Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
AndyTheBest

Hamndjup gästhamnar Göta Kanal

Rekommendera Poster

Jag har en Bayliner 3055. Jag planerar att gå Göta Kanal.

Mina drev sticker ner ca 0,9 djupt. Känns som jag vill ha metern i alla fall, minst.

I gästhamnarna vill jag gå in med aktern mot bryggorna och förtöja, är detta något problem när det gäller djupet i gästhamnarna. Måste jag gå in med fören först och mäta för att känna mig säker.

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte haft några problem att komma in med segelbåt i den del av kanalen som löper mellan Vänern o Vättern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föstår inte varför du vill ha minst en  meter under båten, det går tex. aldrig någon sjö på kanalen.  Men du kan vara lugn max djup för båtar är 2,82  så du kommer att ha rätt mycket vatten under kölen, Däremot får du finna dig i att förtöja långsides i de flesta hamnar. ;)

http://www.gotakanal.se/sv/artiklar/Fakta-om-Gota-kanal/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte du förstod riktigt min fråga. Jag vill ha minst metern djupt längst in precis under bryggkanten vid dom gästbryggor som man förtöjer med boj. Förankrar jag bojen i fören och backar in kommer propparna befinna sig precis nedanför bryggkanten. Propparna går lös på 15-20k samtidigt som det skulle störa semestern vid en bottenstötning. Som jag tolkar dit svar är det minst 2,82 nedanför bryggkanten där mina propellrar kommer befinna sig, och då är det bara att backa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2,82 är det maximala djupgåendet för fartyg som trafikerar kanalen. Då avses djupet ute i kanalen.

Rakt ner vid bryggkanten i gästhamnarna är det nog sällan (om ens någonsin) 2,82 m djupt. Jag tror inte ens kanalbolaget har koll på så att de kan garantera djupet inne vid brygg/kaj-kanterna. Jag skulle inte våga chansa på att backa in mot kajkanterna utan att ha lodat om jag hade dyra proppar som sticker ut där bak.

Det påstås att det är passagerarfartygen som går på kanalen som gör att kanalen inte slammar igen. Det blir rätt bra turbulens under botten på dem när de pressar sig fram i kanalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den här broschyren finns alla gästhamnar med info om det är långsides förtöjning eller inte

http://np.netpublicator.com/netpublication/n17770672

Det enklaste är nog att du ringer/mailar och kolla med de nio gästhamnar som har något annat än långsidesförtöjning.

Mem

Berg, 2 st.

Ljungsbro

Motala

Karlsborg

Vassbacken

Sjötorp, 2 st.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...