Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
bytorpet

Hav och vatten

Rekommendera Poster

Idag kom det,förslaget från hav och vatten myndigheten.

Undrar vad man kommer att få köra på sitt gamla förarbevis?

Eller blir det till att ta nytt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som Gert jag, ÄNTLIGEN!

Jag tror att det komma något gott ur detta även om det naturligtvis inte är hela lösningen.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och en klickbar länk:

http://www.havochvatten.se/om-oss/press-och-media/visa-nyheter/visa-pressrelease.html?url=-290745163%2Fpressrelease%2Fview%2F935359

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, föreslår att regeringen inför krav på behörighetsbevis och åldersgränser för snabbgående fritidsfartyg till sjöss. HaV föreslår också att den nuvarande vattenskoterförordningen upphävs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt OT, men.

Hur gör man en klickbar länk?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du markerar den text som man ska klicka på med musen och klickar sedan bara på länksybolen ovanför och klistrar in adressen.

Finns dock vissa problem med att få det att fungera med en del mobiler och plattor, men med de webläsare jag provat (Crome, IE, Firefox) går det bra.

post-10013442-1394237737,7277_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde kanske att säga att problemet med att bara kopiera den länk som står i första inlägget är att den innehåller radbrytningar. Dom blir vid kopieringen blanktecken (%20) som man måste ta bort för att länken ska fungera...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också för någon form av förarbevis eller båtkörkort. 

Dock av åsikten att det skall styrkas av ett behov och inte något tyckande.

Om det är för att minska olyckorna borde man t.ex. fokusera på äldre män som fiskar då dessa ofta är representerade i allvarlig olyckor snarare än yngre med snabbgående båtar vilka sällan går att hitta i statistiken.

Jag själv ser behovet av någon form av dokumenterad bevis för sjövägsregler mm. Navigation brukar de flesta som har behovet ändå lära sig och ett kort att dra in vid allvarligare förseelser vore nog bra.

Hur man gör eller skulle göra med de praktiska momenten blir värre då olika båtmodeller skiljer sig mycket åt för hantering.

Men vi får hoppas att det blir vettiga regler och inte som tidigare förslag när yngre skulle undantas möjlighet att få skaffa kort. Idiotiskt då många yngre som bor vid sjöar och hav i yngre år lär sig hantera båt mm på ett fantastiskt sätt vilket vi som börjar med båt i vuxen ålder aldrig kommer upp i samma nivå. Dessutom är de yngre sällan inblandade i allvarliga olyckor.

Hoppas vi får regler förankrade i verkligheten och inte en skrivbordsprodukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant läsning, hörde om förslaget men har inte tagit mig tid att läsa förslaget. Tack för länken!

Läsningen i sig var väll sådant man kunde förvänta sig och inga nya revolutionerade tankar och idéer. Men det är ju ett steg i rätt riktning om det blir ett införande av någon/några typer av körkort.

Det står också i texten att de anser att man bör kunna tillgodose sig tidigare erfarenheter för att tillräkna sig körkortet. Undra vart det drar gränsen här, om det blir t.ex. förarintyg för den lägre graden de talade om och t.ex. kustskepparexamen i kombination med ett intyg i handhavande av snabba båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[OT]Som forumet är uppbyggt får man en vanlig textruta när man kör från mobil/surfplatta - inga knappar i överkant. Det går alltså inte att formatera texten (kursivt, fett, understruket), använda smajli-knappen eller att klistra in länkarna via avsedd knapp. Dessutom tolkar inte forumet automatiskt länken som en länk, vilket den gör som oftast annars.[/OT]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om detta förslag kommer att leda till något är väl tveksamt. Lars Högdahl utredde frågan på regeringens uppdrag 2007 och presenterade ett förslag som i princip alla inblandade kunde acceptera. Sen skulle ju Näringsdepartementet naturligtvis kladda till det vilket gjorde att det inte blev något.

Tanken bakom ett båtkörkort är att sända en tydlig signal, man kan inte ge sig ut på sjön utan kunskap! Enligt Högdahls förslag skulle man bara konvertera Förarintyget. Klart vettigt eftersom det är helt omöjligt att flera hundratusen ska utbildas/examineras på kort tid.

Ett båtkörkort införs inte för att enbart minska antalet olyckor utan för att förebygga framtida olyckor. Det är ett modernt säkerhetstänkande som man lånat från flyget och som används ofta idag. Stoppa olyckor innan de inträffar.

Hav och Vatten myndigheten har en bra poäng, utbilda istället för att förbjuda. Låt oss hoppas att det äntligen kan bli ett båtkörkort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är bra om det blir någon form av diplom, bevis, intyg, körkort eller whatever som ger utbildning om hur man läser sjökort, beter sig på sjön etc. Der har jag alltid tyckt...

Men om man ponerar att kort eller intyg blir verklighet, och tittar lite längre fram i tiden -låt säga 5 år eller så-  så kan man ju undra lite på hur de skall göra med någon som haft ångsamtgående båtar i många år och plötsligt väljer att köpa en snabbgående... Det är ju väldigt olika typer av framföranden... Skall man då behöva ta ett nytt kort, intyg, bevis...? Vice versa blir nog inga större problem, men så som ovan scenario...? Och vart går gränsen för att en båt är snabbgående? Skall det vara olika för liten och snabbående kontra stor och snabbgående...? Vart går storleksgränsen...

Ja ja... Som det ser ut nu så klarar jag mig iaf... Kustoch fritidsskepparintyg sen 1986... Men kommer det krav på att det skall förnyas...?

Frågor frågor, som ändå ger upphov till nya frågor...surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om man ponerar att kort eller intyg blir verklighet, och tittar lite längre fram i tiden -låt säga 5 år eller så-  så kan man ju undra lite på hur de skall göra med någon som haft personbil i många år och plötsligt väljer att köpa en motorcykel... Det är ju väldigt olika typer av framföranden... Skall man då behöva ta ett nytt kort, intyg, bevis...?

Jag tog mig friheten att pilla lite i citatet ovan.

//N.N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt lugnt :-)

Om du idag har bilkörkort men inte MC, så måste du gå i körskola/övningsköra som privatist och när läraren anser att du är klar med praktik och teori, är det dags för uppkörning. Det skiljer sig också kubikmässigt i de olika klasserna - Vilket körkort du väljer att ta.

Har du redan ett körkort, så är det -om du inte kört på riktigt innan- lämpligt att övningsköra några gånger, förslagsvis i lugn takt på landsväg, men också med balansprov på t ex en stor varuhusparkering - När det inte är bilar där.

Samma kan ju gälla för båtar: Övningsköra för snabbgående och sedan ta körkort. Har du en gång kört snabba stora båtar, fast det var många år sedan: Övningsköra först för att komma in i det...

Kan ju vara en väg, men vad vet jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det. Bara för att man seglar och har kustskepparexamen, som jag, betyder det inte att man är mästare på att köra snabb motorbåt (vilket jag inte är). Jag tycker det är rimligt med olika licenser på körkortet.

Det värsta som kan hända är ju att man går kurs och råkar lära sig något på kuppen.

//N.N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

yes

Fast jag kom på en sak. Jag kanske är en mästare i att köra snabba motorbåtar, hur ska man veta? Jag har ju aldrig prövat... smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte om båtkörkort.För att jag är för friheten på sjön.

Därför tycker jag vattenskoterförbudet ska upphöra.

Jag tycker det räcker med kustskepparen vid 12x4m som vi har nu.

Helst tycker jag att vi ska avskaffa den med för fritidsfartyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och i ärlighetens namn, hur mycket utav det ni lärde er på förar/skepparkurs använder ni och kommer ihåg idag? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kuggfråga.

Nej jag har inte navigerat med linjal, passare och transportör. Inte heller behövt kunna navigera i Stockholms skärgård vilket var det valda området för vår kurs här i Skaraborg. Inte heller efter fyrar men man vet aldrig för det kanske kan behövas om sateliterna ramlar ned.

Läsa sjökort kunde jag det som behövdes tidigare. Men det finns nog en del som verkligen behöver gå den kursen. Se på de som kör upp på land eller de som inte vet vad en flytväst är.

Jo jag lärde mig att man inte får knyta fast båten i sjömärken. Ja alltså att det fanns med i sjölagen. Annars borde väll folk fattat sådant ändå men men det finns ju en del befriade.

Men visst var kursen kul och vi turades om att ha med fika att bjuda på. 12-13 kvällar var det nog. Gick kursen för 6-7 år sedan tror jag det var så hade det varit något riktigt användbart borde man kommit ihåg det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter kursen gjorde du ett prov som du förhoppningsvis klarade. Kraven då var 60% rätt, det är egentligen ganska lite. Ändå är det många med massor av erfarenhet som med nöd och näppe klarar sig. Visst är det en del dravel i kurserna men det mesta är saker som inte är helt fel att känna till. Vill man göra det enkelt för sig så skickar man frun på kurs, de är mycket mer lättlärda! Även de med 30-40 års erfarenhet brukar säga att det var en del som de inte visste.

Det är nästan ännu värre med kursen “Manöverintyg för högfartsbåt”. Folk med många års praktisk vana kan ibland inte ens det mest elementära om tex gångläge (=pengar!) eller att manövrera sig intill en nödställd.

nilsnobbing: När ett av studieförbunden skulle utbilda lärare i högfart visade det sig att seglare var de som lärde sig lättast!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det är ungefär samma här! Även om farfar var utbildare inom navigation så sitter inte allt kvar ändå! Nu tog jag förarbevis för 13 år sedan, dvs halva min livstid, skepparexamen och VHF för 12 år sedan, så det är klart att mycket annan lärdom har passerat!

Att utläsa ett sjökort i sig är för mig inga konstigheter men det där med att räkna deviation avdrift mm är väl inget jag någonsin använt utanför kurstillfällena :-)

Det där med fyrar är en otroligt häftig grej egentligen, om ni inte provat på mörkernavigering så bör ni göra det innan sjöfartsverket släcker allt som finns på kusten! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med kurs menar jag givetvis inklusive prov, annars är det rätt så meninglöst.smiley

Ja 60% är kattastrof. De som precis bara klarar 60% borde knappt få åka med i en båt, aldrig köra.

Gränsen borde vara 90% med de relativt enkla frågorna efter nyss genomgången terori och praktiska navigationsmoment.

Visst var det en hel del som man inte visste men vem behöver veta hur en släplogg fungerar?

Och hur många kommer navigera med passare och transportör? De som behöver det har säkert readan lärt sig detta före kursen. 

Men sedan finns det en del riktiga nötter som aldrig borde vara i en båt och kanske detta kan få dem att låta bli och då är mycket vunnet.

Men troligen kommer man köra fast igen precis som tidigare försök att få till något sådant här. Gör det enkelt och sätt ribban vi förarbevis som finns idag och kräv att alla ska ha det. Då blir det ett körkort som går dra in om man missköter sig och vi slipper en del lata skitar som inte ska vara ute på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju säga så här:

Jag har BECE körkort och kör 24 meters dagligen.

ADR som måste förnyas 4år.

Yrkesbevis som måste förnyas 4år.

Har alla klasser på truck, kran etc. men får inte använda bakgavellyft utan ett prov och intyg.

Jag sitter alltså flera timmar bakom skolbänken var 4 år för att få köra ett fordon som man har gjort i alla år innan.

Varför måste man inte ha ett körkort på havet? Håller själv på med förarbeviset och skriver upp på måndag. Skall även fortsätta med kustskeppar när tiden finns.

Tycker att det är skitbra med körkort på havet, är 33 år och varit på havet i alla mina år, vart nog till på havet och känner att okunnighet och ansvar har bara sjunkit för varje år. Körkort är ett bevis på att du kan hantera ett fordon på land, jag personligen tolkar en båt för ett fordon och fordon kräver ett sort bevis eller körkort för att framföra.

Mvh Flink.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst utredningen lite översiktligt och sammanfattar för er som inte orkar plöja igenom den.

Utredaren verkar ju ha tänkt till.

Utredarens förslag: Ta bort vattenskoterlagen. Det finns ingen som dömts med hänvisning till den. Det går inte att döma någon efter den. Polis/Kbv anmäler inga för brott mot den eftersom det inte går att lagföra.---  Verkar ju förnuftigt att jämställa vattenskoter med övriga farkoster

Utredarens förslag till behörigheter: Tre fartklasser

1. Under 15 knop - inget körkortskrav

2. 15-35 knop (utgår från när båtar börjar plana). Krav ungefär som förarintyg/kustskepparintyg för båtar under/över skeppsnormen 12x4 m dvs två nivåer för mindre/större båtar. Det ska finnas befälhavare med behörigheten. Vem som helst kan styra.

3. Över 35 knop - högfartstillägg utöver kraven enligt nivå 2. Utbildning som även omfattar praktisk del i utbildningen. Focus på sjövett - inte tekniken för att köra fort. För att styra ska man ha behörigheten.

Det är båten fartkapacitet - inte hur fort man kör den som avgör krav på behörighet.

I stora drag ett förnuftigt förslag tycker jag. Sen kan det ju behövas sjövett även om båten går i under 15 knop men konsekvenserna av felaktigt uppträdande blir ju mindre i de farterna......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Under 15 knop - inget körkortskrav

Låter underligt att man för denna typ ej behöver kunna sjövägsregler, navigation mm.

Det betyder inga nya krav för att få framföra en relativt stor motorbåt eller segelbåt.

Om en ny lag skulle verka preventivt mot olyckor så har man nog inte fått med rätt.

Från Transportstyrelsens sida

Typ av båt

2 seglare, varav 1 ensamseglare som omkom vid fall överbord från en övernattningsbar segelbåt och 1 seglare som föll överbord då båten låg ankrad för natten

1 vindsurfare

2 kanotister

1 vattenskoter (olycka vid kollision med land i hög fart) *

1 öppen aluminiummotorbåt med fartkapacitet upp till 60 knop

2 daycruisers

20 öppna rodd- eller snurrebåtar

De yngre som beskrivs ska begränsas från att framföra vissa båtar verkar inte finnas med i tillgänglig statistik.

Däremot är över 50% i åldern över 60 år.

Åldersfördelningen såg 2012 ut ungefär som tidigare år: Barn och tonåringar lyser med sin frånvaro medan 60-åringar och äldre utgör fler än hälften av de omkomna.

Min slutsats är att förslaget inte har med säkerhet att göra utan något annat. Ett så ihåligt förslag som riskerar att hamna där tidigare lagförslag hamnat, i papperskorgen.

Vore det inte enklare att starta med ett grundkrav på allt typ fritidsbåtar oavsett kanot, vattenskoter, motorbåt eller segelbåt. Och låta alla oavsett ålder ha detta krav. Möjligen någon dispans i begränsade områden för yngre som vill träna på optimistjollar o dyligt före de klarar ett fullt prov och då få ett mindre prov för att klara sina behov. 

Därefter kan man lägga till nya krav för snabbgående båtar i olika klasser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du utgår återigen från att det endast är dödsolyckor som det är intressant att minska på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...