Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
hood

K6 rigg beslag

Rekommendera Poster

Hej har precis byt upp mig från en bohus julle till en k6a men blir inte riktigt klok på alla nya detaljer

bredvid vinschen sitter en spak både på styrbord och babordsida vad jag har förstått ska en lina löpa från spaken via ett block och sedan upp i riggen vad är det för något

tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara en avlastare? Bild hjälper kanske...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Används för att låsa linor, till exempel fall. Jag antar att namnet kommer av att den avlastar winchen så att man kan använda den till annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blir bara inte klok på varför linan som kommer till avlastaren är fäst i en wire som går upp i masten och via en trissa är fäst i ett block där falle t till stor seglet löper

du får ursäkta min okunnighet på området

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lite knepigt att hjälpa dig när vi inte riktigt har samma terminologi och heller inga bilder. Så lina/vajer går upp i masten, vänder i en trissa och har ett block i änden? Genom blocket löper storfallet, förstår jag rätt?

Det låter ju mest som om nån har försökt göra en utväxling för fallet men råkat vända det bak och fram, så att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du har helt rätt men varför vill man ha en utväxling seglen är ju inte så stora

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en praktisk och lättanvänd backstagssträckare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smart, backstagshade jag inte tänkt på alls. Blev lite lurad av att anordningen skulle vara vid winchen. Då har de ju inget med varandra att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en tanke att det skulle va en backstagsträckare som jag fick.

Vi behöver nog se en bild för att helt förstå vad som avses.

Hood

Du får gärna fråga här - vi svarar så gott vi kan.

Men - finns det ingen gammal seglare i din närheten som kan titta på båten och riggen tillsammans med dig?

Den gamle ägaren?

Sen finns det väl nästan inget som är fel - kanske bara annorlunda. Det finns väldigt många fel på mina båtar. wink

Det framgår inte i Sveriges avlånga land du befnner dig. Efersom du skrev att du bytte från Bohusjulle till K6 kan man ju ha en viss mistanke. Var hemma hos en man i Grebbestad (å yrkets vägnar) som seglade K6. Fick för mig att det var en del som seglade K6 där.

http://www8.idrottonline.se/BohuslanskaJK-Segling/Nyheter/NyheterfranBJK/Grebbestadsregattan2013/

http://www.ssfram.com/k6.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en SK 22 med spakmanövrerade backstag. Otroligt listig konstruktion.

En hävarm som sträckte backstaget och låste sig själv,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har du nån ide om varför fallen till stor och fock som går via ett block i masten och dessa block sitter i sin tur på en vajer som går via en trissa i masten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, rätt vanligt på långsmala båtar tror jag. Jag har bara sett det på M-båtar och skärgårdskryssare. Lätt att få till grundtrim snabbt. Lite osmidigare om man villa grov+fintrim men det funkar också. Bara att sätta en talja på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har en hyfsad bild spaken jag menar finns bakom ryggen på mannen i blå t-shirt

post-10026643-1394237738,0279_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...