Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Jonbeee

Får ett origo 300 kök plats på hurtsen i en h-båt?

Rekommendera Poster

Frågan kan tyckas konstig men jag har hittat ett origokök som jag är sugen att köpa men har 30 mil till båten som jag för övrigt ser först om 5 månader, kan således inte mäta den ytan i dagsläget.

Origo-köket verkar vara ca 51 cm bred, men har ingen aning om bredden på hurtsen. 

Jag tror att det får plats men kan någon bekräfta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan någon av ritningarna på Svenska H-båtsförbundet hjälpa dig?

http://www.h-boat.se/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=40

Om inte så kan du säkert kontakta någon i styrelsen för att få hjälp. Det är ett aktivt förbund så det finns säkert mycket vilja att hjälpa till.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns också en grupp på FB där du säkert kan få svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det passar utmärkt på hurtsen men egentligen är det tänkt att köket skall stå i draglådan under sittbrunnsdurken. När man vill brassa käk eller kaffe drar man in lådan och tänder på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Mackey: Aaah, att jag inte tänkte på att kolla där. Har varit inne på deras sida några gånger men aldrig tänkt på att de kanske hade lagt upp ritningar.

@JonasP: Ok, de har en FB-grupp, va bra. Hoppas de är aktiva där. Skall kollas, tackar. 

@Larsson: Den lådan trodde jag främst var för förvaring men det låter ju onekligen lite logiskt att laga maten där, då oset och lukten i högre grad åker ut genom ruffnedgången. 

Faktum är att vi har redan en gasolspis, fast (fast som fastmonterad) installerad på vänster sida i ruffen, mellan stickkojen och främre kojen. Dock är den gammal och sedan länge oanvänd, trasig på något ställe och sedan har jag ett ogillande mot gasol i båtar. Den spisen litar jag iaf inte på. Spisen är integrerad med en diskho så tanken är att antingen separera dem med vinkelslip/fil eller köpa ny ho. Och origoköket som komplement. 

* Origo 3000 skall det vara i rubriken. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Origoköket fick plats i långskeppsriktninge på min H-båt för längesen. Tror inte att ineriören har ändrats but who knows. Min båt var tidig, S-12. Nu efter flera andra båtar har jag på min ålders höst köpt en liten en J.17. Den har ett origokök och du mile tid en så´n tid det tar bara att värma vatten till kaffe.  Så tänk dig för! (själv tänker jag gå över till fotogen som ju är mindre farligt än gasol)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fotogen säger du? Jag har en campingversion av sådan men kanske finns bättre för marin-bruk?

Min är rätt hög och smal och lämpar sig nog inte alls för en instabil båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan bero på vilken variant av H-båt du har. Inredningana skiljer sig mellan vilket varv som byggt båten. Jag hade en från Elvström, byggd 1976.

Den levererades med ett Origo 3000 spritkök som hörde hemma i babords låda. Båten har jag inte kvar men köket, det är 465 mm brett. Jag bytte spritköket mot ett Optimus 155 fotogenkök, det var ca 50 mm för brett för lådan.

Lycka till!

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar.

Tror båten är en artekno från -74, om det nu låter rimligt.

Tack för alla svar. Känns som ett tryggt köp med origo 3000, även om fotogenkök också verkar lockande. Får söka lite mer info om dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med sprit-, fotogen- eller gasolkök brukar locka till eldfängda diskussioner. Jag var helt enkelt mer van vid fotogenkök och just det spritkök som jag fick med båten osade och sotade. Vi blev aldrig kompisar.

Eftersom fotogenköket inte fick plats i lådan så skruvade jag fast två trälister ovanpå babordshurtsen. Köket fick precis plats mellan listerna. På sidorna av köket, cirka 2 cm upp från botten, skruvade jag dit fyra insexskruvar med cylindrisk skalle. Köket gled då på dessa skruvar ovanpå listerna. Sedan fräste jag ur vertikala spår i listern så att det hackade ned i låst läge, antingen längst ut mot fribordet (viloläge) eller i ytterkant av hurtsen (för matlagning).

Jag tyckte att det blev en mycket bra lösning. Innan jag gjorde denna installation provade jag att ställa köket vid trappsteget vid ingångsluckan. Jag tyckte att funkade mycket dåligt. Mest för att man då får kliva över köket under tiden man lagar mat. Totalt omöjligt att laga mat och koka kaffevatten under kryss. Och vid stekning så stänkte det flott på stickkojsdynorna. :-(

Skickar med en bild där man ser köket och listerna som funkar räls. 

./stefan

f.d. H-båt SWE 328 Phronesis

post-2291-1394237739,3996_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår. Jag är inte heller så noggran med fotogen vs sprit, har egentligen ingen erfarenhet kring av något av dem. Vet bara att jag inte vill ha gasol. Jag är rätt så nojig, även om jag vet att det finns åtgärder som säkerställer en hög säkerhet. Men som du sa, vi skall inte glida in på den diskussionen. 

Men tack för bilden och informationen/inspirationen. Jag återkommer med resultatet :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...