Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
SeaMaster560wa

Idétorka

Rekommendera Poster

Har du spann och bransläckare?

En av mina spänner är en pyts, lik den på bilden. Fast färgen på min pyts är samma som alla katter får i mörker. wink 

Den är faktiskt väldigt bra, och nästan omöjligt att inte få den full med vatten - varje gång.

post-945-1394237739,3106_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 st brandsläckare :) en vid sittbrunnen och en inne i ruffen. Spann har jag en liten stackare. Tar sånt onödigt plats tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förslag på trevliga båtprylar:

Solpanel: Verkligen avkopplande att alltid veta att man har ström tillräckligt och även slipper dra 220V kablar kors och tvärs i gästhamnen för att kylen skall hållla kallt och värmaren varmt.

AIS: Både säkerhetshöjande och lärorikt när man både syns och får info om omgivande båtar.

Kanske även kräver att du uppgraderar till större plotter

Nya dynor till sittbrunnen: Snyggt och skönt

Ekolod med Sonar-funktion: Så ser du fotoliknande bild av botten när du smyger in i grund vik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Solpanel: Det är intressant om det finns någon liten sak :)

AIS: Tror jag att det finns i plottern (Garmin 720S)

Nya dynor: Inte ännu, båten är från 2012

Ekolod med Sonar: Hmm det får jag googla på :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin 720S den har inte AIS inbyggt. Men den är kompatibel till de flesta AIS-transpondrar eller AIS-mottagare.

Garmin 720S har dock ekolodfunktion.

Jag har själv en Garmin 720 som jag kopplat ihop med en Comar Klass B transponder. som funkar bra. Trevligt att bla kunna se namn, storlek, kurs och fart på det stora båtar man möter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Sjövattenpumpen sitter där under toften i salongen och den har nu fått en mycket speciell låda om sig, ljudisolerad och med ett fack ovanpå för båtens sjukvårdsutrustning. För att passa in med alla vinklar och former ser den lite speciell ut men väl på plats blev det riktigt bra. Lådan är målad i grå Danboline och ytan smooooooooooooth...

post-10024382-1394237740,5359_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Ett pågående projekt är båtens toalett:

Toaletten får en riktig genomgång med nya slangar och ny el och belysning. Den inbyggda duschpumpen har rivits ur och kastats (vem vill duscha omgiven av mahogny och teak), nytt tak, lackerade skott, nytt golv (det 70-tals mässiga plastgolvet ersätts med ett sk gummigolv från Trelleborg AB) och trallen i teak är kasserad. Vasken, idag beige, skall lämnas till omlackering, nya kranar, ny tyst eltoa, ny skrovmatta, figursågad spegel för att följa skottet f/w, renoverat fönster med ny tätning, nya hängare m.m. Vi har också tagit upp en öppning upp mot sittbrunnen och det tog i lite när sågen började jobba sig igenom skottet. Även om jag kände att detta skulle bli bra fanns ju ändå en känsla av... katastrof. Resultatet blev helt otroligt och ett duktigt lyft. Glaset är ett sk personsäkrat och ca 10mm tjockt. Mahognylister skall på plats på in- resp utsida och sedan blir det en Warema-gardin i kassett som man enkelt drar ner när man vill... typ; pudra sig.

post-10024382-1394237740,8117_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj va Ni fixar med båten! Den kommer bli kanonsnygg när det blir klart. Synd att Du bor i Malmö, hade varit kul att se den någon gång när allt är klart :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Båten bor i Malmö men det gör inte redarfamiljen smiley

Nästa projekt: Isärtagning av pentryskåpet. Här ser man hur Storebrokonceptet funkar i verkligheten. Massiv mahogny & ihopsatt med skruv; lätt att ta isär och sätta samman. För att bli av med lite mahogny lackerades insidan med Internationals Ivory och det blev precis som det var tänkt; ljust och fräscht. Mahognys slipades minituöst och gavs 4 lager med Goldspar satin. I skåpet skall sättas LED-list för att ge det ännu mer bright light. Snedskuren glashylla enligt konstens alla regler skall sättas till vänster i skåpet för ännu mer plats.

post-10024382-1394237741,4398_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Förlängningen av hardtoppen, i sin linda...

Detta är den första skissen som gjordes inför byggandet av hardtoppens förlängning vilket innebär flytt av targabåge och alla antenner inkl. radarn. Taket skall kopplas samman med hardtoppen så att den blir riktigt stabil men också lätt att plocka av för ev. motorlyft och annat. Nytt kapell dras i skena som kommer att ligga runt den förlängda delen och det ska bli skönt att bli av med en större del av kapellet med allt vad detta innebär. Det viktiga här är att den nya delen smälter samman med den befintliga så att det inte ser ut som ett hembygge. Nivån ska ligga på ett utseende som ett bortabygge...

post-10024382-1394237741,5084_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Ett avslutande projekt, för idag alltså smiley

Detta projekt var otroligt enkelt men också rätt kul. Min killes moster gillar att måla och av henne fick vi tavlan Hav. Mostern var gift med Göte Fridh som då var landshövding i Älvsborgs län så när han skötte sitt län, satt Astrid och målade (säkert en förenkling av sysslorna för en landshövdingfru) På rätt plats blev tavlan fin, kanske till och med mitt i  prick där den idag pryder insidan av båtens toalett och där tjänar den som ett slags kontemplationsobjekt och Nej; vi har inte sagt att den sitter på loo.

Nix, skottet är inte snett och inte heller tavlan men väl bilden. By the way, kolla skruvspåren...

post-10024382-1394237741,5765_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...