Gedda 24 Postad 1 Januari , 2014 Använder övrigt snack för denna fråga eftersom det inte riktigt finns någon marin tråd i detta :-) Jag har en gammal gjutjärnskamin i båten som jag eldar i under mina vakna timmar på dygnet, problemet är under mina sovandes timmar att det blir tämligen kallt och för att undvika sponsring till vattenfall så vill jag helst ha kaminen lite ljummen hela natten! Någon som har erfarenhet av eldning av loggs (spånklossar) tänkte om man kastar in en sådan och minskar spjället så den får ligga och pyra under natten?! Svar mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Januari , 2014 I en av mina båtar fanns en kamin som eldades med diesel. Det var helt enkelt ett kopparrör som var strypt i droppändan. Röret droppade olja på den förvärmda botten och gasades brann. Nackdelen var om kaminen slocknade då flödade oljan ut. Hände ytterst sällan. Mängden olja reglerades med en kran. Såg en liknand annordning i en taxibåt. Bara för dej att leda in ett rör med droppande olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 1 Januari , 2014 Själv slänger jag in ett par logs, pressat sågspån, i kaminen, när det är en fin glödbädd, innan jag går och lägger mig. Dom brinner bra mycket längre än vanlig ved. Men det ultimata vore väl att få tag i koks, då skulle kaminen hålla sig varm riktigt länge. I värsta fall får ni väl gå eldvakt och hålla fyr i spisen hela natten . /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 Januari , 2014 Eldvakt är nog inget alternativ :-) Men ska prova loggs nu imorgon när jag åker dit :-) Är väl tanken att jag ska byta till en täljstenskamin istället som lagrar värmen bättre i stenarna :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 1 Januari , 2014 Hade samma problem i mitt hus på landet och köpte en pelletskorg som jag fyllde inför natten. Funkade jättebra + att jag hade en stor järnkula uppe på spisen som accumulerade värmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Januari , 2014 undvika sponsring till vattenfall! Var har du båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 Januari , 2014 På hamburgö Tommy! Hurså? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Januari , 2014 Inte strypa spjället när ni ska sova! Då är det lätt hänt att man somnar in för gott, kaminen ska brinna med fri tillgång till förbränningsluft om det inte är gengas man vill tillverka och köra maskinen på. Många chauförer under 40talet som tog en tupplur medans gengasagregatet värmdes upp som aldrig vaknade igen. Kalle Nu såg jag din bild, ser ut att vara en gjutjärnskamin, håller värmen lika bra som en täljstenskamin om den fått upp värmen ordentligt. Kalle igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 1 Januari , 2014 Kan bara hålla med om Bosses tips - koks. Tyvärr är det lite svårt att få tag på nuförtiden. Man kan bl.a köpa på Bordershop av alla konstiga ställen. Verkar mest vara konstsmeder som använder det nuförtiden. Har en kokseldad AGA-spis hemma. Koksen brinner långsamt, ger hög värme och lite aska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 Januari , 2014 Men att strypa tillförseln av tilluft till kaminen kan väl inte vara någon fara, då suger den ju mindre luft ur rummet. den står i gamla lastrummet så volymen där är väl ca 40-50m3 så gott om luft finns det och dessutom har jag stora skeppsventiler som står lite på glänt. Nu är jag 80-talist och det betyder att när jag läser koks så är tanken kokain. men efter lite googlande så förstår jag att det är någon form utav kol? eller har jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 1 Januari , 2014 Koks ser ut ungefär som stenkol. Det är mig veterligen en restprodukt när man raffinerar olja till gas (förändring av kol/väte-kedjorna). Nuförtiden används mest naturgas, så det blir ingen koks producerad i Sverige längre vad jag vet. Koks brinner med väldigt jämn temperatur, det var därför vanligt i gjuterier (tror Scanias motorgjuteri använde koks till inte alltför länge sedan). Det nospuder du associerar till ger möjligen en näsbränna med lite skön värmekänsla men duger knappast till att elda kamin med...;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 1 Januari , 2014 Här är lite historia om kamineldning. Vi hade koks som brann länge. Vi jobbade blixt vid kajen i Gbg. Där, på en järnvägsvagn erbjöd jag förmannen att städa av träkolet som var kvar på vagnen. Och jag fick det, och eldade med detta i kaminen på dagarna när vi var på jobb. Det höll kaminen ljummen/varm och det blev fort varmt i skansen när vi kom ”hem” till båten på kvällen och öppnade draget.. Vi låg upplagda i Lilla bommens hamn när det var islägg. Orkar ni kan ni läsa nedan antecningar från min första båt. Det är vinter och vi skall till Närsnäs i Oslofjorden och lasta is. Klockan närmar sig sju och pappa och jag går ner till en väntande Hawila. Pappa går först in till Jonassons och köper bröd för hela veckan medan jag själv fortsätter ner till båten för att starta den iskalla Skandian. Ljuset i maskinrummet är minimalt, men jag finner fyrkantshålen svänghjulet och baxar runt ett par varv. Det går trögt på grund av kylan. Jag ställer hjulet med vita märket på startläget och pumpar några tag med insprutningspumpen på båda cylindrarna. Sedan river jag eld på startpropparna och i med pyskranarna. Oj, regulatorn måste stå på ¾! Sedan öppnar jag startlufttanken och startar ventilen. Skall den gå, tro? Så försöker jag med startspaken. Oh ja! – den skall ju gå om jag ingenting glömt. Så kollar jag att smörjningen fungerar och uppe på däck kollar jag kylvatten och länspump. Pappa kommer med färskt bröd, som han lägger på bordet i skansen, där de får svalna. Får ta spettet på en fastfrusen förända, som var våt innan frosten kom. Och så iväg ur Klåvahamnen. Jag går fram i skansen där jag bor och sätter fyr i kaminen. Det är inte alltid så lätt, men en trasselsudd indränkt i dieselolja gör susen om jag samtidigt blåser in i kaminen. Först är hela kaminen inhöljd i vit rök, men efter en stund brinner den som den ska och jag kan vädra ut röken och vänta på den goda värmen. Jag går upp och skiftar med pappa så att han kan tända sin kamin. Det är en nordost på cirka 8 meter, några grader kallt och rimfrost på fönstren i styrhytten. Startar primusköket för att få värme i styrhytten. Lämnar endast en springa öppen i ett av fönstren framåt för att kunna se vart det bär hän. Efter en stund går det också att se ut åt sidorna. Pappa kommer upp ur kajutan. ”Hade det varit farsan hade han släckt köket, sa han. Ja, men nu ser en ju ud,” säger han och tar över den fortfarande kalla ratten. Jag har frivakt de två första timmarna och går fram i skansen. Har det blivit så varmt att det går att lägga sig, tro? Känner på täcket och kudden, men de svider av kyla. Får ta till den moderna gasolblåslampan, som vi har till motorwinschen. Passar på att byta kuddvaret, som nog hade kunnat gå för sig själv om det varit varmare. Hänger täcket framför den varma kaminen. Så in med blåslampan i kojen så det blir bastu och lite till. Yllefilt som underlakan är bra mot en kall madrass. Ja, nu har man det riktigt komfortabelt. Jag går akter och ser till Skandian, som ockå börjar få upp värmen. Fram igen, det nybakade brödet luktar underbart. Lägger mig ett tag innan jag skall ta över vid Sillesund. Kaffe och färska wienerbröd smakar jättegott. Jag går och skiftar med pappa, som stängt av primusen. Jag startar den igen, man lever ju i början på 60-talet och skall väl inte behöva stå med tjockaste vinterkläder på när man styr! Pappa kommer akter igen efter sin kaffepaus. ”Pu!”, säger han när han passerar min nu uthärdliga arbetsplats på väg ner mot sin frivakt i kajutan. Det ryker om Marstrandsfjorden på grund av kylan, men håller jag nord till väst så kommer väl Skäreleja fram så småningom. Möter en jakt, som fraktar gods mellan norra Bohuslän och Göteborg. Vi sträcker ut en arm till hälsning, som vi brukar. Surrar ratten och går ner och smörjer. Så kommer Skäreleja och Vannholmarna fram. Lite ont i huvudet får man av primusen så det blir att vädra ut då och då. Så går vakterna i tvåtimmarspass och fram på natten är vi äntligen framme i Dröbak där vi klarerar in och stannar för resten av natten. Klockan 6 avgår vi till Närsnes där lastning är beställd till klockan 7. Jag tinar upp mot motorwinschen med blåslampan. Det är viktigt att allt vatten tinas i kylvattenpumpen, som annars havererar. Därefter kylvattentunnan som skall ha vatten. Värmer sugslangen och pysar upp cirka 10 spänner i tunnan. Baxar runt försiktigt för att kolla att allt är tinat och så ut med startpinnen och hej och hå och runt. Den får gå och värma sig på vägen till lastplatsen. Isbryggan är låg och kort. Ett förspring fast i bryggan och resten av ändarna fästs i närbelägna träd. Ett slädlass dundrar nerför backarna. Man ”sandar” med sågspån. Skulle det gå för fort och bära ner i diket finns det brytpinnar, som frigör hästen från släden. Väl nere vid bryggan välter hästkarlen isbitarna på ett lutande flak, som mynnar i en glidränna, vilken slutar mot Hawilas styrbordssida. Isblocken mäter 70x70 cm med den tjocklek, som de hunnit frysa till. En man från land halar gaj och hugger i issaxen. Vi har sagmester Vilhelm till hjälp i rummet. Han och pappa stuvar och jag kör winschen. Dammisen är förhållandevis lätt att stuva, men isen är tunn, bara cirka 10 tum tjock, så vi hinner inte bli fullastade på dagen. Det blir en hel natts vila och det är man inte bortskämd med precis. Vid middagstid nästa dag är vi klara att gå hemåt. Först stopp i Dröbak för klarering och inköp av proviant och kokesjokolade som godis. Vi tar tag vid Resö sent på kvällen. En sydväst håller på att friska i. På natten när vi sover kommer en tulljakt och landar utsidan oss. De vill skriva en massa papper och småskäller för att vi inte lade oss i Havstenssund så att de slapp åka båt. Att de bara orkar mitt i natten! Vi kunde fått samma papper skrivna på Öckerö, där lasten skulle lossas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Januari , 2014 Hej utsegla trevlig berättelse. Tack för pratstunden ombord när jag var på Klova i höstas Mvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 1 Januari , 2014 Skoj att se en MGare på riktigt Lasse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 1 Januari , 2014 Fepplat med bilden få se om detta går? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Januari , 2014 Tack för trevlig läsning Utsegla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 Januari , 2014 Fantastisk läsning Utsegla mer sånt tack :-) Två tankar när man läser din härliga historia, det hade vart väldigt mysigt med en kamin framme i skansen, skorstenshålet finns ju fortfarande kvar i däcket. Tanke två, måste bege mig ner till Klåva och gå på muséet snart! Vill ha mer info om Pierina IV (ex LL 785 Dana Smögen, ex GG 181 Dana Hönö Klåva) :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Januari , 2014 Fortum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 Januari , 2014 tror till och med att vi har alingsås engergi :-) men jag har fortum hemma här i alingsås :-) lite omvänt kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Januari , 2014 Den specifik värmekapaciteten för olika material är ganska olika. Luft 1,0 - vatten 4,18 - gjutjärn 0,45 - täljsten ca 1 dvs 1 kg täljsten kan lagra dubbelt så mycket värme som 1 kg gjutjärn. Koks är ett mycket bra bränsle, kanske lite svårt att få tag på idag? Annars är pelletskorg enkelt och bra. Och visst stryper man luften till kaminen för att få den att gå på sparlåga. På en vattenpanna har man ju dragregulatorn som sköter detta automatiskt. “Olje-eldningen” som Lasse-L beskriver ersätta ofta koks i skutorna, dieseln fanns ju ändå ombord. Man byggde om kaminerna genom att sätta ett ca 3/4” rör i eldluckan. Röret nådde ca halvvägs i i kaminen och ca 10 cm utanför. Röret lutade ca 20-30 gr ned i kaminen. Ca 5 cm utanför kaminen kom bränsleröret vertikalt in i “eldröret”. På bränsleröret satt en nålventil för att reglera dropptakten. I botten på kaminen fanns en eldtalrik, typ 15 cm i diameter och helst konkav. Systemet fungerade utmärkt, fin förbränning med bara lite sot. Fungerade även ganska bra till sjöss. Idag skulle man nog sätta en tändsäkring av samma typ som i en Reflexkamin. Några kaminer byggs också om med Reflexbrännare men ofta var kaminen uttjänt och man ersatte helt enkelt med en Reflexkamin. Enklast idag är väl att pröva en pelletskorg, pellets kostar ca halften jämfört per kWh mot olja. Pellets är lätt att få tag på och enkelt att hantera. Sen finns det ju fina pelletskaminer men lite dyra. Alternativet är en oljekamin typ Reflex/Glembring/Dickison. Bäst räden sistnämnda. Pålitlig och hög mysfaktor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Januari , 2014 Nu är det väl tveksamt om diesel är billigare än ett bra elavtal. Annars är ombyggnad av kaminen en variant som den ovan med lutande röret. En liten modernisering med eltändning kunde vara på sin plats med glödspiral och temperaturswitchar. Slocknar kaminen startar den automatiskt. Alternativt ett bräddavlopp i brännaren till en dunk vid kaminen. En liter diesel ger runt tio kWh alltså som el eller något billigare. Dock försvinner litet genom skorstenen så det är nog ingen större vinst. Kanske prestigevinst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 2 Januari , 2014 Varför i hela fridens dar skulle jag föreslå att du skulle elda kokain i en kamin. Inte för att att det finns bättre användningsområden utan för att droger är ett fördärv oavsett hur de andvänds. Tur att det löste sig med missförståndet. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 2 Januari , 2014 Nä jag förstod väl mycket väl att det inte var kokain du föreslog :-) återstå att se ikväll vad resultatet blir utav loggs! åker dit idag och stannar tills på söndag eller måndag :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 2 Januari , 2014 Här får du Gedda! Som sjömannen sa det fanns något som hette länsa det var bra. Ja ja slöra ska det va på bilden. Här skywer de mä för ”Dana” som nu måste närmasig tresiffrigt vad gäller åldern. Roligt att du tar hand om henne Gedda! Har några bilder mer på Dana som släktingar var ägare till. Vad gäller kamineldning ombord och säkerhet.. Vår kamin i kajutan kunde brinna bakvägen när vi stängt luftintaget till maskin. Då blev det sug i skorstenen och giftigt i kajutan. Vi stängde när vi dök för mycket för att sjön inte skulle komma in. Jag har upplevt något liknande med min kamin Glembring vid segling bidevind. Då osade det katt och lite till innan jag fick stopp på den. Det blev då sug i ruffen. Huu vad jag blev skraj. Men det slog inte ut eld i ruffen då. Se till att maskinen får luft så det inte blir undertryck vid kaminerna. Fint att Landskronavarvets klystavlor sitter kvar. Gott nytt År Alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 2 Januari , 2014 Tack så mycket för bilden! har aldrig sett någon bild från GG tiden utan bara från LL,så har du av händelse fler så vore jag glad och tacksam om du ville dela med dig! Ja tyvärr så är det inte original klysen som sitter kvar, när min farfar köpte båten så hade den tidigare ägaren huggt av svansen på ena fisken då den på andra sidan hade gått av, han tyckte tydligen att det var viktigare med symmetri än att byta ut den trasiga :-) har ingen direktluft mellan maskin och kabin utan det är den luften som går igenom spanten och otäta väggar :-) Skriv gärna ner någon mer intressant axplock ur ditt sjömansliv, sånt är alltid roligt och intressant att höra! Hittade denna videon för ett tag sedan, det är fiskebåten Mälaren LL463 från Hasselösund som har dokumenterat en fisketur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Januari , 2014 En riktig oljekamin l ska ha balanserat drag vid montering i båt, se http://www.refleks-olieovne.dk/default.asp?PageNumber=3456 Då slipper man bakdrag. El är oftast billigare att värma med än diesel. Fördelen är ju att antalet eluttag naturen är begränsat. Billigaste värme vid kaj får man från en luftvärmepump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Januari , 2014 Det är ju ett litet problem när man skriver på såna här forum. Det finns gamla stofiler som jag. Personer som du. Ungdomar som Gedda och det är väl några i början av tonåren som även skriver här. Sen är vi ju från olika dela av Sverge. Som i texten som Amanda Katarina Sandbergh skrev till den kända läsarsången, som ju har marin anknytning. De komma från öst och väst. De komma från syd och nord........ Det händer ju ibland att tex Stockholmare inte förstår vad en Bohusläning skriver. I stället för tex Hedersmedlem skulle det kanske stått Bohusläning född 1948 Förr eldade man ju ofta med koks. Nån gång runt 1960 byggde min morfar om pannan för sågspånseldning. Innanför panrummet fanns ett rum som var ca 10 m2 där ved och koks förvarades och slängdes in genom en lucka - inringad på bifogad bild. När man öste ner sågspånen blev de ju snart fullt i hålet och efter hand blev det inte heller mycket plats kvar på höjden. När det blev för trångt för en vuxen beordrde min morfar ner mig. Till slut var det så fullt av sågspån att jag nästan fick panik. Sen kom oljeeldningen och min morfar köpte ett begagnat oljeaggregat. Har för mig att det hette Sävedalens lågtrycksaggregat. Det fanns en man till i samhället som hade samma aggregt. Han körde varor med motocyckel med sidovagn och kallades för 11;e budet. Det var mycket disskutioner om denna morderna inovation. När min morfar dog övertog min moster huset som fritidshus och när hon för ett par år sen sålde, körde hon - ja hennes man - ca 1 m2 koks till tippen. Fast man mätte väl koks i hektoliter - om jag inte minns fel. Hade du hållit dig framme då Gedda, så hade du kunnat fått koks gratis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skotten1 1 Postad 2 Januari , 2014 Mitt förslag är att köpa räkor och förföriskt vitt vin så det blir lite eldigt i kojerna. då slipper man frysa, och då behöver man nte strypa spjällen Mvh Sotarmästare Svan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 Januari , 2014 Båten, är det inte en Pop16 som Per Brohäll vann en engelsk designtävling med? Var en gång i forntiden intresserad av att bygga den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Januari , 2014 Jo precis Det var med den båten som mitt båtjobbarintresse började. Byggde den vintern 67-68. Gjorde den helt klar vintern 68-69. Seglade med den 2 sommrar. Sen kom höststormen 69 och det blev på förekommen anledning att börja bygga ny båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser