Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
crabfish

Finlandsfärja på grund.

Rekommendera Poster

Viking Lines M/S Amorella har gått på grund vid Julgrund utanför Föglö.

Ingen uppgift om alkohol var med i bilden.

Man meddelar dock att all alkoholförsäljning eller utdelning är stoppad. Mat och annan dryck är ok.

I högtalarna ropade personal ut och att de fått en ”blackout” och att det var därför de gått på grund.

citat från AB

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18022162.ab

Enligt andra uppgifter var Lotta Engberg och Krister Sjögren inte med på båten så de som oroat sig för att bli av med dem kan vara lugnade.

De som önskat att bli av med dem kan jag meddela att hoppet är det sista som sviker människan.

post-10001667-1394237745,4311_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Gammal, trött Vikingfärja på grund... ja den orkade väl helt enkelt inte hela vägen in i hamn. Personligen tycker jag att klientelet som tror sig köpa kryssningsresor med en sliten bilfärja tillhör kategorin som verkligen har fått blackout...

Å andra sidan; i brist på referensramar så kanske att en sådan resa skapar guldkant på tillvaron...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att grundstötningen berodde på alkohol. Hade det inte varit för alkoholens skull, hade knappast färjan ens funnits och man hade heller inte gått in till Åland.

Sen tror jag inte grundstötningen berodde på att besättningen var berusad.

Har åkt dylika färjor ett antal gånger, med det var inte på grund av alkoholen alkoholen.

En sak som slog mig var att man kunde få sprit i stort sett när som helst, men en kopp kaffe kunde man inte få efter efter kl. 20.00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen har helt rätt, utan alkohol och mellanlandning på Åland hade nog Viking Salmonella och de andra pråmarna inte gått på den trad som de gör idag.

Sen undrar jag hur ingen uppgift skulle kunna vara med i bilden, och antar jag, orsaken till grundkänningen. Det var väl ändå fråga om ett strömavbrott??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har säkert rätt. Jag tror jag blandade ihop henne med systerfartyget Viking Shigella.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med bas på vad som framkommit hittills tycker jag som sjöman att det verkar som både rederi o besättning hanterat den här olyckshändelsen alldeles utmärkt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I lokalblaskan Göteborgs-Pestens fria websajt stod det några timmar efter incidenten att läsa några märkliga påståenden som fick mig att sucka o himla med ögonen. Tror att det var hastiga citat från TT men ändå, någondera borde fattat att det var orimligt? (Glömde skärmdumpa notisen så bevismaterialet är dessbättre utplånat. ;)

Vad det stod? Jo, bland annat att bogserbåtar anlänt och att BESÄTTNINGEN VAR EVAKUERAD samtidigt som de drygt 1500 passagerarna mådde bra etc. Tidningsmänniskor är naturligtvis inga sjöbjörnar men efter Costa Concordia så borde någon ändå reagerat och tänkt efter några sekunder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Fast roligast av allt var den kommentar till pressen som Viking Line lämnade: Att hon gick på grund efter denna blackout hade inget med hennes ålder att göra...

Bra att rederiet erkänner att rätt många av deras konstant ommålade färjor är till åren komna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där är du igen.. Om det inte är folks val av bostad du rackar ner på så är det tydligen deras val av helgförströelse?

Ja, du har låtit oss förstå att du har gott om pengar. Fine, du har säkert gjort dig förtjänt av dem men att se ner på de som inte har samma obegränsade tillgång till slantar är ganska uselt.

Jadå jag tillhör de som åker till Helsingfors, Mariehamn eller Tallinn nån enstaka gång men vet inte om jag lever i nån sorts konstant blackout för den sakens skull.

Jag har definitivt inte råd att åka på lyxkryssningar i Västindien men även om så vore såskulle jag inte antyda att de mindre lyckligt lottade skulle vara mindre värda/mindre vetande än andra. För att vara gay tycker jag att du verkar vara väldigt inskränkt och intolerant mot de soom inte lever upp till dina ideal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där var välformulerat KillerBoo. Precis mina tankar om henom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Tröttsam läsning... orkar inte ens kommentera dina rader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Lika barn leka bäst. Trots det så verkar jag uppta lite tid i er vardag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack KillerBoo...!

...för ett välformulerat inlägg.

Nu kan ju alla - säkert även Max Sch... - ändra sig och bli en bättre människa så jag tycker inte vi ska vara allt för stygga mot honom.

Jag använder också ålands- och finlandstrafiken för avkoppling i vardagen ibland. Inget fel i det vare sig för rik eller fattig. Jag tror ingen är så dum att den jämför en finlandskryssning med en kryssning i karibiska havet, då är man ju obotligt korkad och saknar helt referensramar...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...