Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gedda

Dum i huvudet eller krånglig formulering?

Rekommendera Poster

Fick utav Transportstyrelsen hem ett brev med nationalcertifikat och övrig info på nio sidor till. varav första sidan står det såhär;

Ang. skeppet SFQJ/PIERINA IV

Det tidigare utfärdade nationalcertifikatet skall i original återställas till sjöfartsregistret.

Sjöfartsregistret får erinra om att skyldighet föreligger enligt fartygsregisterförordningen att återställa den tidigare utfärdade handlingen.

Nationalcertifikatet skickas till:

Transportstyrelsen.

Vad vill dom? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är...

Ja, vad ska man säga. Jag gissar att du ska skicka tillbaks det nationalcertifikatet du har fått tidigare helt enkelt.

Är båten ny för dig kan det ju bli konstigt, då har ju inte du något nationalcertifikatet sedan tidigare.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nä det är ju så det är, båten är ny för mig, jag har ju det nya som är utfärdat 18 november i år. men det känns tveksamt att jag ska skicka tillbaka det jag precis fått! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja myndighetsspråk kan vara jäkligt ibland.

Får man hem något som är allt för jäkligt att lista ut vad dom vill kan man be dom om ett förtydligande och hoppas på att dom lär sig någon gång..

Alla myndigheter har ansvar för att deras meddelanden är tydliga, sakliga och förståeliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, jag tolkar så här;

Du har köpt en skuta. Som var registrerad som skepp. Den ägdes tidigare av någon annan. I samband med köpet omregistrerades skutan på dig. Du har fått ett nytt certifikat. De vill ha igen det gamla certifikatet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att de funnit felaktigheter i dokumentet.(som de själva gjort)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men går sånt fortfarande, haha kan föreställa mig hur det kommer att låta? ;-) ...

Välkommen till transportstyrelsens telefånsvar! Vi har i förhandenvarande tidsintervall runt 11256 inkommande samtal och för att avlasta denna intervallets ärendefrekvens ber vi dig att adekvat kategorisera medelst knapptryckningar enligt följande anvisning. Gäller frågeställningen transporter tryck 1, gäller det undersökning av kanslisvenska lägg på luren. ...Tack, ärendet gäller guskelov transporter. Gäller det ansökan av tillstånd för kommersiell rymdfart tryck 1, vid förnyelse av tillstånd för bedrivande av taxirörelse i glesbyggd enligt myndighetsdirektiv 1408 tryck 2, vill du lyssna i en telefonlur hela dagen tryck 3 ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Myndigheters sätt att använda sig av det svenska språket är inte alltid det bästa.

För många år sedan råkade jag ut för att ofrivilligt ha en motorcykel påställd utan trafikförsäkring. Det var i samband med ägarbyte. Den förre ägaren hade under flera år haft motorcykeln påställd och därmed betalat både skatt och försäkring trots att MC:n var obrukbar.

Jag utgick felaktigt ifrån att den var avställd och så kom det som ett brev på posten ett krav från trafikförsäkringsföreningen på flera tusen kronor. 

Vägverket försökte informera om förhållande i de nya registreringshandlingar som skickades till mig. Den exakta lydesen kommer jag inte ihåg, men texten var så illa formulerad att innebörden inte gick att förstå.

Jag kontaktade Vägverket och tyckte att de omedelbart måste ändra texten. Ansvarig handläggare höll med om att det inte var bra, men det skulle ta minst ett år innan detta kunde få någon prioritet. Att ändra nu skulle bli för dyrt. 

Skam den som ger sig. Jag ringde Vägverkets ordförande, en kvinnlig Centerpolitiker som visade sig ha myndigheters bristande kommunikation med medborgarna som käpphäst.

Efter någon timme blev jag uppringd av samma handläggare jag talat med tidigare under dagen, som bad om ett underlag till text och lovade att det skulle vara fixat inom en vecka.

Måhända är samma politiker idag ordförande för Transportstyrelsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan jag ringa, telefontid mellan 10-12 på vardagar. måste ju bara komma ihåg tiden! Om inte annars så hör dom väl av sig :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick ringt dom idag! OTROLIGT trevlig dam som svarade kort och bryskt att dom ville ha in det gamla så det inte var massa gamla nationalcertifikat som va på vift! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...