Herrchalle 0 Postad 26 December , 2013 Funderar på vad man ska göra med toaletten. Sätta in en tank till den nuvarande toaletten med allt vad det innebär. Eller finns det en porta potti som man kan sugtömma då slipper man ju allt vad genomföringar och tankar heter. Och givetvis ska den kunna tömmas manuellt med.. Finns det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 26 December , 2013 Jag har en portapotti. Den är enkel att tömma, bara ta bort överdelen och bära iland underdelen och tömma i en vanlig toalett. Hade tank tidigare men bytte till porta. Även om det fanns en som man kan sugtömma skulle jag aldrig vilja ta ner sugslangen i båten, den ska nog stanna på utsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 December , 2013 Finns det nåt enklare? Om du nu menar att du bär upp den på däck eller sticker ner sugslangen i båten. Öppna toans ventil och sug upp skiten. Med ventil menar jag förstås den man öppnar när man sitter på tronen. Behövs alltså ingen speciell modell av portabaj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herrchalle 0 Postad 26 December , 2013 Man kan ju ha en däcksgenomföring till portapotti.och förstås på nåt sätt kunna tömma manuellt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 December , 2013 Har haft fler Porta potti Just själva tömningen har aldrig varit nåt problem. På vissa ställen finns det speciellavaskar just för Porta potti. De jag har använt har stått utomhus. Har även tömt i vanliga toaletter innomhus - inte lika kul - åtminstone inte för dem som kommer strax efter, På de jag har haft har jag för mig att det fanns ett skruvlock som man öppnade och tömde genom. Är bara sugmustycket på sugtömningen tillräckligt långt, så är det ju bara att ta loss tanken, bära i land den, skruva av locket och sugtömma. Annars får man väl göra sig en adapter. Ett sugtömnings däcksutag och en slang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Offerdal 0 Postad 27 December , 2013 I vår förra båt satt det vid köp en Portapotti där man installerat däckstömmning. En enkel lösning där man bara kopplat slang direkt till tanken på Portapotti och sedan självklart till en riktig däcksgenomföring. För oss fungerade det här perfekt även om Portapotti tanken är i minsta laget. Enligt förra ägaren skulle det också gå att tömma på vanligt vis genom att ta bort slangen men detta provade vi aldrig. Vi hade nära till station med vacumtömning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 27 December , 2013 Jag har samma lösning som ovan porta potti med däckstömning där slangen för däckstömning går att skruva bort för att gå i väg med underdelen och göra vanlig tömning. Denna setup är ganska vanlig på amerikanska daycruisers. Enda nackdelen är att toatanken är i minsta laget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 December , 2013 Seasea med flera säljer en från Waeco som heter Dometic 976, artnr, 4578. 18,9 liters avfallstank och med ett tömningsrör som heter 4589. Med detta kan du antingen bära i land skittanken eller tömma från däck. Finns även en mindre modell, 972, 9,8 liter. artnr, 4576 och tömningsröret heter 4588. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 27 December , 2013 Jag uppskattar mer och mer vår gamla Porta potti. Fr a att alltid lätt kunna tömma i hemmahamnen (dvs sommarhusets toa). Dessutom är tanken inte liten om man tar med i beräkningen att vanlig toa med tank drar mer spolvatten. Har dock märkt att sugtömning direkt ur tankens hål är svårt eftersom munstycket inte går att trycka ner till tankens botten. Jag tänker sätta in ett separat sugtömningshål i tanken som har ett rör ner till tankens botten. Borde man inte också kunna köpa til extra tank för ökad kapacitet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 28 December , 2013 På tal om sugtömma så var det en nybörjare med slamsugbil som råkade göra fel och körde tömning av bilens tank via slangen till suganslutningen på septitanken till ett hus. Han hade besökt ett antal ställen före så tanken var rätt så full och han upptäckte felet när bilens tank var tom. Oops. Kul syn för den som klev in i huset. Detta var för rätt så många år sedan och förhoppningsvis går det inte göra det felete mer. Nej jag skulle aldrig sugtömma en portaporti, de är inte gjorda för det. Finns inget rör som går ned till botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herrchalle 0 Postad 28 December , 2013 Kanon tack för alla kanon svar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser