Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
tobbo166

Flexslang

Rekommendera Poster

Hej!

 

Känns som jag har 1000 frågor men det här med flexrör eller flexslang? Ska man ju ha enligt Winge/Jangö. Men verkar inte original på Balladen jag äger? Behöver man det för grovelen, tex ska jag lägga en 50 mm2 kabel mellan växelströmsgeneratorn och förbrukningsbatteriet för minus (delas med startbatteriet och dess separata generator). Ska man ha det för övrig el? Är svart lämplig i motorrummet, hört den tål olja mm bättre?

 

Jag fick rådet kör flexslang utomhus i båten, dvs ej inne i ruffen och så, fram till lampor mm, verkar ju lite overkill. Även fått rådet att det ska användas där den kan monteras så vatten rinner ur den om den blir översköljd, dvs vardera ände längst ner. Finns ju en del fall där det utgår i så fall? Tex grovel mellan batteri och elcentral, blir ju ändarna är längst upp? Strunta i flexrör då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att ha både VP-rör för raksträckor samt dessa flexrör.

VP-rören har fördelen att det går att dra in kablar i dessa i efterhand, och det går att skjuta in rören in i och förbi i trånga utrymmen. Men skall man göra böjar etc då blir det varken snyggt eller praktiskt.

Flexrören går att dra precis där man vill ha dom och böja efter behov, Men har nackdelen att de måste klammas relativt tätt och att det går inte att dra in kablar i efterhand. Oftast bäst att dra in alla kablarna först och sedan böja och montera fast flexröret därefter.

Andra alternativ är kraftig krympslang eller svart kableslang som används i bilar.

Kraftiga kablar och batterier bör monteras fast så att tex sjöhävning eller kapsejsning inte gör att elsystemet slits isär eller får överslag. Jag har mina batterikablar synliga (lätt ispekterbara) och klammade, och slang bara korta sträckor där risk finns för nötning, tex spantgenomgångar.

Alla kablar på plus-sidan bör vara säkrade. Om man har en säkringspanel inne i båten för småförbrukare så bör även drivkabeln till panelen vara säkrad, så nära batteriet som möjligt. Lämpligt då att ha säkringsplint på skyddad plats där den samtidigt är lätt åtkomlig för kontroll. Säkringshållare bör vara av hög kvalite eftersom dålig kontakt i säkringar är en mycket vanlig orsak till kontaktproblem. Moderna bilsäkringar är en bra typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att flatstift duger som säkringar för småförbrukarna, och ev glassäkringar om man har en bra hållare till dem, och sen den här typen som huvudsäkring till batterierna:

http://www.hjertmans.se/article/sakringshallare-inklusive-kapa

Kan man eftermontera krypslang utan att demontera kabel? Typ tejpa ihop det längsgående snittet med eltejp och sen elda? Bättre än ingenting?

Att ha slang där det nöter är en bra lösning för grovel mm tycker jag. Kan jag ta VP-rör då så blir det enklast?

En annan fråga. Finns ju x antal varianter på genomföringar för kabel. Ska sätta en solcell på ruffgaragets tak, vilken genomföring är den ultimata? Jag har hört att jag bör spruta in plast runt om i rufftaket så om det ev läcker in vatten så kan det inte sprida sig i sandwichlaminatet?

Man blir förvirrad av att titta på alla alternativ på marknaden:

http://www.hjertmans.se/articlegroup/kabelgenomforingar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flatstiftsäkingar av den typ som används i bilar är en bra typ.

Angående däcksgenomföring brukar jag göra så här, om det är ett sandwich-däck. Borra ett hål ca 12mm om kablarna är 10 mm. Sedan kratsa ur en del av kärnan några mm invändigt i hålet. Därefter sätter jag en tejp på undersidan och fyller igen hålet helt med epoxi.

När det sedan härdat borrar jag ett nytt hål 10mm för kablarna, och tätar sedan med sikaflex när kablarna kommit på plats. Däckskontakter använder jag helst inte, bara om jag vill kunna ta bort kablarna varje höst. (brukar ofta vara en orsak till kontaktproblem).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart, ditt svar hamnar under lathundar på min Google Drive :)

Du har inte en gummiring runt kablarna som ska igenom, Winge/Jangö menar att det minskar risken för nötning, antar de tänker att sikaflexen är för hård. När du skriver 10 mm, man vill ju ofta föra igenom både plus och minus kabel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...