Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Summer_Wind

Hur gör ni rent SötvattenTanken på era båtar?

Rekommendera Poster

Hej 

Jag har en 100 Liter tank i min SeaRay Sundancer 270 och jag funderar hur ni gör rent systemet och tanken? Jag har en fristående tank i motorutrymmet och har tagit ur den för jag tänkte göra rent den .. Men det finns ingen manlucka så jag förstår inte hur ni får en ren.. Jag var in på båt affären och han rekomenderade VätePeroxid!! men då sa frun att det var giftigt så nu vet jag inte alls vad jag ska ta ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tvåstegsraket:

1. Aktivt syre (väteperoxid) för att ta kål på bakterier och alger i tank och ledningssystem. Vanligt i pool-sammanhang, men har ingen aning om dosering för vattentankar annat än om man köper just det medel som är avsett för färskvattentankar.

2. Citronsyra för att avlägsna unken lukt, smak samt kalkavlagringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade vattentanken när jag köpt den 20 år gamla båten. Ingenting annat än några gruskorn och småstenar.

Efteråt tänker jag såhär. Varje gång jag tankar vatten skjöljs den med färskvatten och blir lite renare än förut. Så har skett sen den var ny, alltså väldigt ren vid det här laget.

Nu gäller detta en plåttank och alger som frodas i ljus kan inte växa till. Plasttankar och transparenta slangar är en risk för grön beväxning. Troligen ändå inte farlig att förtära.

Har du tankat vanligt brunnsvatten eller misstänker smuts, spola ur med friskt komunalvatten. Ev. med reningstablett om det inte redan är klorerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja .. jag vill nog göra rent systemet ordentligt då tanken var halvfull när jag köpte båten och den hade stått över ett år pga att den förra ägeren tydligen inte alls brytt sig om båten..Och det är en orginaltank som är transparent. Jag planerar att sätta en liten lucka på den för att komma åt å gnussa lite.Men jag har inte hittat någon lämplig än

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde säga att väteperoxid bryts ner till syre och vatten, så rätt använt kan det väl inte vara giftigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Tack.. då kanske jag får användning av de flaskor jag köpte innan frun gick i taket :)

Ska goggla lite hur mycket jag ska blanda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi köpte våran nuvarande båt så hade vi liknande problem.

Segelbåten hade varit sparsamt använd de senaste åren.

Efter en tur med lite väder vart färskvattnet grumligt.

Vi tömde då ur vatten tankarna(3st) under gång.

Detta återupprepades varje gång det var lite sjöhävning.

Detta pågick under de första två veckorna vi använde båten.

Efter att detta vart gjort för tredje gången(eller 4ggr) så börja vi dricka ur kran.

Då smaka vattnet ok.

Så mitt tips.

Tömma,fylla,tömma,osv.

Tills vattnet smakar ok.

Och glöm inte att vattnet behöver fara runt lite så ej 100% fulla tankar.

Kemikalier i färskvattentanken-nej tack.(inte mer än vad kommun blandar i)

:-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rengör tanken med Ozon och har sedan ett filter av mikromeshtyp som avlägsnar allt över 4 mikrometer. Vattnet smakar utmärkt gott hela säsongen. Ozon apparat finns på ebay för ca 150 spänn men filtret är dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensin är ju bra rengörigsmedel.  har sett flera som hällt bensn i sina tankar på mackar utmed kusten.  Vet dock inte resultatet av det.

Mvh

H20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gör int rent vår tank... Funkar hur bra som helst så länge man använder mestadels kommunalt vatten. När vi inte fyller kommunalt vatten tillsätter vi någon form av vattenrenare. Vi har en rostfri tank.

Om man nu vill göra rent så gör som happysix föreslår, skvimpa runt vattnet i tanken och pumpa/häll ut det.

Undvik absolut både starka kemikalier och mekanisk rengörin av en plasttank. Kemikalier tenderar att stanna kvar i plasten och ge smak och mekanisk rengöring gör repor så att problemet blir värre. Därmed inte sagt att man kan hälla i vattenrenings eller vattenkonserveringsprodukter i en plasttank.

Ozonrengöring sägs göra vissa plaster spröda, så kolla upp detta innan du provar tycker jag.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, jag gör inte ren tanken (eg säcken). Fyller och anv t det tar slut o fyller igen. Har även hänt några ggr att vattnet tagit slut på fel ställe så jag varit tvungen att fylla sjövatten (Vänervatten). Har faktiskt inte gjort rent tanken efter det heller och inte mått dåligt av det heller. Å andra sidan dricker jag mjölk och äter kött sompasserat utgångsdatum med marginal med. Smakar det ok så äter/dricker jag med välbehag. Överdriven renlighet är nog väl så illa som brist på densamma kan jag tro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite OT.

Kul med en likasinnad, finns tyvärr inte så många

Jag och min fru är också likasinnade som tur är, vi äter och dricker så länge det smakar gott. Några rekord som många förfasar sig över.

6 månader gamla ägg, förvarade i rumstemperatur hela tiden.

3 månader gammal vakuumpackad rökt lax. Den fick vi rådet att tillaga, gjorde en pastasås som smakade gudomligt. Har aldrig lyckats lika bra vid senare tillfälle.

1 månad gammal mjölk, en oöppnad förpackning jag glömt i kylen på jobbet som jag skulle hälla ut. Den rann så fint så jag kunde inte låta bli att dricka och den smakade lika gott som en månad tidigare.

Cornflakes utan streckkod som vi hittade för något år sedan. När infördes streckkoderna förresten? Smakade ok och inga djur bodde i förpackningen.

Vi har aldrig blivit magsjuka beroende på vårt kosthåll, men nu äter vi ju inte alltid urgammal mat. Det mesta äter vi ju faktiskt innan det passerar Dödligt-efter-datum, eller är det Bäst före datumet visar??? Ibland undrar man när vänner och bekanta slänger helt ok livsmedel bara för att ett datum har passerats. surprise

Mackey

Som vanligt en massa stavfel från en dyslektiker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte tanken är smutsig behöver man ju inte göra rent den. Bara att skölja som flera säger.

Har man beläggningar i tank eller ledningar som bakterier och annat kan växa i, då behöver man göra rent.

En ozongenerator genererar väl aktivt syre, vilket väteperoxid gör fast i vätskeform. Same same, men med det flytande medlet kommer man åt även slangar och kranar.

Har i decennier funnits medel i handeln för sötvattentankrengöring. Mig veterligen funkar dessa på tankar av plast eller RF men i princip allt är dödskallemärkt i en alu-tank.

Kommunalt vatten kloreras då det tas från ytvattentäkter, men sällan från grundvattentäkter. Kloret dunstar snabbt och är i kommunal rening doserat att hålla fram till tappstället, så räkna inte med att det har verkan i båttank. Klor konserverar inte vatten. Vill man förhindra eventuell bakterietillväxt i vatten som blir stående i tankar finns silverbaserade medel.

När man talar om tillsatser till tankvatten i form av tabletter, vätskor eller pulver måste man skilja mellan momentan rening (tex klor och klordioxid) och konservering (tex silverbaserat). Det finns kombinationsprodukter som gör både och.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag köpte båten gjorde jag rent tanken vilket nog var första gången i dess historia. Fyllde i lite vatten och torkade med mjuk svamp. Lite citronsyra för att få bort rost/pannsten. Därefter sköljning några gånger och dammsugning för att få torrt. Egentligen fanns det nog ingen anledning men det såg lite fräschare att få bort det skräp som samlats i botten.

Jag har en ozongenerator som just nu går 10min/dygn för att garanterat hålla borta mögel ombord. Tanken är att den på sommaren ska kunna användas för att rena dricksvattnet. Med generatorn följde ett par porösa stenar eftersom ett vanligt användningsområde för ozongeneratorerna är att rena akvarier. Detta ska igång till sommaren. Från början var tanken att köra i ozonet varje dygn men det blir nog så att det kommer att användas vid behöv. Jag upptäckte nämligen att när ozonet släpptes ut i toalettrummet försvann varenda tillstymmelse till toalukt.

Användningen av aktivt syre för vattenrening har ökat väsentligt under senare år. I större anläggningar skapas ozonet med UV-ljus, så är det tex i vårt kommunala dricksvatten som från början är ytvatten från Vänern. Resultatet blir ett gott dricksvatten. Flaskvatten renas ofta med ozon, i USA är det lag på detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och kraftigt oxiderande på elektronik när det är luftburet.

Jag brukar nöja mig med att skölja tanken med citronsyra i början på säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte giftigt men heller inte lämpligt att inandas i stora mängder. Men det bryts fort ner (ca 30min) och kör man det i vatten kommer det inte ut något alls i princip. Används ju tex i akvarium och komunal dricksvattenrening.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en sensationell nyhet. Referenser?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plasttanken i vår båt verkar det inte vara något problem med, finns också en lucka så det är relativt lätt att göra rent. Även jag undviker gärna kemikalier.

Däremot får jag för mig att det frodas både det ena och det andra på insidan av vattenslangarna mellan tank och kranar. När man väl använder båten och det är lite genomströmning spelar väl det kanske ingen roll men jag ska ändå byta alla slangar till våren. Det ser inte ut att vara gjort på några år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag pratade med en värmetekniker om att jag köpt en ozongenerator för att få bort dålig lukt, blev då varnad för detta plus att det är giftigt innan det löses upp i luften.

Det ska även finnas någon tråd om detta på forumet, skumplasten i dynorna ska tydligen ligga dåligt till enligt den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har vattentank i vit halvgenomskinlig plast. Råkade glömma sätta tillbaka pluggen i vattentanken en gång. Förmodligen sket en mås rätt ner i hålet för efter ett par veckor började det lukta akvarium om vattnet och det smakade unket. Öppnade man-luckan och hela insidan av tanken var täckt med brun filt!!!

Skurade med vanlig yes och borste på skaft. Kom åt nästan överallt. Sprutade sedan med högt vattentryck bort mot de delar jag inte kom åt (tappade sedan slangen så hela förpiken sprutades ned och var dyngsur).

Efter detta använde jag Klorin. Enligt doseringsanvisningen skulle man ha två 75 cl flaskor till en tank på 150 liter. Efter det var vattnet välsmakande igen. Upprepade våren därpå.

Kraftig klorsmak på vattnet är inte så gott, men efter två vattenbyten är det ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är ju inte alls riktad till mig men min förbaskade nyfikenhet ledde ändå till litet googlande. ;-) Verkar svårgooglat vilket ofta betyder att problemet är begränsat, alternativt att söktermerna är fel. (Använde f.ö söktermen ozone generator aggressiveness to electronics.)

Ett returnerat svar blev DENNA detaljerade pdf, handlar tydligen om mer professionell storskalig vattenrening och jämför olika ozongeneratorer. Dels från UV-ljus och dels från corona-urladdningar. Haha, allt detta är klart över min horisont men enligt länkens första sida kan det bildas salpetersyra (nitric acid) vid urladdning i fuktig miljö som åtminstone förkortar livslängden på CD-ozongeneratorn själv? Vete katten, förmodligen är det stor skillnad på vatten- respektive luftrening, men detta med vattenlöslig salpetersyra låter inget vidare om den på nåt vänster skulle spridas till luftens daggdroppar??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr finns det mycket myter som sprids på forum. I synnerhet om det är något användbart som ozon. Visst finns det risker med ozon i stora koncentrationer, tex att gummi förstörs, irriterande effekt på andningssystemet mm. Men det är i stora koncentrationer, de mängder en vanlig ozongenerator producerar förorsakar ingen skada. Mer än att min generator blekte en fläck på en dyna pga slangen råkade ligga där! Man ska heller inte vistas i det utrymme som man kör in ozon eftersom det irriterar luftvägarna. Fördelen är att ozon bryts ner så snabbt. Alla som rekonditionerar bilar använder idag ozon för att få bort lukt mm. Inga dynor eller gummiamttor förstörs där.

Här är en text från Wikipedia som ger en ganska bra bild.

Gasen används inom industrin och i många konsumentprodukter. Ozon bryts ner till syre på mellan 15 - 60 minuter.

Desinfektion av luft och vatten, genom att ozonet dödar mögelsporer, bakterier och mikroorganismer. På många håll i världen används ozon i stället för klor för att rena kommunalt dricksvatten. Ozon bildar inga organiska klorföreningar och finns inte heller kvar i vattnet efter reningsprocessen.

Desinfektion av tvätt på sjukhus, vårdinrättningar och livsmedelsindustri.

Dödande av bakterier, jäst, mögel och insekter på matvaror och i sädeslager.

Odöreliminiering av möbler som har överlevt eldsvåda men luktar rök, då används en så kallad ozonkammare.

Sanering av utrymmen som luktar illa, till exempel soprum, bilar med lukt efter cigarettrök eller rökskadade lokaler efter eldsvådor. Då är ozon mycket effektivt och portabla ozonaggregat av olika storlekar används.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej..Nu ger jag mig in i ozonträsket Ozon vid marknivå klassas som marknära ozon och det är  så ofarligt som ni antyder håller jag inte riktigt med om.. Tidigare har man ansett att det är stort sett ofarligt men inte nu längre.. Jag länkar till en medicinsk studie samt så kan ni googla just på marknära ozon .. Om jag skulle ozonsanera / behandla i någon form i en båt som är ett slutet utrymme med begränsd ventilation så skulle det ske med god marginal till nästa besök i båten... Och en ozongenerator framställer just detta marknära ozon

Europeiska miljöbyrån och som visar att luftföroreningarna, särskilt när det gäller nanopartiklar och marknära ozon, utgör ett betydande hot mot barns normala utveckling och innebär en risk för sjunkande medellivslängd i EU. 

Läs länken och kom gärna med mothugg wink     http://www.dagensmedicin.se/nyheter/halsorisker-med-laga-halter-ozon-kraftigt-underskattade/

Mvh Micke F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...