Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Mackey

Din fritidsbåt kan bli passagerarfartyg i lagens mening

Rekommendera Poster

Jag såg just på

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Kunskap-och-kompetens/Fritidsbat-och-fritidsskepp/

att när man har fler än 12 vänner ombord på sin båt så blir den automatiskt ett passagerarfartyg. Då måsta man bl.a.:

ha utrustning och planer (ex.vis säkerhetsplan) som man troligen inte har,

lägst fartygsbefälsexamen klass VIII (eller ev. VII) eller skepparexamen,

utbildning i passagerarsäkerhet och

utbildning i sjukvård.

Kände alla på MG till detta?

Mackey

PS Vi har nog aldrig varit så många ombord så det känns som ett ickeproblem för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är väl som så att man vid dessa tillfällen (som ännu inte hänt mig) avdelar lite folk till besättningsmän. Två utkikar etc löser snabbt problemet med för många passagerare. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan hörde jag på VHF om en segelskuta (större än 12x4 m) som fått motorproblem och tvingats nödförtöja mot en liten brygga. I samband med det så hade de stött i botten och behövde hjälp för att komma loss och hem. Vi råkade passera dem där de låg - det var lugnt väder så det var aldrig någon fara för fartyget eller de ombordvarande. Då meddelade skutan till Sthlm radio att de fått igång motorn och fått hjälp att komma loss och skulle ta sig hem för egen maskin. Sthlm radio ville veta hur många passagerare de hade ombord - det brukar ju vara en fråga i samband med sjöräddningsincidenter. Vi som hade sett en flock med barn i oranga flytvästar som kryllade runt på fartyget drog lite på mun när skepparen meddelade att de var 35 pers i besättningen....

Sthlm radio var nog luttrade för de kommenterade bara att de skulle anmäla grundstötningen till Fartygsinspektionen så fick de utreda vidare.......

Jag misstänker att det kanske inte var riktigt rätta behörigheter och att alla papper kanske inte fanns ombord på den skutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kände till detta.

Och har hört att som spancox säger är ok till 14st(12pax + 1 deckhand och skepparn)

Om detta med 14st bara man utsett någon till nåt.

Vet jag dock ej sanningshalten i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det egentligen?

 

Jag har den gamla skepparexamen - från 1970 - som påstås motsvara fartygsbefäl Klass VIII. 

Nu har vi nog aldrig varit mer än 10 ombord i min relativt rymliga motoreglare, men man talar ju om 12 pasagerare. Jag skulle ju i så fall ha 13 personer ombord inklusive mig själ och kanske 14 om jag hade en hoppilandkalle.

Blev uppringd i sommras av en kompis som skulle ta med ett gäng till Kornö för en rundvandring på ön, helt av ideel karaktär. De hade tillgång till två båtar av ungefär samma storlek som min och ägarna/skepparna har samma examen som jag. Men de tyckte att det var lite för många i de två båtarna, så de skickade över 6 personer till mig. 

Eftersom jag har båten i hela året, har det hänta att jag fått gå ut till Hållö vid några tillfällen. Nu har det väl i regel bara varit ett par tre pesoner, nån gång sex stycken, men i princip skulle man kunna ha 14 personer ombord - eller!? Nån ekonomsisk ersättning brukar jag aldrig begära eller få.

Men man blir ju alltid bjuden på fika, wink

post-945-1394237742,8442_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men man blir ju alltid bjuden på fika,

Kontant eller in natura är väl likvärdigt, du har tagit emot ersättning för tjänsten....

Se upp så inte Skattmasen får reda på det här o sen är du klassad som kommersiell o så kommer kravet på riktig behörighet o sen e cirkusen igång....  wink

För några år sedan så diskuterades det om att alla som använde en båt i jobbet räknades som kommersiell trafik o skulle ha fartygsbefäl VIII. Det var en intensiv debatt om alla hantverkare (elektriker, målare, snickare, rörmokare mm) som använde sin båt för att ta sig till kunder ute på öarna. Minns inte hur det slutade med kraven på behörigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, Mackey. Det är inte så att ditt fritidskepp /båt automatiskt blir ett passagerarfartyg om du har fler än 12 passagerare.

 

Du får nämligen inte ha mer än 12 passagerare i din fritidsbåt.

 

Har inget med om båten är registrerad att göra utan det är lag om sjösäkerhet som säger detta.

 

Så i steg två kan ju de som frekvent har behov av att ha 12 passagerare ansöka om att få båten klassad som passagerarfartyg. Och först då kommer krav på skepparens kompetens, båtens utrustning och besättnings storlek.

 

Ingen automatik alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max 12 passagerare + rimligt stor besättning. Hur stor besättningen får vara avgörs om inte tidigare så i tingsrätten. Som passagerarfartyg räknas också alla som tar betalande passagerare oavsett antal. Man är inte betalande passagerare om man är med och delar (drifts-)kostnader. Man får inte göra vinst på verksamheten. Paying crew är ok men inte om man tänker sig göra en slant på affären. Många vill tex köra fiskecharter men då brakar hela helvetet löst med utrustning, kompetens, fartområden etc. Tar man betalande passagerare är kravet lägst Fartygsbefäl klass 8 examen. Har man mer än 400 kW krävs även Maskinbefäl klass 8. Och man får bara gå i inre fart…

Funkis: “Mer än 12 passagerare ombord. Om du har med dig fler än 12 passagerare ombord betraktas fritidsfartyget som ett passagerarfartyg.”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, du kopierade inte allt. Det står också;

'' I dessa fall ska fritidsfartyget uppfylla de kravs som ställs för ett passagerarfartyg, både när det gäller teknik och bemanning.''

 

Så i min värld är det fortfarande ingen automatik i detta.

För det tar tid att utfärda ett passagerarfartcertifikat?

 

För du menar väl inte att bara man uppfyller kraven som motsvarar ett passagerarfartyg, trots att du fortfarande är fritidsbåt, så är allt ok? Utan att blanda in myndigheterna så att säga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slog upp i Fartygssäkerhetslagen 2003:364, 1 kap

 

///

Passagerarfartyg

3 § Med passagerarfartyg avses i denna lag fartyg som medför fler än tolv passagerare.

Som passagerare räknas varje person ombord utom

1. befälhavaren,

2. övriga ombordanställda,

3. andra som befinner sig ombord på grund av arbete för fartygets räkning eller i offentlig tjänsteförrättning som gäller fartyget eller den verksamhet som bedrivs med fartyget,

///

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att detta kom upp just nu! Fick hem registreringen av mitt skepp från Transportstyrelsen härom veckan har vidrört det i en annan tråd  http://www.maringuiden.se/forum/;thread=524551

där står det just info om detta med 12 passagerare osv. Dock verkar det som att det bara var ang. sjövärdighetsbesikting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gissar jag här  men kan det inte varit så att skutan var registrerad som skolfartyg och barnen var med som elever? Om så, kan det vara så att det var helt korrekt av skepparen att benämna dom besättning?

Nästa fråga som uppstår. Vad hade Stockholm Radio med en ev. lossdragning att göra, varför skulle de meddelas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sthlm radio svarade för sjöräddning på den tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, om barnen kan anses uppfylla vad som står ang ombordanställd?

 

1kap,2

 

1. ombordanställd: den som till följd av anställning tjänstgör ombord på fartyget med huvudsaklig uppgift att utföra fartygsarbete annat än som enbart tillfälliga göromål,

2. fartygsarbete: arbete för fartygets räkning som utförs ombord eller på annat ställe av någon som följer med fartyget,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skulle påföljden bli om man skulle bli ertappad med att ha fler än 12 pers ombord? det är absolut ingen omöjlighet att jag kommer att ha fler än 12 ombord till sommaren... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är din skuta under 20 brutto?

Då är kraven faktiskt inte så höga så länge du inte är mer än 2 M från skyddad farled/hamn? Du kanske skulle ställa frågan, hypotetiskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyckelordet är “betraktas”. När den 13:e passageraren kliver ombord betraktas fartyget som ett passagerarfartyg och ska följaktligen ska alla krav för ett passagerarfartyg uppfyllas. Men, med färre passagerare eller ickebetalande är det ett fritidsfartyg om man vill. Det här är ganska vanligt tex med båtar som används för fiskecharter, ena dagen är det en vanlig båt utan en massa krav, nästa är det ett passagerarfartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brutto är numera sortlös, räknas fram mha vissa mått. Förr hette det Brutto register ton och ett såndant var 2,83 m3. 20 brutto brukar vara en båt ca 12-15 m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är väl interntionella regler? Eller åtminstone inom EU?. Just 12 pax regeln är ju anledningen till att även väldigt stora yachter tom bortåt 60-70 m nästan uteslutande tar max 12 ppax (ägare+gäster). Iom att andra regler kickar in annars.

I Sverige har vi ju 12x4m som gräns för högre behörighet. I medelhavsländerna + åtminstone UK finns det ju ytterligare en gräns vid 24 m som kräver massa mer certifieringar etc. ÄR det samma här i Sverige? Kul grej är att Ferrettis senaste 96 fotare har man genom finurliga konstrutionslösningar fått en officiell skrovlängd på precis under 24m trots att båten defacto är flera meter längre. just pga regler.. ÄR väl därför alla svenskbyggda båtar i 40 fotsklassen är typ 3,99m breda med.. bara för att slippa skepparexamen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

49 brutto registerton står det i nationalcertifikatet! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den enda kostnaden jag haft är ett ägarbyte i sjöfartsregistret vilket kostade 4200:- har jag för mig. Så jag har inte klassat den för något. Sen förstår jag absolut inte varför jag inte skulle få ta med mig 15 kompisar på båten utan att jag skulle klassas som passagerarfartyg? Skulle bli väldigt förvånad om jag blev stoppad för att jag har för många kompisar ombord. På bilden var vi visserligen bara 10 pers men vi kunde blivit fler och då är det ändå min förra båt som är 1/4 så stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man dra nån efter i dingen om man skulle råka bli för många på båten nån gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen förstår jag absolut inte varför jag inte skulle få ta med mig 15 kompisar på båten utan att jag skulle klassas som passagerarfartyg? Skulle bli väldigt förvånad om jag blev stoppad för att jag har för många kompisar ombord.

Anledningen är att vi har en lag som reglerar detta. Precis som vi har lagar för vem som får köra buss eller lastbil. 

För fartyg är det bla Fartygssäkerhetslagen (2003:364) som reglerar detta. Böter eller fängelse upp till ett år. Domstolarna brukar se allvarligt på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartygssäkerhetslagen (2003:364)

3 kap. Särskilda krav för användning av vissa fartyg



Fartcertifikat

1 § Ett svenskt fartyg som har en bruttodräktighet av minst 20 eller är ett passagerarfartyg skall ha ett fartcertifikat. Fritidsfartyg behöver dock ha fartcertifikat endast om bruttodräktigheten är minst 100.

 

Merk. Det är ochså skillnad på betalande passgerare / betalt mannskap, men gränsen är 12 personer i h.h.t. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Kunskap-och-kompetens/Fritidsbat-och-fritidsskepp/

Kompisar på tur omfattas inte av Fartygssäkerhetslagen (2003:364).

Egare /skeppare har dock ansvar för båtens sjövärdighet og vännarnas säkerhet.



  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...