Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
mellanbleka

Råd

Rekommendera Poster

Hej min båt blåste omkull blev liggandes på sidan .Har en yanmar 3ym30 funderar på om man måste ta ur spridare innan start ifall oljan runnit till cylindrar.Ingen olja har runnit ur oljesticka eller annat ställe Båten låg på relingslisten.Någon timma hur kan man kolla det lättast någon som vet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, finns en bra MANUAL HÄR men inget sägs om detta vad jag kan se som hastigast. Själv hade jag nog provat att starta direkt, borde inte läcka alls eller bara minimalt? Glödpluggarna verkar svåråtkomliga i uppslagets bild, men om så inte är fallet så kan väl förbränningsrummet kollas den vägen?

Kan väl f.ö. bli rejäla påkänningar på motortassarna eller dess fästen, hade nog tagit med mig några brädbitar plus en kofot och försökt bända upp motorn en smula vid respektive tass. Kanske avslöjas nåt fel som med fördel fixas på vintern istället för under den bråda försommarn? (Provstartas motorn kan man lägga ena handens pek- respektive långfinger på detaljer som skall vara helt stilla inbördes. Man känner ganska väl nåt lossat så att fingrarna vibrerar inbördes trots alla övriga vibbar.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt den stå på rätt köl nån dag så bör ev olja rinna tillbaka ner i tråget. Sätt sen en hylsa med långt skaft på muttern på svänghjulet och dra runt motorn. Tar det inte tvärstopp så bör det bara vara att starta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är oljenivån och eventuell kylvätskenivå i färskvattenkylningen ok så skall du kunna starta, glöm bara inte att ordna med kylningen, impellern mår inte bra av att gå torr.

Om det kommit in olja i förbränningsrummen så gör detta inget. kan tillochmed vara en fördel att hälla olja i cylindrarna innan vinterförvaringen eftersom kolvringarna mår bättre då och att risken för ytrost minskas betydligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...