fippe1 3 Postad 10 December , 2013 Jag tänkte flytta min huvudströmbrytare för att slippa öppna motorluckan varje gång man skall skifta mellan förbrukningsbank och startbatteri, Min tanke är att för att slippa förlänga/byta alla kablar som går dit huvudströmbrytaren sitter idag så vill jag ha kopplingsplintar som jag kopplar in kablarna på och sen vidare till den nya placeringen, jag är medveten om att en skarv/kopplingsplint är ytterligare ett motstånd och potentiell felkälla. Mina frågor är var hittar jag kopplingsplintar som jag kan använda för 35-50mm2 och mindre kablar. Min tanke är att flytta upp huvudströmbrytaren i sittbrunnen, Det jag vill göra är att montera ett typ förvaringsskåp i plast för inbyggnad i skrovsidan med lucka som jag kan montera huvudbrytaren i, jag har letat och letat för att hitta något men jag hittar inget som är lagom stort, Tänkte att 20-25x30 skulle vara lagom Någon som möjligtvis vet vart jag hittar något liknande min beskrivning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 10 December , 2013 skulle det fungera att skarva med en plint som denna? http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71015 det står inget om någon maxbelastning på plinten, men om jag tänker rätt så borde det inte själva plinten bli belastet uten endast fungera som en sammanbindning av två kablar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 December , 2013 Varför inte montera ett relä istället, så du inte behöver tänka på att skifta ? Du har väl inte en sån som är 1-2- 1+2-0, isåfall låt den sitta så oåtkommlig som möjligt, så du inte får för dig att ändra under gång. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 10 December , 2013 Ta ur nyckeln ur den brytare du har och sätt de nya kablarna på dess plintar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 10 December , 2013 Pentax, jo det är en sådan som är 1-2-1+2-0. Jag är medveten om att vissa av dessa skall man inte skifta under gång då det kan skada generatorn. Men de är som jag förstått det endast de varianter som bryter strömmen helt när man byter som kan skada generatorn. Jag tycker ändå att det skulle vara skönt att ha den mer lättillgänglig än vad den är nu, skulle den tex sitta i en Box som är låsbar så minskar det risken att någon vrider på bara för att det var enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 December , 2013 Varför vill du skifta? Antingen saknar du skiljerelä eller så vill du kunna nödstart på förbrulningsbatteriet. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 10 December , 2013 Som det är kopplat idag så har jag batteriväljaren som jag måste välja mellan förbrukningsbatterierna (2) eller startbatteriet (1). Normalt när jag ligger i t.ex en vik så har jag switchen på 2 förbrukningsbank, när jag sen skall starta så skall jag byta till 1 Kunde man lösa denna skitkoppling på ett smidigare sätt så jag slipper flytta huvudstad,brytaren så skulle detta vara positivt. Skall försöka få upp en bild/kopplingschema på hur spektaklet är kopplat idag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 December , 2013 Lägg förbrukarna på förbrukningsbatteriet via en egen huvudströmbrytare och helst också en huvudsäkring. Sätt in ett skiljerelä. Nuvarande huvudströmbrytare används enbart till motorn, alltså läge 1. I nödfall kan du ställa i läge 2 for att starta om starbatteriet är tomt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 10 December , 2013 Här kommer elschemat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 December , 2013 Man kan aldrig lita på att det är kontakt hela tiden när man vrider på en dylik. Kolla på Biltemas skiljerelä, eller Skyllermarks om du har större plånbok. Jag har kört med BTs i ett antal år nu. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 10 December , 2013 Man kan också ha ett vanligt relä som kopplas till laddningslampan. Då kopplas batterierna ihop när generatorn börjar ladda och kopplas isär så fort man stannar motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 10 December , 2013 Varför inte ha det som det är? Det är en god vana att titta till sin motor innan startar efter långt stopp. Jag ser då om det är torrt under motorn. Också bra att lukta när du är klar. På så vis har man koll på sin motor. Jag har huvudbrytaren åtkomlig ovanför motorrummet. Stänger alltid sjövattenventilen när jag går ifrån båten. En gång när vakuumventilen tätnat blev det hävertverkan och båten hade sjunkit om jag inte varit ombord vi det tillfället. Bara en synpunkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 December , 2013 Bjorns_snipa: Den typen av skiljerelä har jag haft i mina båtar sen 80-talet. Ett vanligt 40A relä. Fungerar kalas. För några år sedan la jag till ett tidrelä, det blev lite tungt för min lilla motor att ladda i början så nu laddas bara startbatteriet i ca 5 min utsegla: Jag gillar också att titta till motorn innan start när man legat stilla ett tag. Därför har jag huvudströmbrytaren i motorrummet. I TS fall är det bara att låta huvudströmbrytaren sitta kvar och använda den för startbatteriet. Min sjövattenventil har jag flytta utanför maskinrummet så att den kan stängas med foten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 11 December , 2013 Man kanske skall låta det vara som det är och istället satsa på ett skiljerelä/batteriseparator. Det jag skulle vilja ha är att när startbatteriet är fulladdat så börjar förbrukningsbanken att ladda, Är det någon form av batteriseparator som man skall använda då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 December , 2013 Fippe... En fråga lite OT, sorry. Kretsschemat, fanns det redan? Eller har du gjort det själv? Hur då isåfall? För jag söker program för att rita scheman... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 11 December , 2013 Biltemas relä för 149:- klarar detta och de behov du verkar ha. Då kopplar du in startbatteriet som batteri nr 1. När spänniningen i det överstiger 13,2 volt, om jag kommer ihåg rätt, så kopplas batterierna ihop och förbrukningsbatterierna börjar laddas. När sedan motor slagits av och spänningen i batterierna sjunker under 12,8 volt (om jag kommer ihåg rätt) kopplas de isär och startbatteriet förblir frånkopllat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 11 December , 2013 Funkis, elschemat kommer från instruktionsboken till båten så jag kan tyvärr inte ge dig någon rekomendation på ett bra progam, Jag skall testa den batteriseparatorn så får jag hoppas att det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 December , 2013 Under många år använde jag ett pgm som heter DesignCad, http://www.imsidesign.com/Products/DesignCAD/DesignCAD23/tabid/2490/Default.aspx Det är ganska enkelt att jobba med, jag har utbildat på det och vet att det brukar vara lätt att lära sig. Själv ritar jag numer bara i Illustrator som inte är et CAD-pgm utan mera ett skisspgm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser