Kallekula777 0 Postad 27 December , 2013 Har en hurley med lite tveksam roderkonstruktion... galvat rör som roderhylsa som rostat. Gillar bättre utanpåliggande roder där man alltid kan se skicket på grejerna. (Har haft amigo 23 och marieholm s20) Jag funderar därför på att flytta bak rodret till akterspegeln, ca 50 cm. Behövs det några matematiska beräkningar för hur rodret ska se ut eller kan man utgå från formen på det befintliga (roderbladet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 December , 2013 Är det en Hurley 22 och är konstruktionen som på DENNA ritning? Verkar finnas flera varianter med och utan roderskädda etc. Rodret bidrar väl lite till kölens lateralplan och flyttas dess centrum akterut bör segelcentrum följa efter för att bibehålla roderbalansen? (Båten skall ju helst vara lätt lovgirig, har sett siffran 3-5 graders roderstyrvinkel mot lä anges som optimal för högsta fart utan att båten girar.) Är masten flyttbar likt Amigons kanske balansen lätt kan trimmas om utan riggändringar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallekula777 0 Postad 27 December , 2013 Det är denna modellen av Hurley 22 dvs ingen skrädda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallekula777 0 Postad 27 December , 2013 Det är denna modellen av Hurley 22 dvs ingen skrädda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 27 December , 2013 Jag skulle vara tveksam med den akterspegeln... rodret kommer att få en riktigt märklig form om det följer akterspegelns vinkel, och gör det inte det, utan roderbladet lutar vertikalt i framkant kommer det dels att bli väldigt brett vid vattenlinjen, dels kommer det röra sig i sidled och skapa brytkrafter när du styr. Jag skulle istället låta tillverka en ny roderaxel i RF och placera lika befintliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallekula777 0 Postad 27 December , 2013 Nu hänger jag nog inte med.... Om jag gör ett roderblad som ovan vattenlinjen följer akterspegeln och under vattenlinjen ser ut som nuvarande, blir det då brytkrafter att tala om. Det finns ju en uppsjö av båtar med positiv akter och utanpåliggande roder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 27 December , 2013 De båtarna du tänker på är sannolikt långkölade och rodret följer akterspegelns vinkel hela vägen ner, kan det stämma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 December , 2013 Är också inne på Peters linje, skulle satsat på att fixa bra genomföring på nuvarande plats. Gärna sån att rodret busenkelt kan demonteras för inspektion. En förlängd rorkult är väl heller inget vidare, sveper ju en större bågradie och kan nog upplevas som otymplig? Bildgooglade konstruktionsritningar och fick många bilder, det verkar bara finnas enstaka lätta båtar med positiv akter och avsaknad av nedre roderbussning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 28 December , 2013 Jag håller också med de som tycker det verkar vettigare att åtgärda rodrets nuvarande infästning än at hitta på något nytt som du inte vet om det kommer att fungera bra. När du ändå fixar till rodret så kan du ju ta en titt på denna artikel och se om du tycker det är värt att kontrollera/förbättra profilen på rodret. Många som gjort det upplever att styrförmågan blir bättre. http://www.sponbergyachtdesign.com/Keel%20and%20Rudder%20Design.pdf Här står även en del annat om roder på sid. 88 och framåt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 29 December , 2013 Det blir lite upprepning av det andra redan skrivit. Men ja, du behöver räkna på tre saker som jag ser det: 1. Akterspegelns hållfasthet, hur mycket behöver den förstärkas för att tåla roderlasterna. 2. Hur mycket flyttar du lateralplanets tryckcentrum och hur kan du justera riggen för att behålla balansen? Flytta riggen är ju inget litet projekt och fallgirig båt är jobbigare än lovgirig. 3. Hur ska rodret se ut för att fungera bra. Antagligen inte som det gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallekula777 0 Postad 11 Februari , 2014 Tack för alla svar som tyvärr inte pekar åt det håll jag hoppades på... Något buttert vill jag väl ändå påpeka att många ju hänger rodret på akterspegeln på sina vegor utan att göra några större modifieringar på riggen?? Och akterspegeln håller ju för ett integrerat motorfäste för utopmbordare och går ju att förstärka..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 11 Februari , 2014 Vegan är väldigt lovgirig och mår bra av nya rodrets placering, som minskar lovgirigheten. Man låter gamla rodret sitta kvar fixerat som en del av kölen. Akterspegeln på Vegan är nära helt vertikal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser