Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
labbibia

Sjövattenpumpen, klarar den vintern?

Rekommendera Poster

Har funderat lite på ifall det räcker med att pumpa ur det vatten som finns i sjövattenpumpen för att undvika frostsprängning när vintern och kylan sätter in på allvar. Efter torrsättning pumpade jag helt enkelt på tills det bara gurglade lite i den, och inget mer vatten rann ur vattenkranen.

Men, som sagt, frågan är: Räcker det? Eller bör jag demontera den och förvara den i rumstemperatur?

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen räcker det ... men... det kan också gå åt skogen!

Lösning enkel: koppla på en våtdammsugare och sug torrt.

Lösning jobbig: demontera och skaka ur allt vatten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du har gjort har fungerat i 20-25 år för mig. Men jag har varit noga med att torrpumpa flera gånger, dvs varje gång jag gått förbi pumpen efter att den pumpades torr första gången. Nästan jämt har det då kommit några droppar vatten tillsammans med luften.

Det jag pratar om är fotpumpar med gummimembran och för örigt i plast. Jag är övertygad om att dess klarar lite vatten även i minusgrade då utrymmet i pumpen är elastisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får troligen fler bra svar och färre gissningar om man talar om vilken sorts pump det gäller!

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den klassiska fotpumpen har jag glömt helt några gånger, bl.a den här hösten och de har klarat sig.

Annars är det förädiskt att pumpa ut när slangen går uppåt till utloppet och vattnet rinner tillbaka när man slutat pumpa. Troligen är det ändå OK som sägs ovan att membranpumpen klarar av det om den inte är fylld på båda sidorna. Är det luft på en sida har isen utrymme nog att expandera på utloppssidan. 

För sötvattenpumpen tar jag loss slangarna då jag råkat ut för efterrinning från tankarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått frostsprängning av fotpumpen en gång och det är, tyvärr, kostsamt. Det jag gör nu är att jag kollar loss inkommande slang från kulventilen och pumpar igenom rödsprit.

Ett knep jag lärde mig från de som har stugor i fjällen och som lämnas utan värme.

Es fungiert.

OBS! Sjövattenpumpen, inte sötvattenpumpen :-)

//C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förtydligar lite. Ja det är en fotpump. Tack för alla svar så här långt. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, gör det enkelt. Sätt våtdammsugaren till pipen, pumpa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset Bhemac.

Men det blir inte särskilt enkelt om man inte äger någon våtdammsgare. :-(

Jag får nog gå på tipset om att pumpa ytterligare någon gång och ev koppa loss slangarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

599:-  (Min/båtens kostade 299:- på ÖoB.) En sådan HÄR  slang är ett bra komplement när man ska suga vatten i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Våtsug i båten är riktigt bra.

Vi kör påslös damsugare som klarar ca 2l.

http://dirtdevil.com/products/details/sd40100/featherlite-cyclonic-bagless-canister/

Fördelen är storleken,nackdelen mängden den kan ta innan den behöver tömmas.

Men när det är mer vatten än 2l använder vi en skruvdragarpump.

http://www.ebay.co.uk/bhp/drill-pump

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...