Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
LapplandsCohan

Förslag på värmare till Maxi 77

Rekommendera Poster

Tänkte sätta en värmare i min Maxi 77. Tips både i form av märke och modell samt i form av var i båten man bäst placerar värmaren och drar eventuella slangar tas tacksamt emot.

Vattenburet känns som för stor affär att dra in, så om ingen har något ofantligt bra försäljningsargument går nog de bort.

Diesel eller fotogen? Då jag i dag har bensinutombordare så blir det ju in med ett nytt bränsleslag oavsett hur jag gör. Gasol skulle förvisso vara trevligt och då även byta spisen till gasoldriven, men då blir det ju rätt stort jobb att få en säker gasolinstallation plus att då är man väl hänvisad till vattenburna system.

Hur bra är alternativa system som Heat Pal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.hjertmans.se/article/luftvarmare-wallas-1300

räcker gott till 77,an montera den i garderoben. tar lite plats och då kan du vrida utblåset fram eller bak.

Vill du ha det riktigt bra går du på 1800 istället, monterat i stuvfack med slangar fram två utblås. Blir tystare och jämnare värme.

Diesel värmare är dyrare än fotogen men tvärtom när det gäller bränsle.  Blir väl ganska många liter innan man spar in kostnaden på en dieselvärmare. Har man diesel som bränsle för övrigt är det bekvämt förstås.

Heat Pal har nackdelen att du måste tillföra luft då den förbränner syre i båten. Om man drar igen alla ventiler så är det nog inte så bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Wallas fotogen (varmluftblås) i förra båten, som satt i 30 år och fungerade utan bekymmer (fortfarande) , svårt bara att reglera ner på låg effekt. Tror de nya har bättre reglering.

I min nuvarande större båt sitter det en gasolpanna, den byter jag nu ut mot en dieselvärmare, (tycker gasol är läskigt att ha på när jag ligger och sover).  Den har vattenburet, det ger jämnare värme, men blåsvärme torkar ur fortare.

Heat-pal har jag haft som reserv, men aldrig använt....den är till salu (halva priset). Med en sådan har nackdelar, tex bör man beakta risken för koloxid och ha bra luftväxling och går inte att ha på under segling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan här

http://www.blocket.se/goteborg/Nya_Perma_Heat_2_5_8_9_10_20Kw_dieselvarmare_46264487.htm?ca=6&w=3

eller en sådan här

http://www.blocket.se/stockholm/Dieselvarmare_Luftvarmare_6900___41035540.htm

Tillägg: Hittade en tråg om denna brännare

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=424136

Mackey

PS

Hoppas jag nu inte tipsat om något kinesiskt... :-)

Bäst är ju att handla inom Sverige eller EU även om det är dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant pris på Snuggern, men efter att ha läst tråden så känner jag mig lite tveksam. Blir det diesel så får det kanske bli dyrare beprövade märken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal Alde panna i min båt som inte varit i drift på 10 år, drivs med gasol, vet inte om jag törs provstarta den. Funderar på att köpa ny värmare, antingen för vattenburet (rör och radiatorer redan draget eller byta till luftvärme.

Inbillar mig att varmluft ger en behagligare värme men har egentligen inga belägg för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wallas 22DT, är tyst som en mus! :D

 

En video på installationen i min båt:

 

post-9385-1394237758,0063_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra video!

Verkar vara något dyrare än motsvarande Eberspächer, men ska man tro tekniska data så ska den både ha lägre bränsle- och strömförbrukning.

Edit: Å andra sidan så är maximala luftmängden på Wallas 22DT 72 m3/h mot Eberspächer D2 som levererar 105 m3/h. Har skillnaden i luftmängd någon betydelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att sitta in en Eber D2 i min 77a. I stuvfack och dra slang in i ruffen.

Wallas 1400 som suttit i garderoben fungerar inte längre, trots div renoveringsförsök och reservdelssatser.

Har du en Wallas fotogen inne i båten är det bara att glömma att försöka sova med värmaren igång, alldeles för högljudd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, skall man ha en Wallas då bör den sitta ute i ett stuvfack.

Inne i ruffen är det nog bara Glembring som duger, om man inte vill ha gasol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget att jämföra med vad gällande luftflöde, dock är min Wallas det tystaste jag har hört i en båt i min storlek. vet dock att oavsätt luftflöde så värmer den upp mer än väl och är övernöjd.

 

Ett bildspel med text på min installation. http://tinyurl.com/wallas22dt

post-9385-1394237764,339_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt behov av värme i båten är ganska litet eller rättare sagt, sällsynt. Att lägga ner 10-20 tkr kändes inte motiverat. Helst ville jag vattenburen värme, det är den behagligaste och tystaste värmen. Tex en Pod. Men den är bökig att tända och installationen en mardröm med slangar och radiatorer. Dessutom tar värmaren stor plats. Små efter mycket funderande blev det en beg Wallas 1800B. Jag var mycket tveksam, min erfarenhet av Wallas var inte så bra. Att det blev just 1800 beror  på att den är smalast och stjäl minst plats i garderoben, som var den enda vettiga platsen att montera på om man vill kunna serva den. En värmare införskaffades ganska billigt och sen renoverade jag den, gjorde rent, ljudisolerade mm. Dessutom provkördes den ordentligt hemma innan den monterades. Monteringen var enkel och det var inga problem att komma fram med slangar både fram och bak. Värmaren får friskluft från en tidigare monterad Doradeventil. Sen var jag ju tvungen att förse värmaren med automatik “tryck-på-knappen” tändning, möjlighet till fjärrstart, elektronisk termostat mm. Den är inte tyst men ljudnivån är helt acceptabel, den är heller inte snabb. Men den funkar, klockrent. Det enda problemet är att när det är lite ruggigt på sommars så är kapaciteten alldeles för stor vilket är löst genom att då köra ut värme i stuven. På nätterna stänger jag oftast av den, på morgonen trycker man på startknappen och väntar lite med att gå upp. På senhösten skickar jagett SMS till båten och åker sen ner till en varm båt. Samma häromdagen, lätta på presenningen och greja lite. Numera skulle jag inte kunna tänka mig vara utan värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Automatiken är mycket enkel. Ett huvudrelä som ger ström till fläkt och pump samt triggar ett tidrelä som ger ström till glödspiralen. Sen finns det ett relä som triggas av samma termostat som tänder den röda lampan. Detta relä bryter strömmen till tidrelet, alltså kan inte tändning starta om värmaren är varm. Automatiken är som sagt enkel men fungerar. Jag hade planer på ytterligare ett tidrelä som stängde ner om värmaren inte är varm inom 5 min. Jag brukar fjärrstarta värmaren med mitt GSM-larm, jag skickar ett SMS om att tex värmaren ska gå i 60 min. När värmaren är varm får jag ett SMS om detta. Detta har inträffat någon enstaka gång och då har jag fått begära “nytändning”. För “lokal” drift ombord har jag ett tidrelä som kan ställas mellan 15 min och 10 tim. Jag ville ha en möjlighet att kunna starta värmaren utan att behöva lämna kojen. Det enklaste sättet att lösa det var en trådlös fjärrkontroll. Egentligen en alldeles för avancerad lösning men man slipper montera knappar, dra kabel osv.

post-43065-1394237765,2168_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, funkar ung som jag trodde men undrade över hur du löst hindrandet av varmstarten. Var hittade du tidreläet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Jag har en Wallas 1800 ifrån hedenhös som sitter monterad i babord stuvfack i sittbrunnen på min 77:a . Sedan går det två 90mm slangar ner i ruffen och ena utblåset sitter i stuvfacket i Bb garderob nere vid golvet och det andra sitter i stuvfacket under Bb sovplats/soffa. så det är enkel dragning av slangarna och instalation av utblåsen.

Värmaren sitter mera exakt: Mellan det lilla styvfacket på Bb-sida och skotvägen i pentryt. Skorstenen sitter direkt på utsidan ovanför relingslisten. bräsletanken var en lite plåtdjeepdunk som var nerfälld i golvet i stuvfacket. Och kontrollpanelen sitter monterad vid köket.Så det är en ganska optimal plats som inte stjäl något stuvutrymme i båten .. Dck var det lite trixit när jag behövde montera en ny skorstensslang.. kan fixa bilder ifa du är intreserad :)

Mvh Micke F Nr1243

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeljus kan värma fint men är inget man ska använda när man sover. Problemet är precis det samma som med HeatPal: Det finns ingen skorsten som släpper ut avgaserna. I ett litet rum som i en båt kan det bli för lite luft som kommer in, förbränningen blir ofullständig och kolmonoxid bidas. Eftersom den inte luktar märker man inget och risken  är stor att man dör. Att sova med någon form förbränning utan att få ut avgaserna är att leka med döden! Genom åren har det skett ett otal dödsolyckor i båtar pga detta.

Jag har sedan länge en HeatPal ombord, den har använts som reservkök pga någon glömt köpa gasol. Den har även använts som kamin men då har jag noga kollat att det finns ett ordentligt luftintag och att avgaserna kan ventileras ut. Men sova, aldrig! Jag hade funderingar på att kunna använda den mer permanent genomsatt förse den med en skorsten (gamla dammsugarrör!) Men, nja det kändes inte säkert. Det blev en Wallas 1800B istället, den ger visserligen oftast för mycket värme men den är säker. Strömförbrukningen ligger under en ampere vilket är ganska acceptabelt. Egentligen letats jag efter en Thermo 1000 men tyvärr är den svår att hitta till bra pris. Thermotron gasolvärmare är bra om man inte kör så mycket. Hade jag orkat så hade jag satt in vattenburen värme med Pod eller Agapanna som fungerar utan ström. Jag har också haft funderingar på någon vedeldad kamin men de kräver för mycket plats. Möjligen om man svetsar ihop en platt sak som kan sitta på skottet och eldas med briketter. Men man hinner inte genomföra alla projekt.

Ett projekt som jag inte övergivet ännu är den modifierade fotogenlampan. Jag har sett den en gång och tyckte den var smart. En vanlig, stor fotogenlampa med metallcylinder i stället för glas samt en demonterbar skorsten. En genomföring i rufftaket som “kaminen” hängde i. Själva lampan satt någon decimeter över durk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt värmeljus i många år i mina båtar, även när jag sover. Med normal ventilation är det inga problem. Kolmonoxid bildas vid ofullständig förbränning, t.ex. om kol ligger och glöder. Ett ljus slocknar snabbt och lämnar inte något kvar som kan glöda och bilda kolmonoxid. Om ventilationen skulle vara så dålig att syrehalten minskar så slocknar ett levande ljus vid ca 17 % syrehalt. En människa tål betydligt lägre syrehalter än så. Koldioxid bildas ju vid all förbränning och kommer också med utandningsluften, så man måste ju i vilket fall som helst ha en god ventilation. Nu har ju inte kaminen så hög effekt, så det bildas nog inga större mängder CO2. Den förbrukar ca 250 liter luft per timme, bildar ingen sot och luktar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bort med såna dödsfällor. Vad tjänar du på att förespegla riskfri eldning utan skorsten eller kontrollerad friskluftfläkt.

 

I ditt fall har det gått bra. Det gör det för de flesta men risken är för stor för att man ska rekommendera förbränning där man sover.

 

Negligerar man en så uppenbar risk själv är en sak men du ska inte lura andra göra samma dumhet.

Det finns många faktorer som kan höja risken. Det är helt vindstilla. Friskluft sipprar in sämre i springor och ventiler.

 

Det blir kallare så man stänger till så det blir lite varmare.

 

Man tog sig några fler glas och fick ännu sämre förstånd. Ställde ut några fler värmeljus. Tätade lite mer osv.

 

En bekant och hans nygifta fru lånade en liten husvagn och åkte till fjälls och gjorde troligen ungefär så. Båda omkom tragiskt. Det var ändå två normalbegåvade. Han var tekniker, elektronik visserligen men han såg tydligen ingen risk i sitt handlande.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett citat från ett annat forum:

De som tror att 10 värmeljus i en konvektionsanordning är en säker värmekälla ombord har fel. FEL! Att sova vid öppen eld, utan eldstad och inomhus, med luckor stängda och begränsad lufttillförsel är så urbota korkat och idiotiskt att man baxnar. Det handlar inte (INTE) om syrebrist, utan kolmonoxidförgiftning. De som nu inte tror på detta, avfärda det inte som onödig (eller löjlig) ängslan, utan informera er. Sök till exempel på Google på ordet kolmonoxid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många olika typer av värmare som inte har skorsten, Heat Pal, fotogenlampor, fotogen- och dieselvärmare, spritkök, gasolbrännare. Det måste väl vara många som använder dessa. Det är ju inte ofta man hör talas om att det är problem med dem. Om de vore farliga borde de ju inte få säljas. Värmeljus har ju inte så lång brinntid att de brinner en hel natt heller, så det hinner nog inte bildas så mycket CO2

Vet du vad paret i husvagnen hade för värmare?

Fungerade ventilationen i husvagnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta fallet med nygifta paret utreddes olyckan men mer vet jag inte.

 

Kan ha varit läckande gasol men skit samma. Vägrar att diskutera olika möjligheter att överleva riskfyllda sätt att värma.

 

För många om/men som ska vara uppfyllda. Några villkor som man inte tänkt på och hela sällskapet döda på morgonen.

 

Det är inte så man minimerar risker med fara för livet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om det är HeatPal, fotogenlampa eller likn  så är det helt idiotiskt att sova med öppen eld ombord. Det visste man redan för flera hundra år sedan även om det då var brand man var mest rädd för. Det stora problemet är inte CO2 utan kolmonoxid, 500ppm dödar på några timmar. Kolmonoxiden blidas när förbränningen blir ofullständig vilket tex sker  när det börjar bli ont om syre i luften.

Vid villa/lägnhetsbränder är det oftast kolmonoxiden som varit direkt dödande. Många hade kunnat ta sig ut och klarat sig - om de varit vid medvetande. Det har skett ett antal olyckor i husvagnar därför att någon blockerat luftintagen vid något tillfälle och när det sedan blivit kallt har man tänt fotogenköket. I vår hamn omkom en hel familj för många år sedan i en båt, man hade tänt köket för det var kallt. Jag har pratat med brandmännen som tog hand om de ombordvarande. De sa att såg så levande ut med rödrosiga kinder och fin ansiktsfärg. Dessa brandmän var härdade men det märktes att detta satt sin spår.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...