Gedda 24 Postad 22 December , 2013 Hej, är det någon som har provat någon form av rått/musvarnare. Har hittat lite musbajs i båten och det är väl inget man vill ha egentligen. Hittade denna när jag googlade lite http://www.smartasaker.se/mus-rattfritt.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 22 December , 2013 Jag provade en liknande apparat för några år sedan i sommarhuset. Tror den hette Electrocat. Vi har aldrig haft så mycket möss i huset över vintern som när vi hade apparaten inkopplad. Kan bara hoppas att de har blivit bättre nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 22 December , 2013 Mjaa, det är ingen varnarare direkt. Det är en skrämselmanick. Den skall avge ett ljud som bara mössen hör och tanken är det skall skrämma bort dom Dom funkar väl iofs men dom har begränsningar. Ljudet tränger inte inte igenom väggar, möbler eller någonting egentligen. OM man har ett fyrkantigt rum helt utan innehåll så fungerar den säkert, men så länge mössen kan springa bakom saker är dom helt värdelösa. Min åsikt är att det bästa är att hindra dom att komma in men om dom redan har kommit in så är det fällor som är lösningen. En vanlig musfälla fungerar kanon men har felet att när den slagit igen så är den inaktiv tills du laddar om den. En variant är en stege med fallucka som får dom att ramla ner i en hink som dom inte kan ta sig ur, det funkar med en vanlig 10 lit. spann. Vill man inte ha en bunt med levande möss i hink kan man hälla i vatten, det är dock både olagligt och makabert. men effektivt mot mössen är det. God Jul /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 December , 2013 Jag bor på landet, brukade få mössinvation på hösten, är av födsel skeptisk till dylika aparater, men köpte en och monterade på vinden för cirka 15 år sedan, och mot min övertygelse har fångsten av möss minskat drastiskt i fällorna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 December , 2013 Jag har för mig att Hansson och Sigvardsson - företaget på andra sidan bron - tillverkade såna fällor. Knepet var väl vatten i spannen och att man blandade glycol i. Då drunknade de direkt. Har själv aldrig povat, men en arbetskompis med ett torpställe i en grannkommun. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 December , 2013 Enkel och effektiv råttfälla: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 22 December , 2013 Skeppskatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 22 December , 2013 Som sagt, dom finns och är effektivast med vatten och något som sänker ytspänningen, glyko-rödsprit- diskmedel. Men då är dom inte tillåtna. Faller under jaktlagen om fällfångst. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 December , 2013 Single malt? Fast det kanske är för grymt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 23 December , 2013 Bra länk! får nog bygga en sådan! men single malt, jag vill ju inte att dom ska ha det bra! bättre med beska droppar eller fernet isåfall! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser