Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Gäst asok

handdator med gps

Rekommendera Poster

Gäst asok

Hej, undrar lite smått hur det funkar egentligen. Har en kollegas kollega som ska sälja en ique 3600, vilket är en handdator med inbyggd gps. Används främst för bilnavigering. Borde inte denna gå att använda som navigator på sjön också? Har i dagsläget ingen gps alls, men funderar på att skaffa. Många har ju en bärbar dator som de kopplar till gps:en och får sin rutt plottad, men då krävs att man går ner i kabyssen, slår på datorn, startar allting etc etc. Istället har man en liten handdator i fickan istället med samma funktionalitet, mindre skärm bara. Vet inte om detta är vettigt, vill testa idén bara. Kommentarer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaaa .... Lite tveksam till att köra den här på sjön ... mina krav på en hand-GPS på sjön är tex att den är vattentät och flyter. Det hä verkar vara typ renodlad bil-gps-pda ... typ en kompromiss som inte är riktigt bra på någonting! citat från Mikrodatorn: Garmin Ique 3600 är en Palm-handdator med inbyggd gps-mottagare. Handdatorn fungerar precis som en vanlig Palm och alla program som fungerar för vanliga modeller fungerar också för Ique 3600. Handdatorfunktionerna innebär även att mp3-spelare finns inbyggt. Ique 3600 är i första hand en handdator och det märks. Gps-funktionerna kommer lite i skymundan även om den fungerar felfritt för navigering. Skärmen är lite svårlöst i dagsljus och trots att knapparna kan programmeras för navigation blir gränssnittet inte lika bra som hos renodlade gps-modeller Satsa på en renodlad marin produkt ... tror att du tjänar på det i längden! mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fredrik

Hej.. tänkte berätta lite hur det fungerar för mig. jag kör med en mitac mio 338 handdator med gps och det fungerar kanon tycker jag. du tankar över det du vill ha med dig och den drar hur lite ström som helst.. vilket är viktigt fö rmin del med segelbåt . klart att displayen bländas i dagsljus men vilken skärm gör inte det. jag har min placerad på ett stativ i nedgångesluckan och det är kalas för då slipper man reflektioner från solen. eller ta med den ut i sittbrunnen vilket man kanske inte gör med en känslig laptop.att sen kunna koppla den till ett par högtalare och lira lite mp3 musik är ytterligare ett plus. bara byta minneskort.. programmet jag har är fugawi 3.0 sjökorten i. pengar fö rden här är 3900 kr. därefter kan jag plugga i den i bilen och ha den som bilnavigator med annan programvara. lycka till ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar kalas! Billigare, enklare och smartare får du leta efter. Alla varianter av plottersjökort är SÄMRE än scannade. Så enkelt är det. Med scannade kort i en PDA kan du direkt lokalisera och jämföra position mot översbilden du får med papperskorten som du också självklart har i närheten. Poängen är att det är SAMMA kort - så det är busenkelt att navigera - tom på öppet vatten. Min lösning är trådlös (GPS i ruff med extern strömförsörjning): - iPAQ 2210 (vilken modell som helst funkar, men blåtand är viktigt som jag ser det) - 1 Gb CF kort (får plats med alla sommarens sjökort. Men också filmer och musik om man vill ;) - Fortuna ClipOn BT GPS - Aquapac vattentät påse (variant med möjlighet till att leda ut en kabel vattentätt genom påsen för ev extern strömförsörning). - OziExplorerCE, klart överlägset Fugawi PPC som jag också testat. - Externt battericase (till iPAQen) som går in i påsen för 4st AA batterier = batteritid över 12h, dag. - Batteriladdare för AA batterier som går att köra på 12v - Uppladdningsbara NiMH AA batterier (mellan 2200 och 2300 MAh styck) - en 12v/sync -kabel till IPaqen om det skulle behövas strömmatas från bilbatt. Sammanfattningsvis Vattentätt, strömsnålt, billigt, flexibelt (komplettera med TomTom för bilnavigering, möjlighet till mp3, filmer, surfa, maila mm). Klockrent! Mvh /N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...