Mackey 4 502 Postad 25 December , 2013 Hej! Någon som har några tips på hur man får rent playwood-durkar med vita sterck (Teakfanér / Koto). Det är väl egentligen strecken som är viktiga att få rena eftersom de inte är vita när de har ingrodd smuts på djupet. Lite har gått att slipa bort, men det räcker inte och jag vågar inte slipa mera. Tvätta? Med vad? Bleka? Med vad? Måla? Med vad? Något magiskt? Vad? Labero? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 26 December , 2013 Ligger det vita ovanpå faneren eller är det i repor. Vad är det vita för något, är det färg eller något annat. beror altså på hur det ser ut och vad som gjort strecken, kanske går att tvätta men då får man hitta något som löser just strecken. Slipa kan fungera men hur tjock är faneren innan du slipar igenom. Går det att skrapa försiktigt med någon kniv eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 26 December , 2013 Durken är vitrandig och ska vara det. Problmet är att de smala vita ränderna inte längre är vita utan grå/svarta av ingrodd smuts. Jag har slipat så mycket det går, men det har inte räckt. Även teaken är smutsig, men på den syns det ju inte lika mycket. Exakt vad smutsen består av är oklart, men det troliga är att det är vardagssmuts eftersom hela durken i salongen ock på toaletten har samma nedsmutsning över hela ytan. Smutsen fanns där när vi köpte båten. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 December , 2013 Är det månne sån HÄR durkplywood? (WBP står för Weather and Boil Proof.) Skulle testat nåt milt lösningsmedel på nån liten undanskymd yta. Definitivt inte slipat mer. Finns trärengörings-kit HÄR, det för laminatgolv kanske kan va nåt?[själv hade jag nog testat vanligt hårschampo, det funkar i.a.f. bra som handrengöringsmedel. Är labbarna helt svarta av t.ex. smutsig olja gnider man in bara schampot och tillsätter sen succesivt alltmer vatten under flitigt gnidande. Ingen borste behövs för nävarna men kan kanske vara bra för fanerens vita låtsas-nåtning?] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 26 December , 2013 Tack för tips. Jag vet inte något om kvalitén på durken, den låg i båten när vi köpte den för tre år sedan. Bifogar en bild, kanske hjälper någon att tänka till. Bilden visar resultatet när jag slipat så mycket jag vågar. Färgåtergivningen i närbilden är väl lite si och så, men visar i alla fall hur smutset ser ut. Det ser kanske inte så farligt ut med smutsen, men det som är där räcker för att de vita linjerna ska bli nästan lika mörka som teaken när man oljar in durken. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 December , 2013 Har du provat med teakcleaner? Eller trallrent. Finns flera olika varianter som rengör på djupet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 December , 2013 Utseendet påminner litet om jordslag, svarta delvis hopväxta prickar som kan drabba t.ex. kapellväv. Försökte googla detta men svartmögel ger betydligt fler träffar, om nu det är samma sak? Tydligen är svartmögel ett samlingsnamn för flera olika arter av mögelsporer enligt DENNA byggsajt. (Om det skulle röra sig om mögel så kanske träoljan bör väljas litet extra tillväxthämmande?) Kollade Pseudonyms tips om trallrent, finns tydligen även en alg&mögeltvätt med blekande egenskaper i samma PRODUKTSERIE.[bra närbild på den vita fusknåten, undrar vad den består av? Ser ju märkligt nog ut som att fem skikt limmats på höjden i bilden innan tvärsågningen till tunna laminatskivor, och att smutset/möglet mestadels hamnat i skarvarna så dessa nu syns??] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 26 December , 2013 Det jag provat är teakcleaner av något slag och att skura med Ajax för några år sedan, gav sedan upp. Trallrent överväger jag deffinitivt att prova. Bra tips med medel mot mögel, det set ju faktiskt ut som svartmögel. Jag tror dock inte det är mögel eftersom vi iinte hittat mögel eller spår av mögel på någon annan plats i båten. Från Nationalencyklopedin: koto, träslag från två arter i lövträdsläktet Pterygo´ta, Pterygota bequaertii och Pterygota macroca´rpa. Vet inte om den informationen hjälper er att hjälpa mig. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 December , 2013 Hittade en noggrann beskrivning av träslaget HÄR. (Finns bilder under miscellaneous) Inte för att jag blev så jättemycket klokare på skikt-ränderna i den ljusa fusknåten, men det står Average number of vessels/mm² 1–4. Är väl smala kärl för vattentransport eller nåt, och kanske är det dessa man ser ifrån sidan? Haha, tillhör nog kategorin värdelöst vetande oavsett? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 27 December , 2013 Jo, det är nog helt onödigt vetande i det här fallet. Det är ett ljust träslag som har blivit smutsigt. Jag vill få hjälp att få det rent. Strukturen på träet påminner möjligen mer om teak än om björk. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 27 December , 2013 Ser ut att vara skit som trägt ner mellan fibrerna. Inte heller teakdelen är ju opåverkad. Jag skulle försöka med ett rengöringsmedel och någon typ av borste som har lagom hårda fina och täta strån för att tränga ner i fårorna. Tror att en tandborste skulle fungera, men det gäller ju att hitta något i samma stil men större. Eventuellt skulle ett lämpligt organiskt lösningsmedel kunna fungera i stället för vattenburet rengöringsmedel. Det bästa jag provat i den vägen är Nitors Lim och Klotter Bort. Mycket effektivt! Har ännu inte misslykats med att ta bort någon fläck med den varan. Tyvärr luktar det ganska starkt, men det avdunstar och lukten försvinner med tiden. Efter den behandligen bör naturligtvis durken återfettas med någon härdande träolja alternativt lackas Kanske slår jag in öppna dörrar nu? Du verkar ju ha testet det mesta, men jag vill understryka att borstens struktur är av vikt. Att bleka med Klorin eller väteperoxid är ju en möjlighet, men risken är stor att även teakfaneret bleks och blir fult. Mvh/Sea Maniac Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 December , 2013 Detta är ett typexempel på resultatet av att använda olja, olja gynnar tillväxten av jordslag, finns ingen olja idag som har motmedel inblandat, av miljöskäl. Man skulle kunna försöka med en mättad lösning av oxalsyra som skuras med en skurborste i fiberriktningen gärna ute i solen så man får en blekande effekt. Sedan rekomenderar jag att durkarna lackas med någon bra lack, på båda sidor lika många gånger,ca 7 till 8 gånger. Tittade en gång till på din bild och förstorade den, det kan ju även vara blåträ, en svamp som frodas i ljusa träslag i fuktig miljö, även den påverkas av oxalsyra, men är värre att komma tillrätta med. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 28 December , 2013 Innan du går på med elakare rengöringsmedel på träet, prova en stor klick koncenterad såpa (eller, pöl egentligen...) som får verka en tjugo minuter, halvtimme innan du torkar bort den med disktrasa och ljummet vatten. Har fått bort de mest ingrodda fläckar på trä på det viset ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 28 December , 2013 Efter vad jag kan se så ser det ut som en gammal fuktskada.Det svarta är troligtvis en mögelsvamp som växt i trät på grund av fukten. Det kallas ofta för blåträ på äldre träbåtar. Är det en ekbåt man har kommer det ofta vid spikar, nitar och skruvar och kallas då för spiksjuka. Blir nog svårt att gåra något åt de så det blir riktigt snyggt igen, men kanske går att få lite bättre. har läst att det kan gå att bleka med hjälp av oxalsyra men jag har aldrig provat detta. Det grå trät blir nog inte bättre än vad det är när du oljat in det. synd att någon tidigare inte tagit hand om detta innan det blev på detta sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 December , 2013 Hittade en omfattande sajt om mögel HÄR. Det som vi kallar jordslag är kanske harmless cosmetic black mold enligt den länkade sidan? Verkar inte finnas någon riktigt enkel testmetod, är nog bara att rengöra/bleka och hoppas att det inte återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 5 Januari , 2014 Hej! Tack för alla tips. Nu har jag prövat detta… Diskmedel, Tvättsåpa, Teakcleaner, Ajax, Borstat med tandborste, Lacknafta, T-sprit, Autosol vattenlinjeblekning (oxalsyra) och International supercleaner (oxalsyra) Det enda som gjort någon skillnad är oxalsyraprodukterna, men det löser inte problemet helt. Lite av smutsen går bort, men inte tillräckligt för att det ska se ljust ut när man oljar. Ännu har jag inte provat detta… Golvrengöring, Schampo, Trallrent, Alg & mögeltvätt med blekande, Lim och Klotter Bort, Klorin, Väteperoxid eller Oxalsyra löst i vatten. Jag återkommer när jag provat flera produkter och fortfarande behöver jag nya tips om någon har något undermedel att komma med. Maceky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 5 Januari , 2014 När det gäller min favorit Lim o klotter... ska den absolut kombineras med rätt borste, typ tand... MVH/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser