Berra2 0 Postad 29 December , 2013 Funderar på att flytta batterierna eftersom det är litet trångt där de är just nu, under styrbord stickkoj, bredvid motorn. Något jag också ser som en fördel med att flytta dem till under styrbordskojen mitt i båten är att viktfördelningen blir bättre - mer last mitt i båten. Stämmer det att det blir bättre där och i vilken grad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 29 December , 2013 Tja... hur långt är egentligen ett snöre..? Min erfarenhet är att båtar är ritade för att de inte ska ha en besättning och inga prylar i stuvfacken för att ligga rätt i vattnet, så varje kilo som kan tas bort ur aktern påverkar hur bra båten ligger i vattnetoch hur bra släpp du får. Sedan beror det på hur illa det är idag, hur känslig aktern är för överlast osv. Jag plockade bort skit ur min akter motsvarande 25-30 kg, och det förändrade hur min båt beter sig markant, men så är den smal över aktern också. Under stickkojen är det tomt, och allt dom inte används ofta (prylar, extralinor etc) ligger under sb koj för bäst balans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 29 December , 2013 Teoretiskt sett vill du ju ha så mkt av vikten du släpar omkring på längst ner i kölen, så ju närmare du kan komma desto bättre. Hur mycket skillnad det gör i praktiken beror på hur mycket de väger i förhållande till båtens totalvikt, skrovform, etc etc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 29 December , 2013 Generellt är det ofta bra om man kan flytta vikt från ändskeppen eftersom de ökar energin i båtens rullande rörelse i kraftig sjö. Vikten gör mest nytta i mitten och helst lågt då blir det negativa bidraget minimalt och kanske tom till fördel (ger stabilicerande effekt.) På min förra båt som hade motorn fram, så gjorde jag omvänt, flyttade battribanken från främre salongstoften ( 1m framför Tp) till stick-kojen (2m bakom Tp). Fördelen var bla närmare till alla förbrukare, men längre till motorn, därför blev det kraftigare kablar till motorn (ökade från 25 till 50 mm2 kablar) eftrsom sträckan blev längre. Men jag tror att en flytt av batterier 2x30kg ca 2 meter från tp-centrum inte betyder särskillt mycket. (momenttillskottet blir då ca 600 x 2 = - 1200Nm i stället för + 600Nm, när båten slår i stora vågor) - Märkte dock inge seglingsmässig skillnad i den båten. På min nya större båt har jag nyligen installerat ankarspel längst bak (vilket inte bra ur vikt-synpunkt) men helt nödvändigt för att kunna hantera både båt och ankare ensam. Ankare med kätting och spel väger ca 100kg (momentet blir där 1000N x 6 (halva båtlängden) = - 6000Nm). Effekten av det är således 10ggr större men båten är då 3ggr tyngre så det borde märkas mer än i den gamla båten. Vet inte om jag märkt så stor skillnad här heller, men jag kommer att montera in en extra batteribank i förpiken och lite annat som delvis kanske motverkar momentförändringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 30 December , 2013 Håller helt med om detta. Vill du nå optimal effekt av att flytta batterierna skall du kanske tom ha ett på SB-sidan o ett på BB-sidan, då blir det jämvikt och ännu bättre. Men glöm inte att se till att batterierna är lika mycket laddade, annars kan det bli obalans i strömmen... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser