ferrina90 0 Postad 3 Januari , 2014 jag har ett problem som jag behöver lite tips runt.... då jag har en 9meters stålbåt som jag köpte en ap47 autopilot till men tyvärr stör båten kompassen så det blir en ganska vinglig färd så jag tänkte att ersätta kompassen med en gps av något slag vet att autopiloten kräver nema men vad finns det för gps antenner som skulle funka???? är ju ingen rik kille så prisvärda grejor uppskattas..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 3 Januari , 2014 Hej Du kan inte ersätta kompassen med en vanlig GPS mottagare. Däremot kan du ersätta kompassen med en GPS kompass, men då talar vi om ca 25 000 kr. Du kan kanske få en bättre styrning om du kopplar in en GPS mottagare och navigerar efter en rutt, men du måste ändå ha kompassen. Det måste då vara en GPS mottagare med NMEA 0183 ut och där det är lätt att lägga in en rutt. Har du monterat rodeslägesgivare, det står att det inte skall behövas, men jag är tveksam. Jag är också tveksam till att skrovet stör så att färden blir vinglig, störningen borde vara ganska konstant på samma kurs, att det inte stämmer med kompasskurs är en annan sak. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ferrina90 0 Postad 3 Januari , 2014 usch va dyrt tror jag verkligen gjort ett botten köp då.... autopiloten går rakt en stund sen börjar den dra åt nått håll aldrig samma håll o plötsligt kan den börja ändra kurs rejält jäkligt drygt då man aldrig kan lita på den.... skulle man kunna köra med en bärbar dator som man köper nått sjökort till o kompleterar med en billig gps kanske????? när jag hade kompassen inne i båten då ville båten bara vända hela tiden sen satt jag den uppe i peken heter de va ovanför skrovet då blev det bättre men inte bra.......o jag har rodersläges givare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 3 Januari , 2014 Kan du inte sätta centralenhten med fluxgatekompassen i sinalmasten? Får du upp den någon meter så tror jag att den börjar funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ferrina90 0 Postad 4 Januari , 2014 har den redan en meter ovanför hytt taket det enda som finns på högre pungt är en liten vimpel.....o topp lantärnan men har svårt o se hur den skulle störa är ju inte direkt stor o av plast..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 4 Januari , 2014 Hej Det verkade som att det är en rategyrokompass till Ap 47, om inte så kan det vara idé att byta till en rategyrokompass då den är bättre än en fluxgatekompass. Med din kompassplacering känns det inte som störningar kan vara det stora problemet. Det brukar finnas mängder med inställningar som måste vara rätt för att få det att fungera bra. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ferrina90 0 Postad 6 Januari , 2014 ja nå konstigt e de, vad jag förstått så är det en gyro kompass iallafall.... =) i värsta fall så får jag väl kasta själva autopiloten åt sidan o se om det går o koppla en universal fjärr kontroll eller en kontakt på driv enheten så jag kan sitta på taket o köra den manuellt i stället....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Januari , 2014 Hej, är väl denna MANUAL som gäller. På sidan 30 står det angående vinglig färd i autoläge att kontrollera RF-parametern som är lätt att ändra av misstag. Har du nog redan testat, men men. Angående vilken typ av kompass du har så verkar enligt sidan 16 finnas två varianter ELECOM respektive ELECOM V2 där den förstnämnda kan devieras manuellt? Ändringen infördes tydligen fr.o.m. serienummer 250. V2:an tycks f.ö. ha både gyro och magnet enligt sidan 6. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ferrina90 0 Postad 10 Januari , 2014 jo har provat o tryckt o tyckt en hel del i inställningarna, tror jag har den nyare kompassen fick ett mejl från floteck o dom säger att man kan använda vilken GPS som helst bara den kan skicka heading information över NMEA 0183 men då jag är helt novis på gpser så är man inte hjälp av det...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 11 Januari , 2014 Det är ju inte säkert att det är kompassen det är fel på..... Även en felaktig roderlägesgivare kan ge upphov till att båten girar lite som den tycker eftersom återkopplingen på gjorda styrutslag inte kommer tillbaka till styrdatorn på rätt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 12 Januari , 2014 Hur ser AP 47 ut? Går det att se headingen i grader på displayen? I så fall borde ju du kunna kolla på displayen om det verkar vara kompassen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 20 Januari , 2014 Har du monterat kompassen högt på båten så blir det väldigt stora svängningar om det inte är helt lungt på sjön. Det är väl inte helt optimalt med en elektronisk kompass i en stålbåt. Jag har själv en AP-47 utan roderlägesgivare och den fungerar utmärkt. Fast min båt är av plast och bara 6 meter. Har även kopplat in HDS-7 plottern till den så den kan köra efter en rutt, även det fungerar klanderfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser