Chha 19 Postad 14 December , 2013 Jag funderar på att bygga mitt eget ankarspel, med tanke på båtbutikernas priser borde det bli betydligt billigare. Någon med erfarenhet som kan tipsa lite, exempelvis var man kan köpa lämplig motor. Det är ett spel att placera i aktern det handlar om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geckogocke 0 Postad 14 December , 2013 Kan va bra o vet hur stor båt det är du har... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 14 December , 2013 Båten är 25 fot vikt 2500kg ankarvikt 7,5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 14 December , 2013 Intressant tanke... NOT! Bygga sitt ankarspel när man kan få tag i bra dito för överkomliga pengar. En idé vore kanske att bygga ett eget hav så man slipper KBV och annat löst folk... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 14 December , 2013 Så himla dyra är väl inte de enklare modellerna hos kedjorna? Din båt är ju inte enormt stor så du borde inte behöva något jättekraftigt och dyrt spel? Kan inte tänka mig att det verkligen lönar sig att bygga ett själv om man inte har ett stort kunnande och tillgång till bra och billiga delar. Köper man ett så är det ju alltid garanti mm oxå. Vore kul om du lyckas men själv skulle jag adrig tveka på att köpa ett färdigt i fackhandeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 14 December , 2013 För 6000-6500 får du ett passande ankarspel. tex hos Marinamann, Seasea och Erlandsonsbrygga har de spel på typ 7-900W, då är det snyggt och rostfritt. Bygger du lika snyggt och dessutom billigare så gör du det bra! Sen tillkommer kostnader för elkabel, säkring och kätting eller lina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 15 December , 2013 Det som jag installerat i båten kostade mig totalt ca 15 000 kr. Då är det ankarspel, blyad lina, ankarhållare, lite plåtar till förstärkning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 15 December , 2013 Intressant! Ex arbete antar jag? Intressant därför att de flesta Tillverkare tar 30-55000 för ett ankarspel vid nybesättning. Många timmar som går åt tydligen...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 15 December , 2013 Ja du; så går det när man envisas med att handla på NK´s marina avdelning i Stockholm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 15 December , 2013 Ja exkl arbete då jag och sonen gjorde det själva. Tycker inte att det tog speciellt lång tid, om man tänker på att det att aldrig något vare sig jag eller sonen gjort. Det fick ju bli en hel del funderingar hit och dit. Hur man ville ha det etc. Sen stod jag på jobbet och hade möjlighet att åka dit på helgen och småpilla lite då och då. Lewmar Profish 1000 inkl fjärr: 8 995 kr Blyad lina: 2 000 kr Ankarhållare: 1 495 kr Plus lite annat krafs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 15 December , 2013 Skulle tro att till kostnaden av ett ankarspel lägger du till lika mycket till för kablar, kätting, ankare, beslag och tillbehör, bult och brickor och eventuellt plastarbete. Skall det dessutom installeras av ett varv så får man nog dubbla summan om det krävs lite ombyggnad. I mitt fall kostade ett ankarspel på 1200W ca 10000kr med lite tillbehör, och med allt annat så blev nog kostnaden totalt ca 20000 kr, samt rätt mycket jobb då jag fick plasta en del då inget var förberett för en sådan installation. Helt rimligt om det skulle ha kostat totalt 40000 kr om jag köpt hela jobbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 15 December , 2013 Har negativ akter på segelbåten. Någon som har tipps på installationmöjligheter? Det finns en stor akterbox tvärs aktern. Hur mycket måsteman förstärka? Båten är 27fot och väger ca 2,5ton. Börjar bli tungt att ta upp akterankaret för hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 15 December , 2013 Jo men nu pratade jag om fabriksinstallation i samband med nybygge där man har båten i olika byggstadier och kan montera spelet i det stadie som passar bäst och dessutom anatligen har vissa förberedelse klara redan på konstruktionsstadiet. Då tycker inte jag ett pris till kund på uppåt 4-5ggr materialkostnaden låter spec rimligt. Vad kan det ta för fabriken i timmar att montera spelet? Antaligen mindre än en arbetsdag.. dyra timmar.. Te x Bavarian jag köpte där monterar de antagligen ankarspel i fören i nästan alla båtar de tillverkar (säkert standard i medelhavsländerna mfl). Där tar de bara 10-11´för ett fabriksmonterat Quick med 25 m kätting och 15 kg ankare. Helt rimligt. t ex Nimbus, Grandexxa mfl tar 35-65k för samma installation. Löjligt och jag skulle bli uppriktigt sagt förbannad om jag var i köpartagen, skulle inte acceptera det priset vid en nybeställning helt enkelt. Beställer en ny båt och vill ha ankarspel fram o bak.. 120k tack.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 15 December , 2013 Svar till thundergod - Jag tror att du satte huvudet på spiken som man brukar säga. Det är nog själva affärsiden! Först ett pressat pris på ren båt och sedan tar de igen omkostnaderna på att de flesta brukar vilja ha båten vettigt utrustad från start. Desto enklare borde det vara för en normalhändig att montera detta om det mesta är förberett, som det brukar vara på nya båtar. Eller köpa jobbet på ett varv som är van sådana jobb, men då blir det kanske inte lika anpassat till originalinstrumentering mm. Det borde även vara förhandlingsbart kan man tycka, kappast att jag skulle acceptera sådana kostnader, bla därför att jag tycker det är rätt kul att själv montera prylarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 16 December , 2013 Svar till Cvidare Du kan googla runt på ankarspel och även besöka olika tillverkares hemsidor så kan du hitta lite bildtipps på hur olika installationer kan se ut. På min båt har jag negativ akter och en infäld badbrygga, så det var ganska trångt, trots att båten är ganska stor. Det fick därför bli en speciallösning, se bifogad länk. http://imagine.123minsida.se/187791364 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser