Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Permanen

Motorval Fletcher 16 GTO

Rekommendera Poster

Ska handla en bättre begagnad motor till min skuta. 

Har fått upp ögonen för en 225 hästars Suzuki från 01. En insprutare på 220 kg ungefär. Kan den vara för stor för min båt? Försöker läsa mig till optimal storlek, vissa har 90 hästars, vissa 140. 

Hur påverkas en båt då motorn är lite för stor? Gissar på att den kan bli svår att köra med för mycket kraft?  För tungt?  

Tror min båt väger 3-400 kg

Min båt ser ut som på bilden ungefär. Innan satt det en 90 hästars äldre motor på den som var lite tam..

post-10024954-1394237740,22_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bekant som har 90hk yamaha på sin fletcher 16 gto, trevlig liten båt! Personligen tror jag inte den båten lämpar sig för så mycket större motor. Har dock för mig att fletcher själva anger 130hk som max.

 

Om inte akterspegeln är renoverad nyligen är den i bästa fall halvrutten då jag antar att båten är från början av 90-talet? Det är ditt val men jag är ganska övertygad om akterspegeln knäcks på nolltid med så tung och kraftfull motor. Efter en renovering och förstärkning av akterspegeln håller den nog för effekten, frågan är om aktern på båten sjunker under ytan med den vikten och lite folk i båten...

 

Värt att tillägga är att inget försäkringsbolag kommer vilja försäkra din båt med så kraftig övermotorisering.

 

Vill du åka riktigt fort med stor motor, skaffa en annan mer lämpad båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hadde en gto16 på 90talet som ny med 90hk maxmotor enligt svenska sjöfartsverket däremot så var den godkänd för 115 eller 120 hk enligt engelska loyd så större motor än så kan du glömma om försäkring ska gälla

ps. rekomenderar det starkaste att du har en sådan båt bra drulleförsäkrad olycksfall då det går duktigt fort i 50+ knop

mvh

Fransson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag la ner planerna på 200-hästars. 

 

Har sansat mig och kikar mer på 115-150 hästars nu.  



Vilken av dessa två motorer hade ni valt? 

Mercury 150 hästars EFI med tidiga insprutningen, 2-takt 97a. Mercury

Eller Yamaha 115 hästars, 2takt autolube med vad jag antar förgasare 96a. Yamaha

Får dem för ungefär samma pris. 35. Eller ska man gå ner 5 år till i tiden och spara 10 000 till?

Man är ju lite lockad av insprutningen inte minst för att de blir enklare att starta. Den drar väl kanske inte så mycket mindre, men är trött på att choka och härja med startgas i 5 minuter varje gång man ska ha igång spisen.   Någon med erfarenhet eller åsikter? = )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en evinrude 150hästars. Hoppas vikten klarar sig. Har dock beställt en rostfri plåt som jag ska klä in hela akterspegeln i så vikten ska klara sig bra. Kan återkomma till våren med feedback. Tack för tipsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en del provkörningar och justeringar funkar det nu kanon med min 150hästars, 176 kg väger den för den som undrar. Sandsäckar på 60-70 kg i fören gjorde susen. Har ett par trimplan på g med, men de behövs egentligen inte. Den ligger fint i vattnet nu och går som ett skott.

 

Väntar för tillället in en propeller med större pitch så de kan bli ännu mer fart. Gör 44 knop nu med duktigt bra acc, ska se vad jag kan skrämma upp den i = )

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...