Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Summer_Wind

Byta ut Orginalspis SeaRay Sundancer 270 1998

Rekommendera Poster

Hej 

Jag tänkte byta ut våran orginal 1-lågiga gasolspis som har inbyggd gasolflaska till en flerlågig spis helst 3..  

Är det någon som har ett bra tips på vart man lämpligaste monterar gasolflaskan till denna??

Sedan har man ju lite ångets att sätta sågen i orginalköket men för att båten ska bli familjeanpassad så måste jag helt enkelt modifiera den.

Jag är intresserad av samtliga bra tips å ideér så sätt igång å skriv :)

post-10026561-1394237759,1156_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att jag hade tankarna att byta kök också.

La ner det för iår då jag har så mkt annat som ska göras.

Det jag såg som ett problem var bredden på kök med flera lågor. Man hamnar liksom för nära väggen till toaletten. Vill man ta upp hålet mera åt vänster så är väggen till intilliggande skåp ivägen.

Flaskan hade jag planerna på att placera i skåpet t v om kylen, i en hink med dränering ut.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm det kanske var en bra placering. . Då kommer man enkelt åt att stängas av gasen när den inte används. Dock blir jag fundersam om det skåpet är tillräckligt högtöver vatten linjen så drännerslangen hamnar tillräckligt högt . Å kan man göra en krumilur på den så inte havsvattnet riskerar tryckas in om det slår mot sjö :-).... många funderingar blir det..Mvh Micke F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Krumilur eller svanhals blir nog inte bra då i allafall jag vill ha fall på dräneringen till gasolspannen.

Att utloppet hamnar nära vattenlinjen spelar nog ingen roll, mitt sitter ca 60/70 millimeter från vattnet och jag har aldrig sett något vatten i gasolhinken. Skulle något vatten komma in så dräneras det omedelbart ut så snart utloppet kommer över vattenytan, däremot om det finns någon form av krumilur kan i olyckliga fall vatten ställa sig i slangen på lägsta punkten och stoppa eventuellt gasutflöde.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Kalle . Jag får kolla närmare vart det finns plats utan krumelur på slangen.. :) Hur stor gasolflaskahar du i din gasolhink?? är det en sådandär fotboll 2012 eller var dom heter.. skulle vara skönt om man fick in en 6 kgs 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Micke.

Jag tror jag hittat en spis som skulle passa ,en 3-lågig gasolspis med glaslock som man kan ha som avställningsyta då man inte använder spis.. fungerar ju också som lite värmestrålningsskydd bakåt.. Meeen som du skriver så är det ju mot vägen till toan som är besvärligt med värmen från spisen ... men det borde ju gå lösa med att sätta en snygg skiva på några distanser så man får en luftspalt på kanske 5-10 mm.. borde väl gå att få i något lämpligt material hos glasmästaren eller en rostfri plåt ..men jag tror det skulle vara snyggast med en glasskivai någon tonad/härdad variant.

http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden/Produkter/Husvagnsutrustning/Gasolspisar/Produkter/?productdataid=90598

post-10026561-1394237759,463_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna skulle vara perfekt om den fick plats.

Hålet för våra nuvaranade spisar är ca L340mm B320mm.

Vi får kika lite, nästa år får denna spis följa med som det ser ut nu. Har så mkt annat som ska fixas :)

Kommer du på en lösning är jag hjärtligt taksam om jag kan få kopiera den :)

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 2 st  2012or, en i botten som reserv, med en skiva över, som den jag använder för tillfället står på. I min hink som förövrigt i ett tidigare liv var en limtunna får utanvidare en P6 plats.

Såg att du är orolig för vatteninträngning, det är helt obefogat, dräneringen på gashinken ska ju vara gastär, därmed är den även vattentät, dock får det som jag tidigare påtalat inte vara någon lägsta punkt på dräneringsslangen som det kan stå vatten i för då dräneras gasen inte ut vid ett eventuellt läckage, utan då fylls hinken med gas tills den kommer över kanten och rinner ut i båten med de risker som då kan uppstå.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm nu gav du mig en bra idé Kalle.. Vi har ju typ 20L fetthinkar med rejält lock på jobbet som kan gå och konverteras ,,, måste kolla upp om en sådan får plats :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade lite på köksbyte, men hittade inget som funkade måttmässigt.

Köpte ett löst gasolkök från Jula istället.

Art 769019 för 149:- som har samma gasolflaskor som orginalköket och står bra på diskhon eller bordet eller ännu bättre på berget bredvid grillen...

Däremot plockade jag ut micron och tillverkade en ny lucka där, och har mat där inne.

Och en ställning med pinnar som står rakt upp och håller i tallrikar och glas på hyllan innanför fönstret ovanför spisen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löst kök är inget för oss då vi har barn i båten .. så det får bli ett fast ..

Vi har ett sådant löst kök med oss när vi är ute och det brukar vi ta med till stranden och steka pannkakor på, vilket är uppskattat hos barnen. Mindre uppskattat för övriga familjer vars barn börjar tjata mamma jag vill oxå ha pannkakor  :)

Vi har oxå varit inne på att ta ur micron .. Vad gjorde du luckan i för material?

jag tänkte även göra en hylla i underskåpet brevid kylen.Det är lite dåligt med förvaringsmöjligheter i båten men det får man leva med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis kommer jag dela med mig av mina lösningar i vår ..lägger upp bild när det blir klart.

(Micke fick du mitt svar ang den fråga du skickade till mig?? )

Gott Nytt

Mvh Micke F 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tillverkade luckan i formplyfa. Och lämnade den till en köksluckelackerare som lackade den åt mig, tilsammans med tallrik/mugghållaren ovanför elcentralen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...