Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Mackey

Din fritidsbåt kan bli passagerarfartyg i lagens mening

Rekommendera Poster

Vad bra att detta blev utrett.yes

Nu kan vi all vara mer än 12 ombord utan att behöva vara rädda för repressalier(eller)?

Och jag antar att klass VIII inte behövs heller?

Även om vi blir fler än 12.

Fast när jag tog kustskepparn eller om det var utsjöskepparn.

Så påstod de motsatsen på NFB(men det kan ju hända att de inte vet något om detta).

Det kan kanske vara förbjudet men man ser genom fingrarna på detta(jag vet ej)

Ungefär som det är förbjudet att gå mot röd gubbe,även fast det ej ger böter.

Någon med skills kanske kan kolla om det finns någon som blivit fälld för detta?

Mystiken tätnar.....................crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaeee... som bhemac skriver så regleras detta i Fartygssäkerhetslagen. Du FÅR inte vara mer än 12 personer ombord. plus besättning ( som för Geddas skuta antagligen är max 2 pers?) Det är vad som gäller.

Om man ska vara flera ombord betraktas man som ett passagerarfartyg, precis som någon kom på inledningsvis. Då krävs att man uppfyller ett antal saker, utrustning mm. Man ska även vara registerad i Sjöfartsregistret ( men det är TS redan,  som fritidsbåt  )

Har man en mindre båt, med en inre volym under 20 bruttoregisterton, så är kraven för att få klassning som passagerarfritidsfartyg inte så höga alls. Dessutom så säger myndigheten att man inte kommer att göra inspektioner eller andra myndighetsåtgärder för små båtar...

Men TS skuta är över 20 ton. Vilket ändå gör den klart mindre än 100 bruttoregisterton vilket är gränsen där kraven på skepparens kompetens och besättning plus utrustning börjar bli mer formell. 

Frågan om vad som händer om man har fler än 12 ombord, plus besättning, går väl ändå knappast att svara på? OM jag plockar in åtta stycken små hockeyspelare i min ganska stora bil som är godkänd för fem så händer inget alls ( säger inte att jag provat men... )

Däremot - om det händer något - så är läget inte så bra.

På en båt så ska man tex ha livflottekapacitet för det antal passagerare som båten är godkänd för. Har man en fritidsbåt där man en enstaka gång kommer i helt fel läge så fattas nog en del sådant... och som sign bhemac skriver, då hamnar man i tingsrätt och där ska man bedömas som befälhavare? Med ansvar för andra som var med ombord? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag fick höra när jag tog kustskepparn att andra regler och behörighetskrav gällde vid fler än 12 ombord. Inte mycket annat sas, och för mig var frågan inte relevant då så inget jag dök djupare i. Det kanske råder en hel del felaktig uppfattning kring detta blan de som håller kurserna?

En annan fråga jag funderat är om det är straffbart att ha fler passagerare än vad båten är CE-certifierad för. Min båt är klassad för 7 personer, men vid några tillfällen har jag varit ute på dagturer med 10 pers ombord. Vad gäller då för äldre båtar som ej omfattas av CE? Var antalet personer specat i den äldre blå skylten? Vad gäller för o-specade båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur svårt kan det vara?

1 kap 3 § Med passagerarfartyg avses i denna lag fartyg som medför fler än tolv passagerare.

3 kap 1 § Ett svenskt fartyg som har en bruttodräktighet av minst 20 eller är ett passagerarfartyg skall ha ett fartcertifikat.

Något för önskelistan kanske? http://www.adlibris.com/se/sok?q=sjörätt+%3A+från+noll+till+vii

http://www.adlibris.com/se/bok/sjotrafikforeskrifter-mm-2011-internationella-sjovagsreglerna-sjotrafikforordningen-anslutande-myndighetsforeskrifter-samt-utdrag-ur-sjolagen-och-andr-9789172234376

post-43065-1394237744,4287_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, och sedan får små passagerarfartyg lite lättare genom att man inte behöver ett fartcertifikat. Om TS skepp faller inom den kategorin är svårt att veta? Han får väl fråga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

då blir det in och vända i smögenhamnen med Judas Priest - BREAKING THE LAW i sommar då ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahaha ja gör det.yes

Så kan du uppdatera här sen hur det gick.

Gärna video.cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första gången man kan vara glad att man inte har 12 vänner :)

Mvh  Göran Persson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...