Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
landgren

290dp nedre shimsning

Rekommendera Poster

Någon som har koll på vilka siffror/märkningar man går efter för att beräkna shims till nedre drevsatsen. Verkar ej vara samma system som på de gamla dreven och det som står beskrivet i verkstadshandboken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns beskrivning HÄR för 280 och 290, och måttexempel i avsnitt 37. Är det samma uppgifter som i din handbok ?

[Går f.ö. att zooma rejält med de osynliga reglagen i nedre listen till vänster om bildskärmsikonen.]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är samma som jag har. Tex sid.108 pos.13 så har drevet ej lika märkning med + och -. Mitt drev är märkt 011 samma på de andra dreven och hålaxeln. Shimsar jag som att det skall vara samma som +11 får jag ej ihop drevet/inga spel alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kastar in handduken, märkningen 011 verkar genuint obegriplig!? ;)

[sannolikheten att både drev&axelhål-märkningarna råkar ha fått samma exakta mått vid tillverkning/motorhopsättning är väl nära noll, detta får mig att misstänka att siffrorna istället är en senare standarmärkning 011 som varnar för typ; mät själv din jäkel för det blev billigare för oss att beställa delarna färdigmärkta gentemot att stansa individuella mått för varenda förbaskade motorexemplar. Nå, sådana kostnadsbesparande förändringar annonseras ofta som service bulletins. Googlade ordagrant följande sökterm inom paranteserna: (penta 290 service bulletin shim 011) och fick dessbättre inte hundratusentals returnerade svar utan endast fyra att undersöka. Ett av dessa verkar intressant men kräver inloggning och förmodligen betalning, men ändå?]

Vete katten, men mitt tips får alltså bli att logga in och testa sajten eller försöka googla andra servicebulletiner med olika raffinerade söktermer eller invänta bättre svar i tråden nedan? Gärna fler synpunkter!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått ett tips. Alla mått ska stå på hålaxeln. Får se om ja hinner kolla ikväll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...