Gäst MaxSchmeling Postad 5 December , 2013 Över staden drar häftiga vindar och det rycker i både hus, bil och båt. Under välskyddade presenningar står vår Storebro 31 och myser; välventilerad och torr. I år har vi hedrat henne med egen julbelysning. På bild ser det kanske sådär ut men i levande livet och i mörker blir det riktigt häftigt. Ett garage med olika båtprojekt på väg mot avslut, en brasa som brinner varmt i det trygga stenhuset, doften av nybryggt kaffe och varma kanelsnäckor, några katter som spinner och kikar ut genom vardagsrummets panoramafönster och utanför; skitväder. Allt sammantaget; jäkligt mysigt. Sven says hello! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 5 December , 2013 Nu har Sven tagit fart i norra Nederländerna, mysigt men det lutar för mycket för att ställa fram mat på bordet. God Sinterklaas på er! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 December , 2013 Här längst ut i väster har det blåst en del sen i går kväll. Nu har det mojnat en del. Får se om det kommer igen eller om det blåst över för den här gången. Vindmätaren sitter på Hållö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 5 December , 2013 Jag ser bara en sterk kuling i medelvind på Hållö. (OK en liten decimal över vid 0900) ;-) Her är prognosen från YR.no Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 5 December , 2013 Senaste nytt från Onsalahalvön och Chalmers rymd observatorium. Får ta en tur ned tillbåten och lägga på en förtöjning till.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 5 December , 2013 I Amsterdam regnar det tegelpannor. Polisen spärrar av här och där. Men ombord är det varmt och mysigt och så länge inte vinden vrider så ligger vi stilla. Men det syns inte att det blåser på denna webcam. http://hdtv.webcam.nl/dam/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 5 December , 2013 Sverige ligger i lä. Stavanger centum är avstängd. Kolla denna: http://www.yr.no/kart/#lat=59.20543&lon=15.73917&zoom=4&laga=bølgje&proj=3575 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 December , 2013 Jo du har helt rätt - vi har klarat oss bra undan hårda vindar under hösten. Värre har det varit längre söderut. Just nu blåser det bara 12 m/sek - lagom segelvind för min båt, som ju inte precis är nån blekskenare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 December , 2013 Det är gott att ligga i lä. och så länken i klickbart format. http://www.yr.no/kart/#lat=59.20543&lon=15.73917&zoom=4&laga=bølgje&proj=3575 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 5 December , 2013 Just nu är det extra gott att båten står uppallad i ladan och dörren är reglad med en 5 regel /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 5 December , 2013 Tack för att du fixade länken. Fin karta va'? Kolla prognos-reglaget. Här i St.sund är det + 1m högvatten nu, men jag tror det kan gå til 1,3m när vinden går väst/nordväst i kväll/natt. Det är lä bakom kärringen, men hon är torr.............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 5 December , 2013 Från klart.se 21.00 Klass 1 varningar Klass 2 varningar Klass 3 varning för Skåne Här har ni även vädret just nu från landets flygplatser: http://rl.se/vadret/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 December , 2013 Åkte till Smögen ca 18.30. Lungt ch fint på bron. När jag åkte hem strax efter kl.21.00 var färden över bron skakig på grund av vinbyarna. Ändå har vi det nog ganska lungt jämfört med längre söderut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 December , 2013 Tur man ligger i sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 December , 2013 Och inte står på land. Fast stövlar behövs. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 6 December , 2013 Så himla i lä vet jag inte om Sverige legat. Enligt SMHI blåste det knappa 40 i byarna på Vinga och det räcker väl till. Jag vet i alla fall att min press, båten ligger på Öckerö, flög åt fanders trots att jag hade slagit in hela båten som ett julpaket. Och att det också vält en del båtar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 6 December , 2013 Ingen vidare reklam för Garmin. Finns det negativa sponsorpengar? Har man en så stor båt bör man väl kanske anpassa pallningen något efter båtens storlek. Vaggan ser ut att vara knappt hälften så bred som båten, passar nog rätt bra till en 27-fotare. Jag tittade till båten igår och allt såg bra ut och som vädret verkar bli här i Stockholm blir det inte så blåsigt. (Peppar, peppar ta i trä.) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 December , 2013 Det där med språk och uttryck är inte alltid lätt. Jag tolkade Oltimers så att han tyckte att svenska kusten inte alls var så hårt drabbad som den norska kusten var. Att inte uppnå ett visst resultat eller om man inte är lika duktig på nåt, uttrycks - åtminstone på vårat hemlands vilda tungomål - att ligga i lä = att inte kunna hävda sig mot den andre. Eftersom ordet ligga i lä har en annan egentlig betydelse, så använde jag det i mitt svar. När det gäller höstens stormar har faktiskt Bohuslän legat en aning i lä (i ordets rätta betydelse) för syd-Norge. Om man ser på bla den karta som Oldtimer länkade till - länken som jag gjorde klickbar - så syns ovädret svepa längs den norska västkusten, gå snett över Skagerak och göra sina största verkningar från Göteborg och söderut. Skåne är ju ofta hårt drabbat. Så var det även vid förra stormen. Får hålla med min namne Lasse-L. Det är gott att ha båten i sjön. Det har varit högre vatten här i Kungshamn, men så högt vatten som det är just nu har jag själv inte sett på Springet där jag har min båt. På bifogad bild på min tidigare vinterplatsär det 1,02 meter över medelvatten. http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/havsobservationer Mätstationen på Smögen http://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/havspegel-smogen-1.13862 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 December , 2013 Normalvatten på min vinterplats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 December , 2013 60 cm under medelvatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 6 December , 2013 Grannbåten, en L32, vid min bryggplats sjönk sorgligt nog i natt, när Sven Yrvind (f'låt) härjade som värst. En motorbåt vid en grannbrygga i Björlanda kile gick samma öde till mötes. Skönt att man har båten på land och täckt med en ordentlig, tung, om än 30 år gammal presenning. Efter alla skador som skett de senaste vintrarna på båtar som legat kvar i sjön, är det inte många som väljer det alternativet längre. Klokt nog! Och inte en enda båt lyckades Sven välta på asfaltplanerna i Björlanda kile vad jag kunde se. Massor av lättviktspresenningar var sönderblåsta dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 6 December , 2013 Björlanda Kile är nog inte bästa hamnen för västliga vindar, men med riktiga förtöjningar, kryssholt och pollare så skal man då inte sjunka ;-) Jag så några stjärnor idag. Korta tvärrskepps tampar i land med +1,20m vattenstånd. Fendrar som hände 3 fot över bryggan. En HT-båt med tung utombordare o röva mot SW. En Bavaremigväiia förtöjd med gamla fallinor uten ryckdämpare (2 knapar loss från skrovet) ...........Vad va' de' försäkringsbolagen sa om ökningen av skador?............. Din 30 år gamla, 800g/m2 pressenning duger säkert i många år ennu. Själv den med mattekunnskap från svensk skola fattar ju att den är billigare OCH BÄTTRE enn engångspressar med sömmad lik (perforerad), från Feltema. (Man bör bara laga drake av dom..) ;-) Klokt nog? Tja...........klok är den som gör rätt. Förarbevis för båtägare har inte detta i sin läroplan....konstig nog......... PS.: Varför är jag så stöddig? Tja, jag är ju landsman med Petter Northug och vet var min gräns går....... Lycka till med pressarna. //Erik J. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 6 December , 2013 Erik, jag tycker absolut inte att du är stöddig. Det är enbart upplyftande med inlägg som inte andas falskt blygsamhet och inte är infekterade av din landsmans (Sandemoses) Jantelag. Beträffande jordenruntseglaren (tidigare ägaren, en norrman lär ha seglat henne jorden runt) som sjönk igår natt vid bryggan är jag förbryllad. Kostern har legat där året runt i flera år men fått regelbunden och högfrekvent tillsyn av ägaren. Att den sjönk just när det stormade kan ha varit en tillfällighet, men troligare är förstås att det finns något samband. Har självlänsarna täppts till och vatten trängt ner i båten när sjöarna slagit in och vattnet stigit i sittbrunnen? Eller har en genomföring brustit på grund av kraftiga övehalningar i stormbyarna? Jag hoppas få veta snart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 6 December , 2013 Visst är jag stöddig! Om jag inte va`det.......va`då då? Hjermans har kalsingar till halv pris i dessa dagar; löp o köp ;-) Du vet inte att Sandemose är dansk.Faktum. Jag vet inte om den L32'an var; eller är; i äga av nå'n söndagsseglare Faktum.. Du spekulerar på tunn lina! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 December , 2013 Det måste ju ha hänt nåt annat i samband med stormen. En L32;a skall inte sjunka så där. Skall bli ntresant att höra om du får reda på nåt GW. Det är ju en himla skillnad med en J18 som ligger med aktern mitt före det öppna hamninloppen och som kan få vind och vågor rätt in i aktern. Får den då nästan aldrig nån tillsyn så.............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 6 December , 2013 OK för stöddig då. Med tanke på att du tvärsäkert och felaktigt skriver att Aksel Sandemose var en dansk författare. Han föddes visserligen i Danmark men skrev på norskt riksmål och räknas därför som en norsk författare. L32-an ägs av en mycket renommerad och kunnig seglare, så långt från söndagsseglare man kan komma. Det är ett faktum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 6 December , 2013 Ingen annan enn en nordmenn önskar Axel S. välkommen *lol* Gubbf*n är antagligen mer aktuell nu; enn nånsinn.......;-) Jeppe var en tragisk person, som Axel S. varnade för...........banne mig var Axel S. föut för sin tid..............eller hur? L32-an ägs av en mycket renommerad och kunnig seglare, så långt från söndagsseglare man kan komma. Det är ett faktum sejer du ja.................. Jag kann skita i viken båt som helst..........t.o.m. jag........................ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Kula 21 Postad 7 December , 2013 I Danmark har Gilleleje hamn i princip blivit förstörd i stormen. Ett större antal båtar dessutom.. Titta på film och bilder hör.. http://www.gribskovavisen.dk/index.php/nyheder/gribskov/18-20-bade-smadret-i-gilleleje-lystbadehavn/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 7 December , 2013 Båtarna som sjönk i Björlanda kile har inte bärgats under lördagen. Så det är väl tveksamt om de kan räddas. Motorer och inredningar måste ju ha tagit obotlig skada vid det här laget. Nej, att låta båten ligga kvar i sjön vintertid är rena vansinnet. Gillelje är ett talande exempel. I Björlanda kile var det för några år sedan betydligt vanligare att man lät båten ligga kvar i sjön men det är allt fler som har tagit sitt förnuft tillfånga. En seniorseglarväns båt, som låg kvar i isen vid östra piren, fick hjärtstocken krökt och rodret förstört för ett par år sedan. Det blev ett omfattande och dyrbart reparationsarbete. Sedan dess har det blivit torrsättning varje höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 7 December , 2013 Nja,Motorn/Motorerna mår nog bäst där dom ligger,tills dom tas omhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser