Gå till innehåll
onsdag 26 mars 2025
Amanda31

Septitank

Rekommendera Poster

Så vad är det för regler som gäller egentligen? Man måste ha septitank som man kan tömma på stationer? När? Finns det några standardpaket man kan köpa för detta? Kan man installera själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2015 börjer nya reglerna gälla ifrån. Hade det funkat att klistra in hade jag lagt till en länk från Transportstyrelsens hemsida, men nu gör det inte det tyvärr...

(Funkar inte m PC:n och Explorer; funkar att klistra in m Ajfånen - men då är ju inte länkarna klickbara...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer länken jag tror Peter_K är ute efter, från Windows XP med IE 8.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/

Det finns massor med trådar om detta här på MG, sök med Google så här ex.vis

toa site:maringuiden.se/forum

Då får du med alla inlägg som innehåller ordet/delordet toa

Det är oftast lätt att installera däckstömning själv om man har tank. Sätt på ett T-rör mellan tank och tömningspump (eller utsläppsventieln om du har tanken ovan vattenlinjen) och dra upp en slang till däcksgenomföringen. Klart! Läs mer här.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Fritidsbatar/toatomningsforbud/Toalettsystem%20_fritidsbatar_Kostnad_konvertering.pdf

Man ska se till att man har avluftning så att det räcker okså, tror man förespråkar 22 mm slang. Vi har kvar vår gamla hårda 10 mm slan och det funkar hur bra som helst för oss. Det som kan hända är att man suger ihop tanken om avluftningen är för klen.

Det är lite oklart vilken typ av däcksgenomföring man ska ha. Vi har en konisk som funkar hur bra som helst överallt, men jag tror att transportstyrelsen säger att denna är en 10 år gammal standard som inte används... Är kartan eller verkligheten rätt?

Kompletterar med våra kostnader

1 st T-rör på Hjermans, Artikelnummer: 4633-39, 79:- kr

8 st slangklämmor (30-9537) på Clas Ohlson,  200:- kr

3 m toaslang på Biltema (259914), 569:- kr

1 st koniskt däcksgenomföring på Erlandssons brygga, ca 350:-

Vi köpte som sagt ingen ny avluftningsslang, men den blir ju också dyr eftersom även den bör vara gastät. Funkar bra med vår gamla för oss.

Det var allt, ja faktiskt mer. Jag hittade en stuvbit 1,5 m gastät slang som jag fick för 30:- kr, men det kan man ju inte räkna med.

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey - IE11 funkar inte... bara som info.

Vad mena du med ingen avluftningsslang..? Har man ingen avluftningsslang är risken att man suger sönder tanken, dvs den knölas ihop av vacuumet när man sugtömmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey har nog en luftare, men bara den gamla hårda på 10 mm

 

Fast det därmed att suga ihop tanken har jag blivit lite frågande till.

När min tank var ny var den så konkav att det inte gick att montera Gobius Tankgivare utan den extra tjocka monteringstapen.

Efter några år och ett antal tömniningar av den fulla tanken har tanken i stället blivit ganska konvex.

Jag har 19 mm luftaslang som dessutom är ganska lång och skarvad med ett skarvrör på ett ställe och en odörfälla som också gör en förträngning på slangen. Den minsta innerdiameter är nog mindre än 15 mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte ingen ny avluftningsslang. Vi hr kvar den gamla på 10 mm och ca 3 m lång. Har förtydligat lite i det ursprungliga inlägget.

Ytterligare ett förtydligande är att man fortfarande efter 1/4 2015 kan använda potta och hink ombord och tömma ut toaavfallet i havet.

Jag citerar från Transportstyrelsens webb;

Toalettavfall omfattar allt utsläpp av avloppsvatten och annat avfall från varje toalett eller urinoar. Omfattar även porta potti, som räknas som fast båttoalett.

Tömning av toalettavfall från hink, potta eller liknande omfattas däremot inte av definitionen av toalettavfall.

Dags att börja tillverka stadiga toaletthinkar. devil

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite oklart vilken typ av däcksgenomföring man ska ha. Vi har en konisk som funkar hur bra som helst överallt, men jag tror att transportstyrelsen säger att denna är en 10 år gammal standard som inte används.

Ja, Mackey det har du rätt. det är lite otydligt det här med däcksförskruvningen och varför man skall statsa på den nya standarden. Den äldre, ISO4567-82 med konisk form och skall  ersättas med ISO8890:2000 med cylindriskt form. 

Fortfarande har nästan alla sugmunstycken en konisk form, detta måste hållas på plats. Den nya standarden har en rak form med o-ringstätning eller så skruvas munstycket fast i däcksförskruvningen. Skall ni göra en nyinstallation, följ den nya standarden även om dessa är lite dyrare.

I framtiden kommer nog dessa flyttankar att bli vanliga och är man då ensam kan det vara svårt att både handpumpa och hålla munstycket på plats samtidigt. Det lär dock finnas adaptar så att de äldre genomföringarna klarar den nya munstyckena.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...