Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
loke67

Läcker vid propelleraxel på veteran utombordare

Rekommendera Poster

Vid upptagningen efter sommaren så upptäckte jag lite vatten i oljan i drevet på min gammla 18hk Crescent Marin 18, grå brun olja samt lite vatten. Förmodligen så är det axeltätningen som är slut. Problemet är att motorn är från 1966 och jag har problem att hitta ny tätning. Nån som kan tippsa om var man kan hitta reservdelar till en gammal klenod? Om inte hur farligt är det att köra vidare om jag inte får tag i delar? Motorn är i övrigt kanon fin och går som en klocka så jag vill inte knäcka den på grund av en axeltätning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge det är övervägande del riktig drevolja (även om den ser ut som majonäs) kvar när du tömmer drevet och båten används relativt sparsamt i sötvatten brukar det inte vara någon större fara. Viktigt dock att du tömmer/byter olja innan det fryser, annars frostspränger det kvarvarande vattnet och olja trycks ut vid alla tätningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Axeltätningar behöver inte köpas i orginal. Firmor som säljer kullager säljer även tätningar,mät axel + yttermått på tätningen eller ta med den gamla tätningen till firman. Se till att det är rostfria fjädrar i tätningarna. Det krävs 2 tätningar en för att hålla oljan kvar och en för att hålla vattnet ute.

Glöm inte att byta packningarna till oljepåfyllningsskruvarna också.

Lycka till

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns inga fjädrar eller annat utan det ser ut att vara mässing med på vulkat gummi.

Men som du säger så kanske det går att få dit någon nyare typ av tätning. Vad tror du?

Bifogar en halvdan bild

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte exakt hur tätningarna ser ut i din motor men jag tror att om Du pillar ut din tätning så ser du funktionen. Googla på simmerringar eller axeltätningar.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut som en vanlig packbox av äldre modell. Det går bra att köpa en i alu eller rostfritt.

Själv handlar jag av Rullex kolla på nätet.

Du behöver veta ytterdiameter samt längd på packboxen samt axeldiameter.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...