Lasse-L 341 Postad 7 December , 2013 Du, g,w spekulerar som vanlig,.och fäller besservisser utlåtanden som saknar relevans. Inget fel att båtar ligger i året runt om båtägaren har nödig kunskap om eventuella problem som kan uppstå. Det är vansinnigt av dej att dömma ut okunniga båtägare. Båtar är gjorda för att kunna användas. Om båtägaren är välutbildad.och rätta förutsättningar finns går det att köra tillas isen blir för tjock för att brytas. Men visst finns de de som tar upp båten så snart det går på hösten. Båtar behöver tillsyn och omvårdnad för att trivas i sitt rätta element, som är i vattnet. http://lasselundell.se/februari.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 December , 2013 Nu skall vi inte klanka på gw, han vet inte så mycket om motorer. :-) Motorer skall inte användas det är segel som gäller för honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 7 December , 2013 Jo, men det är ju sant att båtar sällan sjunker när de står på land, på samma sätt som bilar sällan krockar i garaget. Jag tycker trots allt att båtar ska vara i sjön och att alla årstider har sin tjusning i vattnet. // Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 7 December , 2013 Dessa, allt färre, vinterliggare - de använder med något eller par undantag aldrig sina båtar annat än på sommaren. Man ser dem aldrig ute sena höstar, på vintern eller på våren. Det är naturligtvis upp till var och en hur hen gör, men jag har aldrig förstått vitsen med att ha båten kvar i vattnet, när man ändå aldrig använder den vintertid. Min i ett tidigare inlägg omnämnde seniorseglarvän hade stora planer det året han hade båten kvar i sjön i Björlanda kile. Vi var ute en gång, den 1 december, sedan låg båten infrusen och krävde massor av tillsyn tills det blev dags för första turen fram i maj. Trodde han. Men då visade det sig alltså, att hjärtstocken krökts av isen. Båten måste omgående tas upp på land för en tidsödande reparation... Medan vi andra var ute och seglade efter att just ha sjösatt. Beträffande skador på båtar som sjunkit, så har jag en annan god vän, vars båt sjönk en vinter. Han såg till att den bärgades omgående och satte sedan direkt igång med att torka upp båten och demontera motorn, som klarade sig helt från skador tack vare snabba åtgärder. Även inredningen lyckades han med mycket jobb få i någorlunda skick. Men ju längre båten får ligga på botten, desto större blir skadorna! Det är odiskutabelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 December , 2013 Även båtarna på land i Gilleleje fick svåra skador. Att stå på land är ingen garanti för bekymmersfritt båtägande. Se tråd i Sailguiden. Återigen en helt felaktig spekulation/besservisserutlåtande av gw, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 December , 2013 Oj så mycket tex, bara för att bekräfta vad jag förfäktar att, kompetent tillsyn behövså även på vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 7 December , 2013 Jo, men så kan man ju se det, fast jag tänker tvärtom: Alla dessa människor som släpar upp tunga båtar på land för att sen inte använda dem under hela vintern. Hade de haft båten i vattnet så hade chansen att båten använts ökat dramatiskt! Jag tror inte att man ska använda förändringar i antalet vinterliggare som ett mått på om det är bra att ligga i vattnet eller bra att njuta halva året på asfaltsplan. Valet av hur man hanterar sin båt under olika årstider styrs nog mer av intresse, praktiska möjligheter och möjligen av folk som berättar skräckhistorier. // Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 December , 2013 Diskusionen om att ligga (i), eller stå (på) blir ju helt fel. De är ju helt upp til vem, vad och varför; och deför individuellt. Jag MÅSSTE sätta på land minst 3 väckor för frost. Min båt (i avataren) är limmad hondurasmahogny. Min andra båt ligger i sjön för at jag använder den. Dessutom är den i enpinnad ek och skall INTE torka ur. Men jag sköter om dom lika mycket båda två; vinter och sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 9 December , 2013 Precis så tänkte jag också för 30 år sedan och försökte förlänga säsongen. Men det blev nästan ingenting seglat i oktober och november. Dels var det ingen som ville följa med, dels var jag inte särskilt lockad själv, bara tänkte på allt underhållsarbete som bara kunde göras på land och som inte blev gjort. Idag bärgades en av de båtar som Sven Yrväder sänkte. Kostern ligger dock kvar på botten och har börjat läcka olja, som sprider sig i allt vidare cirklar i hamnen. Mycket märkligt att man inte bärgar den snarast med tanke på oljeutsläppet om inte annat. Idag är det också så lågt vatten att det skulle räcka med en kraftig pump i sittbrunnen för att få båten flott, om det inte är en jätteläcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 10 December , 2013 L32-an är nu bärgad. Motorn startade vid första försöket! Servicekillen trodde att det - precis som jag gissade - var självlänsarna som hade satts igen, att överbrytande sjö fyllt sittbrunnen och att vattnet så småningom letat sig ner i båten och förfyllt den. Ett sittbrunnskapell hade inte varit fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 10 December , 2013 Eller kanske se till att självlänsarna var fria från skräp. Jag tycker det verkar vara lite söndagsseglare över detta. Men jag känner ej seglaren så visst kan det finnas andra orsaker som sjukdom och liknande. En mycket klok sjöman sa en gång till mig. -alla båtar försöker sjunka hela tiden,det är upp till dig som ägare att se till att det ej sker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 10 December , 2013 Nu känner jag seglaren ifråga lite grand och kan meddela att han är en av de mest befarna långfärdsseglare jag känner med flera överhavsseglingar bakom sig. Han är engagerad i flera båtklubbar, bland annat SXK, där han är mycket uppskattad och delar med sig av sin gedigna seglingserfarenhet. Han är så långt ifrån söndagsseglare man kan komma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser