Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gedda

Gnagarvarnare

Rekommendera Poster

Jag provade en liknande apparat för några år sedan i sommarhuset. Tror den hette Electrocat. Vi har aldrig haft så mycket möss i huset över vintern som när vi hade apparaten inkopplad. Kan bara hoppas att de har blivit bättre nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjaa, det är ingen varnarare direkt. Det är en skrämselmanick. Den skall avge ett ljud som bara mössen hör och tanken är det skall skrämma bort dom

Dom funkar väl iofs men dom har begränsningar. Ljudet tränger inte inte igenom väggar, möbler eller någonting egentligen. OM man har ett fyrkantigt rum helt utan innehåll så fungerar den säkert, men så länge mössen kan springa bakom saker är dom helt värdelösa.

Min åsikt är att det bästa är att hindra dom att komma in men om dom redan har kommit in så är det fällor som är lösningen. En vanlig musfälla fungerar kanon men har felet att när den slagit igen så är den inaktiv tills du laddar om den. En variant är en stege med fallucka som får dom att ramla ner i en hink som dom inte kan ta sig ur, det funkar med en vanlig 10 lit. spann. Vill man inte ha en bunt med levande möss i hink kan man hälla i vatten, det är dock både olagligt och makabert. men effektivt mot mössen är det.

God Jul

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bor på landet, brukade få mössinvation på hösten, är av födsel skeptisk till dylika aparater, men köpte en och monterade på vinden för cirka 15 år sedan, och mot min övertygelse har fångsten av möss minskat drastiskt i fällorna.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att Hansson och Sigvardsson - företaget på andra sidan bron - tillverkade såna fällor.

Knepet var väl vatten i spannen och att man blandade  glycol i. Då drunknade de direkt. Har själv aldrig povat, men en arbetskompis med ett torpställe i en grannkommun.

post-945-1394237748,6415_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, dom finns och är effektivast med vatten och något som sänker ytspänningen, glyko-rödsprit- diskmedel. Men då är dom inte tillåtna. Faller under jaktlagen om fällfångst.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Single malt? Fast det kanske är för grymt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra länk! får nog bygga en sådan! men single malt, jag vill ju inte att dom ska ha det bra! bättre med beska droppar eller fernet isåfall! ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...