Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
happysix

Som googleEarth fast vind karta.

Rekommendera Poster

Klistrad till favoriter! :-)

Inställningen 250 hPa ger tydligen den höjd där jetströmmarna håller till, och lågtryck sägs ofta styras längs dem. Kan ju vara litet kul att följa jetströmmarnas krumbuktande och kolla om det stämmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Intressant. Får mig att tänka på Ugrib vindkartorna som jag gillar.

Det där med jetvindarna. På mitten 90 talet tog jag ett par sommarkurser i Växjö för att komplettera min lärarbehörighet. Då ingick lite meteorologi, gissa vem som var lärare? Jo självaste meteorologen Curry Mellin! Om nu någon minns honom. Å gissa vad, han var seglare. Så vi fann varandra väldigt snabbt och det blev många extra lektioner på det viset.

Det var han som lärde mig att lågtrycken följer jetvindarna. Sedan dess tittar jag alltid på lågtryckens bana över Scandinavien på väderkartorna. Det brukar räcka för att bedöma resten av vädret.

Den där typiska pilspetsen där varm-kallfronterna möts i L-centrum det avgör alltihop. Räcker att se hur det ligger placerat på väderkartan i förhållande till där jag befinner mig.

Men det bästa Curry lärde mig var att under sommaren så går vinden, gradientvinden alltså, i stråk med upp å ner vindar mellan dem. Ungefär som passadvindarna fast i  miniskala lokalt. Det kan man se om man tittar upp på raden av moln som går som på parallella linjer ute i skärgården. Man skall segla mellan dem så har man alltid segelvind.

Det är säkert många som har märkt att när solen går i moln så blåser det alltid en aning fast det var lä innan. Likaså att sommarvinden vrider sig med solen. Då menar jag inte land/sjöbris.

Jätteintressant det där med vädret för en som seglar. Problemet är att räkna ut hur det blir om två dar när jag skall segla åt andra hållet.

Hoppas vinden vänder när jag skall hem sa kärringen som cyklade i motvind.smiley

God Jul på er.julgran.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väder är intressant.

Tack för de nya väder tipsen.

http://www.weatherweb.net/wxwebtv2.php

Skön metrolog tycker jag.(Dr Simon Keeling)

Brukar lyssna på hans uppdaterigar,han har även skrivit böcker för seglare i ämnet väder.

Jag har dock ej läst något av honom än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en bra engelspråkig wikipedia-artikel om jetströmmar HÄR. (Klickas svenska i dess vänsterkant så fås en bra men som vanligt inte lika utförlig kopia, men men.)

Kalman: Visst minns jag Curry Melin om än litet vagt från barndomens svartvita tjockteve. I bildens vänsterdel är han i sitt esse, självfallet var den väderkartan ett skämt. Sol=varmt haha, men normala väderkartor på den tiden hade riktiga isobarer och fronter som dagens ofta saknar. Men själva prognoserna var naturligtvis ändå usla i brist på datorkraft. [i senare tid har jag upptäckt att han var intresserad av hur vi misstolkar bilder mer exakt, målade själv tavlan i högra bilddelen och många fler. (Omnämns och visas iaf i nån bok om just detta med hjärnans ibland litet besynnerliga bildtolkning etc.)]

Nå, GOD JUL själv och även alla övriga!

Edit tillägg: Ett par konstauktionslänkar HÄR och DÄR.

post-10006646-1394237747,5787_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...