ArneRadar 667 Postad 16 Augusti , 2014 SD borde få körförbud. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 16 Augusti , 2014 Juridik är en sak. Politik en annan. Jag ber er fortsAtt, läs detta i ett liiiiiite större perspektiv. De har redan försökt en gång att reglera vattenskotrar från ett rent politiskt perspektiv, och det fungerade inte. Jag hoppas de tagit hänsyn till juridiken denna gång, annars så blir det pinsamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 18 Augusti , 2014 Allt som kan användas till transport på sjön är inte båtar, här är en bassäng, det fungerade fint att transportera sig med den tills de tröttnade och ville ha lite bogsering =) Men ett fartyg är det i juridisk mening. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 18 Augusti , 2014 Allt som kan användas till transport på sjön är inte båtar, här är en bassäng, det fungerade fint att transportera sig med den tills de tröttnade och ville ha lite bogsering =) Om det är ett fartyg men inte ett skepp så är det en båt enligt sjölagen. "2 § Fartyg, vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter, betecknas skepp. Annat fartyg kallas båt." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Augusti , 2014 (redigerade) Sorry happysix, du är nog rätt ensam. I båtlivsundersökningen 2010 tycker 85 % av de båtägande hushållen att det ska införas en åldersgräns för att få köra snabb båt (planande båt eller båt över 15 knop). 11 % är enmot. 83,4 % är positiva till ett införandet av ett framtida obligatoriskt förarintyg/kompetensbevis för att få köra snabb båt. 7,2 % är emot. Jag ser själv inte riktigt den koppling mellan kompetenskrav och kontrollsamhälle som du ser. Däremot bör nya lagar även fortsättningsvis ha ett tydligt och kontrollerbart mål eller syfte. Mackey Tillägg: Bor man i ett land där det är ok att knarka så ser man det kanske annorlunda... Det är inte bara knarkandet som är ok där...voine voine Vad har min åsikt med att det att göra? Såna här kommentarer gör att det ej är kul att titta in här på MG. Även fast det skrevs för länge sen blev jag mycket ledsen när jag läste detta idag. Redigerad 18 Augusti , 2014 av happysix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 18 Augusti , 2014 Sorry happysix, du är nog rätt ensam. I båtlivsundersökningen 2010 tycker 85 % av de båtägande hushållen att det ska införas en åldersgräns för att få köra snabb båt (planande båt eller båt över 15 knop). 11 % är enmot. 83,4 % är positiva till ett införandet av ett framtida obligatoriskt förarintyg/kompetensbevis för att få köra snabb båt. 7,2 % är emot. Jag ser själv inte riktigt den koppling mellan kompetenskrav och kontrollsamhälle som du ser. Däremot bör nya lagar även fortsättningsvis ha ett tydligt och kontrollerbart mål eller syfte. Mackey Tillägg: Bor man i ett land där det är ok att knarka så ser man det kanske annorlunda... Det är inte bara knarkandet som är ok där...voine voine Vad har min åsikt med att det att göra? Såna här kommentarer gör att det ej är kul att titta in här på MG. Även fast det skrevs för länge sen blev jag mycket ledsen när jag läste detta idag. Jag vill be så mycket om ursäkt, jag vill inte göra dig ledsen och jag vill gärna ha kvar dig på MG.När jag skrev tillägget var det med glimten i ögat - därav milin - men också som någon form av reaktion på ditt inlägg om kontrollsamhället Sverige (du skrev inte Sverige, men rimligen avses Sverige när forumet är på svenska). Jag blir lite fundersam av det jag läser. Har kontrollsamhället blivit så allmänt accepterat så vi/ni vanliga människor sitter och diskuterar hur myndighetena borde övervaka oss. Körkort på sjön,NEJ TACK. Är jag ensam att tycka det? Jag i minoritet,lite läskigt fast något jag kaske får vänja mig vid. Snart behöver man certifikat alt. körkort på allt. Ja jösses :-D Hoppas min ursäkt och förklaring till mitt övertramp kan få dig lite mindre ledsen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 18 Augusti , 2014 Happysix - även jag vill verkligen be om ursäkt om jag gjort dig ledsen. Som du kan läsa tidigare i tråden reagerade jag också på kommentaren om kontrollsamhälle, för jag tyckte inte alls frågan handlade om det. Sen var jag dum nog att gå igång på Mackeys inlägg (som enligt min mening hade glimten i ögat) och gjorde det korta inlägget där jag raljerar lite över Holland (och försöker göra det med lite glimt). Skämt och ironi går inte alltid fram bra i forum, och jag kan vara alltför snabb på avtryckaren många gånger. Ber igen om ursäkt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Augusti , 2014 Mackey och Arne radar ursäkterna godtages.Tack Och samtidigt får jag be er om ursäkt för att jag likställde Sverige med ett kontrollsamhälle. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser