Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
undrande

Bildhantering på MG

Rekommendera Poster

Det är många befogade klagomål på MGs bildhantering. Det är lite synd med tanke på att man nu äntligen har fått sökfunktionen, som i mitt tycke brukade vara det största problemet på MG, att fungera hjälpligt. Uppenbarligen lägger man ner lite resurser på vidareutveckling, varför inte göra det även på bildhanteringssidan?

Hursomhelst har jag sökt på gamla trådar (källor sist i detta inlägg), fått lite tips, och ägnat mig åt lite knåpande på egen kammare. Resultatet presenteras nedan. Jag anmäler detta inlägg så får siteadmin fundera på om man vill ta till sig förslagen.

Bifoga bild-funktionen i MG, som bygger på att man från sin egen dator/padda/you-name-it laddar upp en bild på MGs server,  verkar ha en del brister. Stora bilder bifogas inte alls, flera bilder kan ej bifogas, var bilderna hamnar i texten verkar vara lite slumpmässigt och bilderna skalas dessutom automatiskt ned till en storlek som man inte på förhand känner till.

Det finns dock andra, tyvärr lite omständligare, metoder att bifoga bilder och dessutom få med så många man önskar av dem i ett och samma inlägg. En metod är att ladda upp sina bilder på en lämplig sajt för bilder, t ex forumbilder.se eller tinypic.com. För varje bild skriver man sedan in  http-adressen till den fullskaliga bilden omgärdat av 10oi8v4.jpg

Klickar man på bilden ovan får man upp den i full skala. Lägg gärna märke till de inringade avsnitten.

Gör man på detta vis är det heller inga problem att få med flera bilder i samma inlägg:

t0j2uc.jpg

Båda bilderna i exemplen ovan är på 1024x768 pixlar vilket verkar vara maxstorleken för vad just tinypic.com råkar hantera. När de visas på MG skalas de på min PC automatiskt ned till 200x150 pixlar, hur logiken bakom denna nedskalning ser ut är för mig okänt, men det verkar som om bredden alltid görs om till 200 pixlar. Vänsterlickar man på dem öppnas de dock, beroende på webläsare och säkerhetsinställningar,  i ett nytt fönster/flik och i full skala.

Jag tycker nog personligen att detta är ett ganska acceptabelt sätt att, i väntan på ny plattform, hantera bilder. Frågan är dock hur man gör detta hanterbart för användarna så att de slipper hoppa hit och dit, knappa in kod, etc? En variant vore att lägga till en liten knapp i Redigera inlägg-fönstret, en knapp av samma sort som Infoga/redigera länk-knappen, och som skapar den nödvändiga IMG-koden runt omkring länken till den fullskaliga jpg-filen. Något i stil med detta kanske (ni måste klicka på den för att se något):

ftotog.jpg

En ännu elegantare lösning vore att ha en liknande knapp men som startade upp en bilduppladdningssaj, t ex forumbilder.se eller tinypic.com, men det kanske är att ta önskedrömmarna lite väl långt ;-)

Källor till ovanstående har varit bl a varit

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=419834

Tyvärr verkar det i ovanstående tråd som om de en gång i tiden klickbara bilderna inte längre fungerar. Trolig orsak till detta är att MG någon gång i tiden, troligen i samband med att man konverterat gamla inlägg så att de kan visas på en moderniserad plattform, har förvanskat länkadresserna:

onclick=popWin4('http://forumbilder  .se/images/346200992229A28b3.jpg', 800, 600, true)

Som synes har man lyckats peta in onödiga blanktecken mellan forumbilder och .se, vilket gör att popup-en inte fungerar. Ett tips till siteadmin, mao.

Jag kör fö Vista Business och Firefox 22.0 på min dator. Hur ovanstående fungerar på andra datorer vågar jag inte uttala mig om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. Det är en serie av konverteringar och ändringar i koden.

Detta för att förarbeta inför nya plattformen. Detta förarbete är klart sedan i våras. Arbetet nu går ut på att få dataflöden integrerade med konton och in i övriga delar av maringuiden.

Detta har tagti mycket längre tid än vad förväntat så det börjar nästa bli komiskt.

Dock så sitter jag med detta dagligen och det är ett stort ingrepp i datastrukturen som påverkar hela maringuiden. Tanken är att vi lägger ut en beta-test i denna veckan.

Det nya kommer att hantera bider och forum på ett nytt och då modernare sätt.

//stavhammar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...