go4itmatte 0 Postad 9 December , 2013 Hur får man av svänghjulet på en aqad40b? Det sitter först en fjädrande mindre bricka framför. Fattar inte riktigt hur jag ska gå till väga. Motorn är ute ur båten, svänghjulskåpan är av och jag har fått vatten i den (trasig knutbälg). Vill gärna ta av svänghjulet för att göra rent. Packningen bakom är troligtvis ok då jag inte har vatten i oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 9 December , 2013 Drivskivan sitter skruvad med ett antal M8 skruvar i svänghjulet. Om du tar bort den ser du skruvarna som håller svänghjulet. Förmodligen måste du också byta startmotorn. Den brukar fungera ett tag, för att sedan sluta fungera, efter att ha blivit vattenskadad. När startkransen hamnar i vatten, vispar den vattnet runt i kåpan, och in i startmotorn. Jag skulle rekommendera att du borrar ett dräneringshål i svänghjulskåpan under svänghjulet, så att eventuellt vatten kan rinna ut, men då får du se till att slagvattnet aldrig når upp till kåpan, och om det i alla fall skulle göra det någongång, länsa ut vattnet innan du startar motorn. Du måste också byta primäraxellagren, då vattnet har passerat dessa på väg in i kåpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
go4itmatte 0 Postad 9 December , 2013 Tjena Rollen! Tack för att du hjälper mig. Det finns inga skruvar synliga skruvar som man ta bort på svänghjulet. Jag bifogar en bild så får du se. Ja vet vad du menar för jag har sett i en verkstadshandbok för aqad40. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 9 December , 2013 Hej. Det räcker ju naturligtvis inte bara med att ta bort skruvarna utan du måste ta bort även drivskivan som Rollen skrev. Då hittar du de skruvar som svänghjulet sitter fast med. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
go4itmatte 0 Postad 10 December , 2013 Ok. Men hur tar jag av den fjädrande ringen som sitter med tre klämmor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 10 December , 2013 Hej. Du ska ta bort hela plattan. Kanten på den har du utanför de skruvar du redan tagit bort. Den sitter fixerad med några styrstift och därför måsta du bända litet på kanten. Du kanske skulle be någon mer motorkunnig hjälpa dig. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 10 December , 2013 På många motorer rekommenderas det att byta bultarna som håller svänghjulet ifall dessa har lossats och de skall dras med rätt moment. Dessutom skall låsbleck som håller dem bytas. Var noga att kolla upp detta innan du lossar svänghjulet, sitter det inte ordentligt så har du snart riktigt dyra problem på halsen. Eller som skrevs tidigare, be nån som kan din motor göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
go4itmatte 0 Postad 10 December , 2013 Jag är medveten om att fjädrande brickorna och bultar bör bytas Sam dras med ett visst moment. Men det är att få loss grejerna jag har problem med. Det är ryckitjämnaren som jag inte fattar riktigt hur man tar bort. Den sitter med tre spännbläck som i sin tur sitter med vad som ser ut som en nit av något slag. Det finns inget att skruva i. Jag ska fråga om hjälp men jag frågar här och går försiktigt fram för att undvika att förstöra något. Tack för all hjälp hittills. Man fattar lite mer för var dag. Jag ska kolla på det ikväll igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 10 December , 2013 Hela ryckutjämnaren är en stor rund plåt med ett fjäderpaket i mitten som du redan lossat bultarna som håller, som flera har försökt förklara redan. Det du ser i mitten är fjäderpaketet i ryckutjämnaren och det går inte att ta bort, det är en fastnitad del av ryckutjämnaren. Den har väl rostat fast på svänghjulet så du får slå in en skruvmejsel under kanten på plåten du ser utanför de bultar du lossat. Bultarna till svänghjulet sitter bakom hela ryckutjämnaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
go4itmatte 0 Postad 10 December , 2013 Tack s59746. Ja fattar vad du menar och ska testa senare idag. Jag har inte lossat några andra bultar än dom som höll svänghjulskåpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 10 December , 2013 Jo, minst en har du lossat på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
go4itmatte 0 Postad 10 December , 2013 Du hade rätt jag hade lossat på skruvarna. Jag var på jobbet och inte vid motorn och såg det inte framför mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
go4itmatte 0 Postad 10 December , 2013 Nu är allting av iallafall. Inga problem alls att ta av det. Tack:) Det är ju ytrostigt utav vattnet som flygit runt. Jag har stålborstat alla delar, svänghjul, insida på kåporna, ryckutjämnaren och fått dom riktigt fina igen. Startmotorn är demonterad. Lite rostig inuti men kolen är ok Då kommer nästa fråga. Ska man fetta in alla delar? Vilket fett ska man ha? Nav, axlar och kuggkrans naturligtvis men det skadar väl inte att ta fett på insida husen och hela svänghjulet och ryckutjämnaren. Eller ska man passa på att spraymåla med typ rostskydddsfärg kanske. Sen undrar jag hur man får ut primäraxeln och kugghjul ur svänghjulskåpan. Det glappar lite och ska bytas. Jag ser ingen låsbricka som håller lagret på någon sida. Det är som en plast/gummi yta på båda sidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 11 December , 2013 Spruta rostolja för bilar som bildar vaxyta på svänghjul och plåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 11 December , 2013 Har du kollat om fjädrarna är brustna eller lösa? Om de är det bör du byta ryckutjämnaren. Om man ska spraya något på detaljerna, är det nog rostskyddsmedel, typ Tectyl, man ska använda. Jag tycker att du ska borra ett dräneringshål i botten på kåpan, så att eventuellt vatten kan rinna ut. För att byta primäraxellagren, drar du först ut den aktre tätningsringen, med till exempel en krok gjord av en grov ståltråd. Innanför tätningsringen sitter två låsringar, som du tar bort. Sen kan du knacka ut axeln bakåt. Sen demonterar du den främre tätningsringen. Innanför den sitter en låsring som du tar bort. Sedan knackar du ur lagret framåt.Det bakre lagret sitter pressat på axeln, och är låst med en låsring. Ibland händer det att hela lagret roterar i kåpan, så att lagerläget blir slitet. Då kan man limma lagret i kåpan med Loctite cylindrisk fastsättning, men då måste det vara absolut fettfritt. Prova att sätta i axeln med lager i kåpan, utan att montera det främre lagret. Om lagret ramlar i utan presspassning, bör man limma fast det. Numera monterar man den bakre tätningsringen med läppen utåt, för att man inte ska trycka ut den med fettsprutan, när man smörjer lagren. Bäst och billigast är att beställa en hel lagersats från Crom marin. Då får man lager, låsringar och tätningsringar komplett, till ett bra pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
go4itmatte 0 Postad 11 December , 2013 Tack för ett förklarande svar Jag tror ryckutjämnaren är ok. Fjädrarna är lite rostiga men jag ska göra rent med en borste och ta lite tunnt med typ tektylsprej på grejerna. Hål ska borras (bra ide). Återkommer om jag stöter på några problem. ser fram emot en mekarhelg. Mats:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser