Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
flipperjohan

Frostskadad värmeväxlare

Rekommendera Poster

Hej,

Skriver mitt första inlägg här på forumet. I år blev tyvärr min vinterkonservering av inombordaren lite för sent utförd. Det i kombination med rent slarv från min sida gör att jag nu står med en frostskadad värmeväxlare. Har en sötvattenkyld Mercruiser 4.3MPI, årsmodell 2011. Värmeväxlaren har nu expanderat och blivit missformad såpass mycket att gavlarna inte håller tätt.

Frågan är vilket alternativ jag skall undersöka för att gå vidare;

# Köpa ny. Ca 23.000kr...

# Försöka hitta en begagnad

# Hitta någon som kan laga den. Har förstått att vissa svetsfirmor tar sig an värmeväxlare, kylare etc.

Någon därute som varit med om samma sak kanske, och vill dela med sig av en åsikt? Följdfrågan som uppstår är såklart hur pass skadad växlaren kan tänkas vara inuti? Förstörs alla inneliggande rör vid frostsprängning/expansion eller är det månne bara ytterhöljet som skadats? Jag vet inte eftersom jag ännu inte plockat isär den.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG.

Det kan tänkas att du klarat rören invändigt för att dessa har haft glykolvatten som mothåll mot frostsprängning.

Så pröva att laga+provtryck.

Om det fungerar så lär det vara billigare än att köpa nytt.

Firman som tar sig an jobbet ser nog om det är värt att laga när man öppnat din värmeväxlare.

Själv har jag bara lämnat in bilkylare för lagning.(Ford Galaxy60tal 390BB)

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns inte många som tar sej an kylare nuförtiden! Moderna bilkylare är gjorda av plast och aluminium mao ej reparabla för att garantera att eftermarknaden skall leva gott på dyra reservdelar! Gamla hederliga marin värmeväxlare i koppar el mässinglegering har dom kanske svårt att leva på men dom finns! Auto Thermo i Norrtäljetrakten och Autokyl i Göteborg kan kolla din värmeväxlare och förhoppningsvis även laga den!

Lycka till

Watermill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas dina avgasrör har klarat sig för de är väl också sjövattenkylda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...