Tomas99 64 Postad 9 December , 2013 Jag sitter och leker med ett nyinköpt Garmin-instrument och går igenom menyerna. Och det finns mycket som det kan visa. Ja, förutsatt att motsvarande givare finns förstås. Ett intressant begrepp jag inte stött på tidigare är BOGFLIKAR. Finns det ordet alls? Jag är visserligen seglare, men ändå. Vad skulle detta i så fall vara? (Motsvarande begrepp om man byter till den engelska menyn är Bow Tabs.) Inte att förväxlas med Trimplan (Trim tabs), det finns en separat meny för detta. Någon som kan förklara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 9 December , 2013 Om man googlar bow tab så får man reda på vad det gäller, det har med bågskytte att göra, troligen gäller det harpuner när man är ombord på en båt. Det är min förklaring som jag inte alls ställer mig bakom. Jag föreslår att du läser den engelska bruksanvisningen, der kan ofta förklara ett och annat. (Återkom gärna när du listat ut vad du har för fantastisk funktion.) Vi hade en gång en video med Showview-funktion, man skulle knappa in ett nummer för att få rätt program inspelat. Vi läste på menyn, där stod det Sowview Nej, vi läste bruksanvisningen, hur får man detta Nej till ett Ja var frågan. Vi gav upp flera gånger innan vi läste den engelska bruksanvisningen. Där kunde man läsa Showview no, dvs. no=number. Det var bara att knappa in numret alltså. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 10 December , 2013 Jo, status på harpunen är nog bästa förklaringen hittills :-) Bruksanvisningen ger ingen förklaring, den beskriver inga detaljer om vad för information som visas, bara att man kan välja olika typer av data i den här menyn. Antar att menyerna kan bero på programvaruversion och att dom inte vill uppdatera manualerna varje gång programvaran ändras? - - - Anledningen till frågan är egentligen att jag tänkte skicka kommentarer till Garmin om översättningsproblem och be dom rätta. Och bogflikarna har jag aldrig hört talas om, men tänkte höra med experterna här om begreppet finns innan jag klagar. Och det hade ju varit bra om jag kunde ge förslag på något bättre i så fall. Fast harpun och bogflikar har jag inga så egentligen kvittar just den översättningen för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 10 December , 2013 Mycket hedervärt Tomas99! Tänk så bra om alla tog lite tid till att återkoppla märkliga/obegripliga bruksanvisningar till tillverkaren, då skulle många spara massor av gråt och tandagnisslan. Idag är det ju så lätt att ändra elektroniska dokument så det är ju ens knappt ens besvärligt för tillverkarna att göra det. Sedan kan man ju tycka att de borde bjuda in konsumenterna lite mera till att göra på det viset, nu när det faktiskt är möjligt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 10 December , 2013 Kan det inte vara så att bowtabs är stabilatorer som sitter förut. Tillskillnad från trimtabs som sitter på akterspegeln. En vild gissning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 12 December , 2013 Jag har också funderat på något som stabilisatorer, typ dom vingar man kan se på ubåtar. Men googling gav inget bra resultat på vad dom kan heta. Dessutom verkar det aningen osannolikt att instrumentet är förberett för ubåtsägare... Vet inte vilka fritidsbåtar som kan ha stabilisatorer, men det verkar ju osannolikt att ordet vi söker är bogflik i alla fall. Harpunstatus är bästa gissningen hittills. Eller i alla fall den roligaste :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 13 December , 2013 Du har möjligen inte mailat Garmin eller säljaren för att få besked. Jag börjar bli riktigt nyfiken!! Mackey PS Kan det här ge något spår? www.geoblox.com/phoeneciantrireme.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 13 December , 2013 Hittade följande i Garmins beskrivning av NMEA 2000-funktioner i en tabell för allmänna NMEA 2000-datatypskrav Datatyp Nödvändiga PGN-data Vanliga sändare Tilt 127488- snabb motor... NMEA-kompatibel motor Rodervinkel 127245 -Roder... Rodervinkelgivare Bogtrimplan 130576 - Status f mindre farkost Trimfliksgivare Trimplan. 130576 - Status f mindre farkost Trimfliksgivare mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 13 December , 2013 Här är dessa jag tänkte på. http://www.wesmar.com/stabilizerVideo.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 December , 2013 Moderna fen-stabilisatorer är helt fantastiska eftersom de fungerar även i låg fart. Men de är avancerade och kostar en slant! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 16 December , 2013 Som trolleri. Grymmt att se skillnanden på båtarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 17 December , 2013 Jo, det är nog någon typ av stabilisatorer som avses :-) I Hasse O:s utdrag ur sin manual nämner man Bogrtimplan som datatyp och trimfliksgivare som sändare. Tror trimfliksgivare är en annan och inte heller speciellt lyckad översättning, precis som bogflik. Just ordet flik känns helt fel. Min gissning, som jag nog kommer att föreslå för Garmin, är att bogflik byts ut mot bogtrimplan. Då kan man i alla fall gissa sig till vad det skulle kunna vara. Och är det inte bogtrimplan får dom väl kontra med vad det då faktiskt är - men det är i vart fall inte en trimflik. Tack alla ni som engagerat er! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 17 December , 2013 Hitta en till fin sak som kallas DSS. Dynamic Stability System Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser