utsegla 6 Postad 2 Januari , 2014 Har försökt mejla bilder via din sjöbod. Men får ite till det. Provar att skicka två bantade bilder på Dana Mvh Uno Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 2 Januari , 2014 Hej Uno, tack för bilderna, försök på m-gedda@telia.com är du snäll! Tack på förhand, mvh Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 2 Januari , 2014 Har förövrigt eldat ett par loggs nu och de har ju ett klart bättre värmevärde än vad vanlig ved har, sen hur mycket långsammare dom brinner är nog hårfint skulle jag tro, men ska göra ett test vid sångdags ikväll! Mvh Gedda med +24* i båten :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 3 Januari , 2014 Här kommer ett urklipp ur min tidiga sjömansbana där kaminen är med. Till Älvängen Ett tidigt minne från Hawila är när kusin Kenneth och jag fick gå med till Älvängen och lasta is. Det är ca 60 år sedan. Så det är väl ganska så luddiga minnesbilder jag har av detta. Det var vintertid och man sågade isen direkt ur en närliggande insjö. Minns att vi skulle handla mjölk och wienerbröd till våra pappors frukost. Vi blev ilandskickade och förmanande att akta oss för tågen som körde förbi i rasande fart. Vid järnvägen blev det stopp vid bommarna, eftersom det skulle komma ett tåg. Minns att ett fyllo tyckte att vi skulle springa över innan tåget kom, men vi ville ju se på tåget. Så vi stannade och tittade på tåget, som rusade förbi alldeles intill oss. Uppe i samhället kunde vi inte hitta mjölkaffären (det skulle stå MJÖLK på den hade pappa sagt) och jag skulle ju kunna bokstäverna , jag hade ju fyllt sex år. Kenneth var fem år. Där står det nog mjölk säger jag som tagit på mig ledarrollen, men farbrodern i cykelaffären sa att han hade ingen mjölk att sälja. Vi fick gå hela vägen tillbaka till järnvägsövergången.. Och där i närheten fanns både mjölkaffär och bageriet sa cykelfarbrodern. Pappa hade nog sagt detta, men det var ju så spännande med tåget så vi hade glömt. Vi fick köpt varorna som stod på lappen och blev hjälpta ombord ner i skansen av pappa. Kenneth och jag tyckte det tog tid innan våra pappor kom på frukost, så vi började med vilda lekar nere i skansen. Den var uppvärmd med en Vikingkamin som eldades med koks. Kanske den var extra varm för barnen inte skulle frysa. Mjölken hade pappa satt på förkant av trekantsbordet för att den skulle stå säkert för barnen. Bordet hade en skiva som var upphängd i akterkant på bordet. Vad ingen visste var att främre bordsbenet var dåligt fastsatt i durken och när Kenneth befann sig under bordet och jag på den av oss uppfällda skivan hände det som inte får hända. ….. Bordet tippade bakåt. Mjölk, wienerbröd och sockerburk draperar den glödheta vikingkaminen! Kostliga dofter kändes på däck. VAD HADE VI STÄLLT TILL MED? Hela skansen rökfylldes av vit ånga från puttrande mjölk och strösocker från över överöst kamin. Luktade det inte lite knäck som mamma nyligen hade kokat hemma? Vad rädda vi blev. Vi grät och skyllde på varandra: ”Kenneth satte huvudet i bordet så det välte”, sa jag. Vad hade du upp på bordet att göra? sa pappa när han lyfte på skalejtet för att vädra. Kläderna på igen för nu får ni opp och köpa ny mjölk! Tanten i mjölkaffären trodde nog att vi blivit tvångsmatade med fyra liter mjölk så rödgråtna som vi såg ut. Ny full kanna dracks upp av svettiga isstuvare som kom ner till frukost. Mammorna hade kanske en lugn stund hemma?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 3 Januari , 2014 Kanske detta skulle vara något för dig,de är populära här i Holland bland båtfolk. För att sprida värmen från kamin. I läken finns en animation på hur den fungerar. http://www.ecofan.co.uk/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 4 Januari , 2014 Någon efterlyste berättelser om sjömansliv. Detta skulle varit med i min första Elda i kaminbetraktelse. Tidigt nästa morgon är det knappt ljust när vi tar tjuren vid hornen utanför Tjurpannan innanför Väcker och Klätten och vidare i lä om Grebbestadsskärgården. Vi rätar ut en bit av omvägen genom att ta en genväg förbi Florö, Trinissla och Sjöviken. Vid Valö huvud ”går han wid”, men där ser ofta sämre ut än det är och Hawila rullar igenom hemskheterna utan missöde. Synd att störa brovakten, idag är det nog bara vi som är ute på sjön. Förbi vinterslumrande Gravarne och Smögen och innanför Malmön. Skump vid Kornö och Stånge huvud. Vinden vrider till väst och vid Islandsberg får vi sakta ner och låta vattnet rinna av då vi fått en sjö, som fyllt hela däcket upp till räcket. Sedan går det bit för bit och så är vi äntligen i lä vid Gullholmen. Min vän gasolbrännaren hjälper mig att få fart på potatiskoket, vi skall ha korven vi köpte i Norge. Vi äter när vi är innanför holmarna väster om Orust och det smakar gott. Ingen sås men smör på potatisen. Vi går innanför Hjärterö. Marstrandsfjorden är skaplig tack vare att vinden vridit till nordväst. Passerar Albektssund när det mörknar och vid Rammen är det dags för rakning och uppsnyggning av besättningen. Nästa dag lossar vi isen på Öckerö. Arbetet med isen är mycket slitsamt, svårt underlag och tunga tag. Även winschjobbet känns i ben och rygg då däcket rister när man kör. Vi blir loss på dagen. Fri lördag, så bra man kan ha det! I början på 60-talet jobbar de flesta halva lördagen. Så styr vi hemåt mot Hönö Klåva efter en vintervecka med Hawila. Efter lumpen fick jag jobb på SKF heltid. Jämfört med skutlivet, halva arbetstiden och dubbelt så mycket betalt. Lagad lunch på samma tid för några kronor. Och alltid hemma hos nära och kära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser