KillerBoo 58 Postad 3 Januari , 2014 Nån som vet något? http://hd.se/inrikes/2014/01/03/ensamseglare-saknas-sedan-nyar/ Och länken i vanl ordning ej klickbar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 3 Januari , 2014 Gud vad hemskt hoppas att seglaren och båt är ok. Och bara det är kommunikations problem. Men detta låter inte bra. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ensamseglare-saknas-sedan-nyar_8865306.svd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 3 Januari , 2014 http://hd.se/inrikes/2014/01/03/ensamseglare-saknas-sedan-nyar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 3 Januari , 2014 Otäckt! Vi får hoppas att det löser sig på bästa sätt. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 3 Januari , 2014 Ser ut att vara en sjösäker segelbåt. Här är en likadan,Guyline 125. http://www.inautia.com/galeria-fotos-barco-guyline-125-id61884-44591112010191024910156971015510.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 4 Januari , 2014 Fortfarande inga spår efter ensamseglaren, när spaningarna avbröts igår klockan 19. Han hade observerats väst Pater Noster på väg västerut, på väg att korsa ett mycket starkt trafikerat fartygsstråk alltså - utan möjlighet att hålla utkik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 4 Januari , 2014 utan möjlighet att hålla utkik Varför kunde han inte hålla utkik? Mvf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 4 Januari , 2014 Underförstått ständig utkik! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 4 Januari , 2014 Ok. Men håller med dig. Mycket båtar går där i vilket fall som helst. Kommer snabbt och kan ju säga att utkiksgraden är minst sagt varierande. Tycker att såhär i dataåldern borde det inte vara så svårt att spela in radarekon på havet, och följa dem. Fast vi kanske inte har radarstationer så det räcker till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 4 Januari , 2014 Så här står det i den första rapporten från Sjöräddningen: Sjö- och flygräddningscentralen får in ett larm om en ensamseglare som inte hört av sig sedan nyårsafton, då befann han sig väst om fyren Pater Noster. Planen var att segla från Malmö till Måseskär. På nyårsaftons eftermiddag observerades båten av Kusbevakningsflyget, då höll båten en kurs mot Danmark, efter det finns inga spår av båten, förutom ett radarspår som Sjöbevakningen följde in på dansk vatten. - See more at: http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjo--och-flygraddning/JRCC-Online/Saknad-ensamseglare/#sthash.8gMq7bns.dpuf Tydligen har han radarövervakats in på danskt vatten. Nu vet jag inte om han hade motvind och fick kryssa över till Skagen, dit han förmodligen var på väg. Men det blåste tydligen ganska bra, och han hade observerats utanför Hamneskär på eftermiddagen. Det låter som en ytterst strapatsrik segling i hård vind, tilltagande mörker och förmodligen mycket kraftig motström (att gå över till Danmark just där är det absolut sämsta man kan göra, eftersom Jutska strömmen vanligtvis sätter med ett par knop åt nordöst) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 4 Januari , 2014 happysix Det ser ut som när jag e´ute och seglar. Vi får hoppas det slutar lyckligt det här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 4 Januari , 2014 Där ser man, synd att inte dk har samma övervakning som Sv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 4 Januari , 2014 http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.2691535-fortsatta-sokningar-efter-seglare-idag Har ju blåst mestadels sydlig senaste dagarna här, så han borde snarare haft halvvind över till Skagen. Kan det ha hänt något när han inte varit säkrad ? Flytväst , ja även flytoverall är ganska meningslöst så här års, enda som är oerhört viktigt är att vara ständigt kopplad . Två gånger har livlina/jackstay hindrat mig att gå överbord, bland det viktigaste jag köpt genom åren. Än är inte hoppet ute, må han bli funnen vid god hälsa ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 4 Januari , 2014 Håller helt med om att användadet av livlina är den enskilt viktigaste säkerhetsåtgärden, särskilt för den som seglar utomskärs och ensam. Flytväst är egentligen bara något som förlänger dödskampen, om man trillat i ute på vida havet i mörkret. Men även om det osannolika hänt att han gått överbord, så borde båten ha återfunnits. Om han, som det har skrivits, hade Käringön som mål, är det egendomligt att han siktats 12 sjömil sydväst om Marstrand klockan 16:30 på nyårsafton med kurs mot Danmark - i mörkret! Antingen håller han sig undan, vilket anhöriga utesluter, eller också ligger han och driver norrut mot Norge, av någon anledning ur stånd att kommunicera med omvärlden. Eller också har han blivit nedseglad i det intensivt trafikerade fartygsstråket. Han kan också ha drabbats av plötslig, kraftig vatteninträngning, till exempel på grund av kollision med en drivande container. Det sistnämnda är det mest djävulska man kan råka ut för och så gott som omöjligt att gardera sig mot. Det finns nog ingenting jag själv fruktar mer, särskilt vid nattsegling på öppet hav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 4 Januari , 2014 Verkar ju uppenbarligen som att han är en van seglare och med relativt stor båt,med sådana strapatser borde man inte ha införskaffat en AIS så man kan bli sedd? Hoppas han återfinns välbehållen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 4 Januari , 2014 Om han har AIS, skulle det ha nämnts. Då hade anhöriga kunnat sitta hemma vid datorn och följa hans färd: http://www.marinetraffic.com/se/ais/home Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 4 Januari , 2014 Han kan också ha drabbats av plötslig, kraftig vatteninträngning, till exempel på grund av kollision med en drivande container. Det sistnämnda är det mest djävulska man kan råka ut för och så gott som omöjligt att gardera sig mot. Det finns nog ingenting jag själv fruktar mer, särskilt vid nattsegling på öppet hav. Ja, för mig också en av de få saker jag riktigt skräms inför numera. Jag seglade i oktober för några år sedan nedanför Onsala på väg in i Kungsbackafjorden då ett tyskt par i en träbåt som seglat över krockade med något i vattnet ett par sjömil utanför Varberg. Den sjönk inom några minuter men dom klarade sig ner i dingen och blev sedan räddade. Slog mig just att vinden vred här för någon dag sedan, torsdags tror jag, tillfälligt till mer sydostlig om jag minns rätt. Driver då båten ( om han gått överbord) så kan den gå förbi Skagen och driva över Skagerack mot Norge. Oavsett borde väl någon ha sett den ? / Leif http://oceanplurra.blogspot.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 4 Januari , 2014 Jo det var ju just det jag menade, har själv AIS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 5 Januari , 2014 Hörde nu på radion att sökningarna avbryts såvida det inte kommer in tips från sjöfarten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 5 Januari , 2014 Då båten har en fällköl är en vild gissning att kölbladet på 1,8 ton i bly har släppt och båten snabbt kapsejsat och sjunkit. En otäck tanke men fullt möjlig. Att då hinna få iväg ett nödmeddelande eller ev, få i en livflotte kan nog vara en omöjlig uppgift i det kalla vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 5 Januari , 2014 Ruskigt scenario. Men spontant undrar jag om båten verkligen skulle sjunka, om kölen släppte. Kapsejsar gör den förstås, men alla båtar jag läst om som råkat ut för samma sak har återfunnits flytande med besättningen antingen instängd i ruffen eller sittande på kölen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 7 Januari , 2014 Sjöfartsverket 2014-01-04 kl 16:30Under dagen har Kustbevakningsflyg samt Sjöfartsverkets Lifeguard 904 sökt av hela svenska kusten och långt ut i Nordsjön utan resultat, sökandet avbröts vid mörkrets inbrott._______________________________ 2014-01-05 16:30 Ett sista sök med KBV 502 under förmiddagen resultatlöst. Efterlysningen till handelssjöfarten och till allmänheten har ej heller resulterat i några nya infallsvinklar. Ärendet vilandeförklarades och överlämnades till polisen i Skåne kl. 16:30 idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 7 Januari , 2014 Sorgligt. Tänker på de anhöriga. Och jag undrar fortfarande varför han går västerut när han borde slörat / länsat norrut mot Måseskär i den sydliga vinden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 7 Januari , 2014 Göteborgs-Posten har idag fördjupat sig en del. Det är en mycket van långseglare, 56 år, som bor i sin båt i en hamn i Malmö. Han var medlem i föreningen Bevara Måseskär och hade hjälpt till med renoveringen av Heidenstamfyren på ön. Nu skulle han tydligen segla efter den strax för midnatt. Meningen var att fyren traditionsenligt skulle tändas i tolv minuter före tolvslaget på nyårsafton. Men just i år strejkade tekniken, så den tändes aldrig. Men som vi vet kom han aldrig så långt. Han lär ha varit på internationellt eller danskt vatten vid det laget. Han hade en avancerad radioutrustning ombord med en nödknapp, men den användes aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 7 Januari , 2014 Hemskt. Mina tankar är hos de anhöriga. Hur stor chans är det att båten fortfarande flyter? Och att den ej är hittad än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 7 Januari , 2014 Jag tror att båten mycket väl skulle kunna tänkas flyta länge än. Men just här, i ett av världens mest trafikerade farvatten, borde skrovet, rättvänt eller kapsejsat ha upptäckts. Å andra sidan har det varit dålig sikt och dagarna är korta och mörka, så osvuret är bäst. Om båten, manöveroduglig, osedd har drivit iväg en bit upp i Skagerack vidtar stora, öde vattenvidder med ringa eller ingen fartygstrafik, så man kan bara hoppas... Om båten har sjunkit måste vrakgods förr eller senare hittas på stränderna i Bohuslän och/eller Sörlandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 9 Januari , 2014 Det går en del stora båtar på Kattegatt. Om han skadat sig eller fått hjärtinfarkt var han kanske inte så rörlig. Om han i beckmörkret skulle råka hamna under en sådan båt som på bilden bredvid blir det inte mycket kvar. Kusliga tankar. Bilden är tagen just på Kattegatt halvvägs mellan Göteborg och Läsö. Trots att det är ljusan dag blir man vettskrämd av blotta synen. Fartyget går söderut längs den rutt som på sjökortet kallas Route T. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 Januari , 2014 T-rutt 3 april sett från Gbghamn på AISen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 26 Januari , 2014 SXK-V gästades i onsdags av en representant för Sjöräddningen på Käringön. Han kunde berätta att inga spår hade påträffats av den försvunne ensamseglaren efter det att radarspåret avbröts på nyårsafton. Om jag uppfattade honom rätt så fanns det inga båtar i närheten när spåret upphörde. Ombordläggning skulle alltså kunna avskrivas som orsak till försvinnandet. Allt talar i så fall för att båten plötsligt sprungit läck och sjunkit mycket snabbt. Tragiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser