Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Gurks

Högtalare stör autopilot

Rekommendera Poster

I somras fick jag för mig att det skulle vara bra att installera ett par marinhögralare i sittbrunnen på min segelbåt. Den installationen var inte alls svår och hustrun kunde lyssna på sommarprogrammen och samtidigt sola.

Ett följdproblem av installationen av högtalarna visade sig senare när jag kopplade in vår elektiska autopilot. Magneten i styrbords högtalare gjorde så att kompassen i autopiloten blev alldeles tokig och båten blev omöjlig att använda. Enligt manualen så ska man kunna kalibrera autopiloten men trots flera försök så blev resultatet dåligt. Det enda som fungerade var att skruva bort högtalaren, då fungerade autopiloten klockrent.

Finns det någon som har ett smart tips på hur man kan skärma av högtalaren så att den inte stör autopiloten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jo, det har jag ju provat med det blir så fula hål.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt kärrngen framfr hålen..  ja om du nte har en riktig ful kärring såklart  då får du byta ut henne mot 2 yngre snyggare håltätare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det går nog tyvärr inte... eller, det är i alla fall svårt.

Starka magneter nära (vilket det verkar vara) magnetiska kompasser är svårt att göra något åt.

Det man gör när man har en kompass som visar fel är att placera ut kompenseringsmagneter som tar ut det magnetfält som påverkar kompassen. Dessvärre vet jag inte var man får tag på kompenseringsmagneter och inte heller hur man skulle använda dem i ditt fall.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök att skärma av med en järnburk.  Mymetall används för att bygga magnetskärmar. Sitter bla. i äldre radardisplay för att stänga ute magnetfält från att störa bilden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är egentligen hopplöst. Det finns högtalare som är magnetiskt skärmade, användes i tjock-tv-apparater eftersom bildskärmarna inte gillade magneter. Dessa högtalare har en skärmburk av stål och en kontramagnet. Men mig veterligt finns de inte för marint burk. Att kompensera bort en kraftig magnet är lika hopplöst. Kompensationsmagneter används mest för att få en mjukare deviationskurva”

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Bhemac, Mackey m.fl: Flytta högtalaren eller möjligen autopilotens sensor!

Moderna autopiloter har magnetiska sk fluxgate-kompasser utan rörliga delar (bortsett kardanupphängning) som inte själva magnetiseras, och säkert därtill kraftfull datorförmåga att lära sig kompensera omgivningens - läs båtens egna starka magnetfält typ högtalares - men ändå? (Om högtalarens med båten vridande magnetfält skulle vara säg tusen gånger starkare än jordens eget magnetfält, visst blir det väl alldeles onödigt svårt för manicken att urskilja/lära sig jämfört med att du flyttar isär nån meter eller så?? ;)

Hmm... så vad gäller magnetisk skärmning så glöm det kort sagt! Menar alltså skärmning mot permanenta magnetfält och inte likt Lasse-L radio/radar-frekventa fotoner.

[Vet inte exakt var gränsen går beträffande frekvens men nånstans i det högre frekvensspektret börjar man hellre snacka om utsända partiklar/fotoner än kilometerlånga vågpaket? Högtalares permanentmagneter är liksom jordmagnetismen permanenta - i sammanhanget nollfrekvensfält - och sådana kan knappast skärmas vad jag begriper? (Flera meter tjock och tung metall hjälper nog, men särskilt praktiskt båtmässigt är det knappast.) Håller därför fast vid min tes att särskilda skärmmaterial utöver den lätta luftgasens inte lönar sig, går helt enkelt inte båtpraktiskt att skärma permantenta magnetfält annat än med ökat luftavstånd?

Men teser är till för att kullkastas så varje välmotiverat nypåfund är välkommet! Exempelvis det lågfrekvent växlande magnetfältet inuti elmotorer skulle med en effektiv tunn skärm i vissa positioner kunna ersätta energikrävande elektromagneters växelfält så att en elektrisk evighetsmaskin vore möjlig? Vete katten, men hör jag ordet magnetskärmning i samband med låg/noll-frekvens så reser jag ragg och protesterar tills dess att den praktiska effektiviteten är bevisad. ;-)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det inte radio/radar frekventa fotoner utan pricis som beskrivs om tjocktv, yttre magnetfält som stör bilden på en radars ppi. Ingen skilnad på bildens uppbyggnad mellan tjocktv och äldre radar med bildrör. Bilden rita upps av elektronstråle som avlänkas med spolar.

På en övervakningsmonitor (tjocktv)  på EKA i Bohus (Elektrokemisk fabrik) stördes bilden av det magnetfält som alstrades i procceserna. Magnetfältet var så kraftigt att när jag gick i närheten kände jag hur nyckelknippan i fickan drogs mot proccesen. Lät då tillverka en burk i mymetall som monitorn placerades i och 80% av störningarna försvann. Så visst går det att skärma av magnetfält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Lasse-L, visst går det att skärma av magneter men för att göra det effektivt med högtalare måste en kontramagnet användas. Enkla tv-högtalare har enbart skärm, tror inte ens det är mymetall. Men ska de sitta precis intill skärmen krävs kontramagneter. En kompass är ju förbaskat känslig. Nackdelen med kontramagnet är att den även motverkar den vanliga magnet så att verkningsgraden sjunker, fast då går den djupare i basen men för att inte tappa för mycket verkningsgrad måste konen göras lättare och blir den mindre stabil osv osv. Så det bästa är att öka avståndet mellan kompass - högtalare, gärna i höjdled också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du placerade högtalarna där, så begick du ett misstag som jag tror slutar med att du får byta autopilot. Till en typ med extern fluxgate eller raitgyrokompass som då kan placeras var som helst i båten och då helst långt ifrån magneter, strömkablar och annat som stör.

En högtalare är den kraftigaste magnetiska störningskällan du har ombord, båda avslagen men främst tillslagen.

Avslagen så har den en permanetmagnet som ofta är så stark att man kan fästa skruvar etc mot dess bakplan. När den är i drift ger den ett starkare och även pullcerande magnetfällt i takt med musiken, den är då en varierande elektromagnet med växlande riktning och styrka på magnetfälltet. Möjligen går det att minska magnetfältet genom att kapsla in hela högtalaren framåt med ett metallnät som jordas med båt-jord och även kapsla in högtalaren bakre del på liknade sätt. Då kan man minska magnetfältet.

Men sitter autopilotens kompass bara några decimeter i från högtalaren kommer det inte vara tillräckligt för att ta bort störningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror man kan ansluta extern kompass på alla Simrads moderna autopiloter och de flesta av Raymarines har det redan, så har du någon av dem är nog lösningen att köpa till extern kompass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När den är i drift ger den ett starkare och även pullcerande magnetfällt i takt med musiken, den är då en varierande elektromagnet med växlande riktning och styrka på magnetfälltet.

Nej, det enda magnetfält som skapas kommer från magneten. Talspolen ger inget fält, det är bara ett fåtal varv tråd utan kärna som dessutom rör sig inne i det smala gapet i magneten.

Möjligen går det att minska magnetfältet genom att kapsla in hela högtalaren framåt med ett metallnät som jordas med båt-jord och även kapsla in högtalaren bakre del på liknade sätt. Då kan man minska magnetfältet.

Metallnät kan inte skärma ett magnetfält i lågfrekvensområdet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för en intressant diskussion. Väldigt lärorikt

Jag tror tyvärr att det kommer att sluta med att jag skaffar en ny autopilot men innan jag gör det kommer jag försöka att skärma av permanet magneten. Jag har en bit bly kvar efter en renorvering av taket på huset som jag nog skulle kunna forma till något sorts avskärmning av magneten. Läste på i manualen och man ska tydligen lunna koppla ihop autopiloten med GPS'en via NMEA kommunikation. Kanske också värt en test.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, är dina högtalare radioaktiva också?  wink

Man allvarligt, bly funkar inte.

Kolla på www.hififorum.nu så kanske du kan få några bra tips. Jag har aldrig varit på det forumet, men det borde vara bra för dig och ditt högtalarproblem.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en bra wikiartikel om MYMETALL och visst har Lasse rätt som vanligt! :-)

Ganska bökigt dock att skärma effektivt, gärna 5 olika lager av plåt som rent av kan behöva härdas på plats? Fast ett enda lager skulle väl ge en smula skärmning det också, om nu inte materialet mättas magnetiskt alltför raskt för högtalarns magnet är ju rätt kraftig?

[Tror mig minnas att jag länkat artikeln vid nån tidigare diskussion om kompassbelysningens kabel där konklusionen väl blev att den bör vara tvinnad och att skärmstrumpa inte hjälper.]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill försöka magnetiskt skärma högtalarna kan man läsa här: http://www.wikihow.com/Shield-Speakers.

Här finns tips på hemagjord skärmning: http://andrewrondeau.com/Voight%20Pipes/shielding.html

Det finns tydligen idag, skärmade marin högtalare 'POLY PLANAR 4000 Series Magnetically Shielded Waterproof Speakers' Här tex:http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product2_11151_10001_17857_-1____ProductDisplayErrorView#.UsbzP3lTiGg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som sagts innan måste högtalarens magnetfält skärmas av (och det går faktiskt att skärma av permanentmagnetiska fält, även om någon ovan antytt motsatsen). Mymetall är bäst, men vanlig tjock stålburk kan dämpa det tillräckligt beroende på hur nära den sitter.

Gjorde för många år sedan praktiska tester med ett par bilstereohögtalare kontra ett par (skärmade) datorhögtalare i samma storlek. Bilhögtalarna började störa kompassen (>10° fel) när de kom närmare än 2m, medan de skärmade (enbart skärmade, ingen kontramagnet) inte gjorde någon större skillnad förrän de var inom 10-15cm ifrån.

Glöm att det går att kompensera bort, du har troligen så kraftigt störfält att fluxgatekompassen blir som paralyserad och inte ser det jordmagnetiska fältet. Även om det går att ansluta en yttre kompass så är det ofta inga billiga tillbehör...

Försök alltså antingen skärma eller (bättre) hitta hederliga rejäla datorhögtalare med skärmade element, sno dem och montera bakom gallren. Kolla bara att datorhögtalarma verkligen är magnetiskt skärmade, idag är det inte längre många som klagar om de inte är det då väl alla kör med plattskärm. Man brukar se burken runt magneten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...