hood 0 Postad 3 December , 2013 Ny på forumet och måste verkligen tacka för bara svar och tips fallen till stor och fock går ju via ett block i masten men detta block sitter på en vijer som går via en trissa i masten och ner igen vad innebär detta nån hade en ide om utväxling men varför seglen är ju inte så stora har en bild där man ser lite av detta lite ovanför bommen på masten där vajern är utväxlad ännu en gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 3 December , 2013 Det är för lättare att trimma i hård vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 4 December , 2013 Om båten har varit gaffelriggad så kan det vara en kvarleva sedan dess. Jag såg gaffelriggade veteraner på Åland som hade utväxlingar på fallen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 4 December , 2013 Bermudasriggen slog igenom redan på 1910-talet. K6-an konstruerades i början av 1940-talet och byggdes i cirka 50 exemplar från 1944 och ett par år framåt. Den aktuella båten har nummer 32. K6-an är en mycket god seglare, särskilt bidevind, (minns med välbehag de tillfällen, bland annat ett Tjörn Runt, som jag har seglat den) med rejält hög rigg. Det kräver såväl häckstag som backstag. Backstagen går till punkter mitt emellan vantspridaren och masttoppen, det vill säga till samma nivå som övervanten. Ett vanligt sätt förr att sträcka upp storfallet var att man tog hem så mycket man orkade, lade fast fallet vid knapen på masten och tog det sista genom att sänka bommen med hjälp av en talja, ett bomnedhal. Jag har aldrig sett eller hört talas om en extratalja på fallen, men det har säkert förekommit. Det är inte lätt att se vad som är vad på bilden. Hur det var på den båt jag seglade, det var 1974, minns jag tyvärr inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 4 December , 2013 Det är just så goranw En variant på det vi i dag vanligen kallar cunningham. I frisk vind är det är praktisk taget omöjlig att sträcka förliket i toppen utan att falla av eller släppa skot. Och det vill ju inte när det skal skarpseglas ;-) K6'an är en mycket rolig; och vacker; båt att segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 4 December , 2013 Med bomnedhal gällde det att inte sträcka mastliket under mätmärket på masten. Cunninghamtaljan börjar man ju inte använda förrän man är klar med grundtrimmet och har skotat hem för bidevind. Det är en suverän trimningsanordning, som ger även ett gammalt påsigt storsegel nytt liv genom att platta ut det och få fram buken där den ska vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser