Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
patrikflink

Drevförlängare, ta bort!

Rekommendera Poster

Hallå. Köpt ett 280 drev och det sitter drevförlängare på det.

Den är högre en mitt 270 så jag undrar är det bara och ta bort underdelen och sen slita bort drevförlängaren och panga på underdelen igen? Eller är finns det något mer?

Hur är det med packningar mellen delarna?

Mvh Flink.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att nått skall shimsas (svavning) in när man monterar ihop under och överdel...

Det finns säkert nån som kan förklara närmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom andra tror så skall jag fösöka komma ihåg hur jag gjorde när jag förlängde ett 280- drev.för många många år sedan 

Om jag kommer ihåg rätt så monterade man bara ihop mellanstycket och satte dit axelförlängninghylsan. Om detta nu är sant är det bara att skruva isär drevet och ta bort  förlängningsbiten och tillhörande axelförlängning. Säkert  finns det några packningar/o-ringar för det går olja runt  drivaxeln, och kylvatten samt avgaser i olika hålrum i drevet. Du kommer säkert få ett kunnigt svar med sprängskisser senare för det finns mycket kunskap här. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hittat en bild som jag bifogar. Verkar som det bara sitter en förlängare på axeln.

Har en underdel från en 280 som är lös att titta på, så jag ser inga problem med att bara ta bort den, byta alla oringar och ev. byts längder på bult/bultar.

Mvh Flink

post-10025598-1394237738,3199_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Det är inte så enkelt som vissa vill ge sken av. I förlängningen sitter en lagerbana som du måste ta bort och montera i mellanhuset istället. Den ska då shimsas in för att få rätt anspänning på det koniska lagret. Det står i verkstadshandboken hur man gör. Du ska naturligtvis montera nya o-ringar.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade just hittat den när jag googlade, tack ändå.

Nu vet jag hur jag skall gör.

LÖST!

Flink.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...