Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
crabfish

Underbara Kustbevakningen

Rekommendera Poster

Allamansrätt? Ja, va' annars?

Kalla det frihetszoner då......för alla......

Ju,d et är stora fel på den svenska allemensrätten. Den funkar bara när du inte innkrektar på kapitalisterna *lol*

Ditt närmaste naboland, Norge, har allamensrätt som river staket, taggtråd, och bryggor sdom hindar dig och mig för att vandra och tillägga........på ägarens kostnad.

Spärrar som har hindrat almuen sedan tidigt 1900-tal.

När så du det i Sverige?

Inte sa jag at respekten för ALLA andra borde slopas....eller?

Sluta nu; för jag misstänker att du vexlar mellan Maringuiden och Avpixlat........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag hade skrivit; Fiskebåtar i Gravarne.wink

Jo - det ligger väl några vid kajen där den gamla fiskhallen låg. I dag ersatt av en plåthall, som nån av fiskarna har som magasin/sjöbod. Dock är inte alla båtar som ser ut som fiskebåtar  just fiskebåtar. blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fiksebåten är märkt LL vilket jag fått lära mig betyder Lysekil, men varför inga mårka Kungshamn, Gravarne eller Sotenäs?

Är det så att det bara finns ett område och då får de andra höra dit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med fiskebåtar är en av mina svagare sidor. indecision

LL betyder Lysekil och Kungshamn/Gravarne tillhör det området. Det finns några båtar som har haft betekningen UA = Uddevalla inomsamma område. Varför vet jag inte. Hur långt LL-området sträcker sig vet jag inte. 

Norr om är det ju SD-märkta båtar = Strömstad och söder om GG = Göteborg. Att det skall finnas nåt mellan LL och GG (bortsett från UA) ar jag aldrig sett.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fiskefartyg

Knytningen till trådens ämne är när det gäller detta om fiskebåtar är närmast att där de vita fiskebåtarna på Gulseskär ligger på Görans bild, hade Tullen/KBV sina båtar, innan den allmänna röran började. indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt mig bara i all enkelhet återknyta till den något ironiserande frågeställningen.

Jag vill bara meddela, vilket jag gjort i ett flertal trådar på detta glada (?) forum tidigare, att ni inte skulle haft all denna glädje över mina inlägg här om inte KBV funnits. Blev tillsammans med två kamrater räddad till livet av dem i mitten av 70-talet.

Det kan iaf inte jag glömma.

Tänk på det ni :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Skitsnack, Du skriver på (dålig) norska så jag tolkar det som om Du bor där eller i alla fall kommer därifrån, vet Du överhuvudtaget något om hemlandet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidigare fanns även Md = Marstrand. Det var alltså alla Bohusläns städer utom Kungälv som representerades.

Vad har hänt med trålaren på bifogade bild? Den fanns inte kvar vid bryggan i Tången (utsidan, Tångerännan), när jag var där i oktober 2013.

post-10024002-1394237758,0778_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog både du och dina kompisar glada och tacksamma för, och även vi andra som alltså får ta del av din vishet.

Lite märkligt att det finns s.k. båtmänniskor som år 2013 inte kan se skillnaden mellan lapplisor och KBV. Verkligen hög tid att det införs kompetenskrav för framförande av fritidsbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

yes

Ja om KBV ägnade sig åt att bevaka kusten istället för att jaga svenssons som druckit två pilsner skulle de nog inte ses som lapplisor  (var du nu har fått den liknelsen ifrån)

Men det kanske ligger en del i otydligt uppdrag. De sorterar under försvarsdepartementet och rimligen borde då handla om försvar och bevakning men innehåller en hel del annat. Kanske på grund av otydligheter i uppdrag som de kommer in på rent polisiära uppgifter och det även var något man tidigare klagade på att man INTE fick göra vissa saker då det var polisen som skulle göra det.

Kanske just på grund av otydligheten man inte kan fokusera på ett av sina områden som är räddningstjänst till sjöss och då uppstår behover av andra organisationer att ta hand om en hel del av sådant. (Sjöräddningen SSRS exempelvis)

Samma med brister i resurser bland polis när man inte klarar av att fullgöra sina uppdrag så blir det andra som får ta över. Allt från bevakningsföretag till frivilligorganisationer och liknande medborgargarden. Där privarpersoner får agera vaktbolag för att klåfingriga ska sno deras båtar och motorer och polisen mer eller mindre struntar i sådant.

Dock får du nog utveckla lite det där med kompetenskrav. Menar du att det på något sätt sållar ut sådanna med lågt IQ ? Du vill alltså ha bort mindre mentalt begåvade från sjön?

Intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabfish, det mesta du menar är otydligt är klart definierat i KBVs uppdrag och i lagstiftningen. Lagstiftningen är visserligen ett lapptäcke, men inte direkt otydlig. Gäller t.ex. både sjöräddning och polisiära befogenheter. Sen kanske uppdrag m.m. inte stämmer med dina preferenser, och just namnet 'kustbevakning' kan då bli missvisande men det är en annan sak.

Kan gärna utveckla men hinner inte tjöta med dig så mycket idag.

Kompetenskravet var mest en tanke att kräva lite grundläggande kompetens av de som ger sig ut på sjön, har inget med att sålla IQ att göra (även om tanken förts fram lite skämtsamt av någon i en annan tråd). Det vore ju en ny typ av sållningsprov för polis och KBV att bita i...

Lapplisor är ett vulgärargument som använts många gånger av diverse initierade debattörer i 0,2-frågan. Inte svårt att hitta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Asta ligger en bit in i Smögenhamnen. Dels är det en mycket bra och skyddad hamn till skillnad från Bryggan i Tångerännan, där hon har sin ordinarie plats vid Sippans bu.

Dels jobbas det på henne och den drivande kraften till de jobben bor ganska nära. Onsdagar mellan 08.00 och 12.00 är det några gubbar igång med diverse arbeten. Det jobbas kanske på andra tider också.

Asta var iväg till Edshullshall (tror jag det var) i höstas där man bytte ut en del dåligt virke under vattenlinjen.

http://www.tollaroseiel.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att Asta är i goda händer och lever vidare. Blev litet orolig, när jag såg att hon var försvunnen.

Samma med Sandö i Grundsund, den sista (senaste?) Shetlandstrålaren. Skepparn, Klas Berndtsson, pensionerade sig för ett par år sedan och Sandö är nu museifartyg och kommer enligt planerna att ingå i Bohusläns Museums samlingar vad det lider.

Är det Sippans bu och det som benämns Tångekilen på min bild?

post-10024002-1394237758,2195_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Asta låg i Smögenhamnen även förra vintern. Möjligtvis i flera vintrar tidigare.

Om jag inte missminner mig hade Asta Smögen som hemmhamn under sin tid som fiskebåt.

Jo Sippans Bu är ett av de större magasinen, och kilen måste ju va det man kallar Tångenkilen. (jag är Bäckevigare och inte helt insatt i Tångens geografi wink)

I änden av kilen och lite till höger ligger Grumsedammen som vi har talat om tidigare - fast där är ju utfyllt idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Slutraden säger nog mer än vi kan ana... om debattören!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...