Kenza 0 Postad 26 December , 2013 Jag tänkte byta motor i min winga till våren och undrar om det är någon som kan rekommendera en bra firma som gör motorbytet. Har funderat på sole eller vetus som alternativ till min md11c Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 27 December , 2013 Tyvärr inga tips på lämplig motorinstallatör, men har själv tänkt samma tanke (men avvaktar). Skickr lite info du kanske kan ha glädje av. Motor inklusive adapter för S-drev kostar ungefär så här på båtmässa, har inte ändrats mycket de senaste åren. Beta marin 25 Hk, 56 000:- kr Ventus 27 Hk, 57 000:- kr Nanni diesel 21 Hk, 65 000:- kr Nanni diesel 29 Hk, 73 000:- kr Lombardini 20 Hk, 59 000:- kr Lombardini 30 Hk, 66 000:- kr Solé diesel 29 Hk, 59 000:- kr Ofta kan man spara en slant (15 000:- kr) genom att behålla drevet, slits faktiskt inte så mycket. Be den du köper av att förklara för- och nackdelar med att behålla dit gamla drev. Montage tillkommer med 10 - 25 tusen beroende på hur mycket du kan gröa själv. Det finns en firma i Stockholm som tidigare hade fast pris 20 000:-kr för montage, kan vara bra om man vill slippa överraskningar. Viktigast tror jag är att ha referenser på firman och ett bra avtal som så långt det är möjligt göratt du får båten i sjön i tid. Hur det avtalet ska se ut vet inte jag, men om jag hade köpt installationen i tjänsten skulle jag försökt förhandla mig till ett vite på minst 5 000:- kr per påbörjad vecka försening. Blir det diskussion om att vitet är orealistiskt så är det en tydlig signal att man inte brukar leverera i tid. Annars är det ju inga problem att ha ett vite inskrivet i avtalet. Till sist, jag tror det är dags att beställa ganska snart om båten ska bli klar i tid. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 28 December , 2013 Mackey har sammanställt detta på ett bra sätt. Du kan aldrig, aldrig vara för försiktig eller ha för mycket inskrivet i Ditt avtal. Var inte blyg med Dina krav. Har nämligen själv råkat ut för att jag varit för godtrogen plus flera andra som jag känner råkat ut för tråkigheter ang. just detta. Kolla väldigt noga varvets kompetenser. Kan dom detta? Har dom utbildning? Försäkringar osv? Det har blivit en läxa för mig iaf. Av någon anledning finns det hos många marina varv en given regel att förklara bort en massa anledningar till att ex.vis ett motorbyte inte blivit klart i tid. Detta trots att man haft en muntlig ök. Så för guds skull, ha ett skrivet avtal med allt Du kan tänka Dig och som Mackey skrev, gärna med ett rimligt vite per dag om något går snett. En annan sak är om Du levererar motorn själv till varvet. Då har Du två aktörer som kan skylla på varandra om något går fel. Dels den som säljer motorn och dels dom som monterar den och Du sitter emellan. Kanske också en sak att tänka på. I varje fall, lycka till med motorbytet och en förhoppnig och rek. från andra att Du hittar en bra firma som gör detta ! /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 December , 2013 Har ingen montageföretag att hänvisa till, men vill peka på vissa saker man bör tänka på om man skall behålla det gamla drevet.. Om du nu har ett segelbåtsdrev och víll behålla det gamla 110S drevet, bör du veta att det har 1,66-1 i utväxlingt. och din motors toppvarv skall vara max 2500 v/min. Väljer du en modern motor med ungefär samma effekt som din nuvarande, har de ofta 3600 v/m som fulleffektsvarv och då är det ingen bra kombination med ditt gamla drev. Därför är det bättre att välja en motor som har toppvarv på max 3000 varv eller välja en större motor, där man ställer ner effekten genom att sänka maxvarvtalet. Detta vet en seriös motorleverantör, om du ställer frågan. Varför inte en V-P D1-30 med nytt drev? Jag vet att de är mycket dyrare, men det kanske du sparar in på att få både ny motor och nytt drev, men kanske mest på att installtionen bör bli mycket billigare, Allt bör passa från motorbädd (kan behöva anpassningsjärn), ljuddämpare och avgasrör mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 28 December , 2013 Hej igen! Tänk ockås på... Om du behåller drevet Se till att få drevet kontrollerat på något vis och snygga till det utvändigt när det ändå är löst. Det kan ju aldrig bli fråga om någon garanti, men det känns ju ändå lite bättre att ha fått drevet kontrollerat innan det återmonteras. Byt bälg och gummiplattan på skrovet (vad den nu heter). Undersök om du bör byta propeller. Du kan ju kolla med någon som säljer propellrar för att få bra info. Om du köper nytt drev Kolla vilka drev som verkar ok, läste någon tråd här på MG om dåligt drev men hittar den inte. Se till att du får en propeller som är väl anpassad efter din båt, din motor och ditt drev. Motorn Tänk på att den nya motorn inte får bli för lätt! Nu tror jag att en ny motor kommer längre bak i båten så en lite lättare motor vägs nog upp av att den placeras lite längre akterut. Det kan kanske vara idé att köpa en storlek större motor istället för att köpa blytackor. En större motor som du kör på lägre varvtal blir otroligt mycket mer bränslesnål än en mindre som du kör mest nära maxeffekt. Om du kolla på Solé ex.vis så drar en Mini-17 1 l/h vid 2500 rpm och 10KW. En Mini-29 drar 0,5 l/h vid 10 kW och 1500 rpm (även lugnare och tystare gång). Skillnaden blir ännu större om du närmar dig maxeffekt på Mini-17, den drar då 3 l/h (3600 rpm) jämfört med 0,8 l/h för Mini-29:an (2500 rpm). En större motor kommer du att köra på lägre varvtal vilket passar bättre till ditt befintliga drev. Totalt sett kan ändå en nackdel bli att du får högre tomgångsfart, men det är ju inte så kritiskt på en segelbåt som på en motorbåt, man tappar ju inte styrförmågan bara för att man lägger i friläge. Kolla med generalagenten för resp. fabrikat om de har någon bra installatör att rekommendera. Se till att du får en ordentligt stor generator, särskilt om du går ganska korta tider med motor. 60 A - 100 A bör generatorn vara på tycker jag. Då hinner du få en hel del laddning även om du bara går någon halvtimme per dygn med motor. Färskvattenkylning bör du väl ha tycker jag, men det är väl standard. Hoppas det inte blir allt för mycket överskottsinformation. Grundfrågan har jag ju tyvärr inget svar på. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser