Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
coke

växelproblem vp 280 drev

Rekommendera Poster

Halloj.

 

Nån här ute som kan ha nån aning om vad som hänt med mitt drev?

Var ner o skulle flytta på båten men fick inte i nån växel varken fram eller back. Har nu provat o växla manuellt på själva drevet men utan resultat. Ja kan snurra proppellrarna oavsett om ja har växel eller friläge i.

Drevet är ett vp 280dp.

Vad är de som kan ha hänt?

 

Mvh/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

En trolig orsak kan vara att splineshylsan i mellanhuset har gått av. Det händer om du har fått något mellan propellerbladen så att de stoppats eller att du kört på något. Annars kan du börja med att ta bort växelmekanismen och kolla så att inte glid-skon har gått av. Det är dock ett ganska ovanligt fel.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret ingemar.

Är det stora o svåra ingrepp?

Vad menar du med glid-skon? Vad är det och hur ser det ut o hur kollar manden?

 

Mvh/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har inte alls Ingemars kunskaper men vill ändå tipsa om en alternativ orsak:

Kolla att inte den inre av de två låsringarna som fixerar den utgående axeln i struten har lossnat. Det hände mig, axeln kunde då röra sig 1-2 centimeter utåt i längsled från ryckutjämnaren. I och med det fick den inte grepp i ryckutjämnaren som snurrade fritt utan att överföra kraft från motor till utgående axel och vidare till drevets knutkors.

Tyvärr måste du ta av drevet för att kolla ordentligt. Om du nu inte på något sätt och med båten i sjön, genom knutbälgen kan känna om knutkorsen rör sig när du snurrar på propparna med växeln ilagd. Kanske om du tar ett stadigt tag med ena handen och klämmer till om knutbälgen samtidigt som en medhjälpare snurrar på propparna? Snurrar knutkorsen har du kanske samma fel som jag. Eller en rasad ryckutjämnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska mecka bort knutbälgen o kolla.

Om man lägger i en växel och rör på propellrarna om då knutkorsen roterar borde felet inte ligga i själva drevet men om det inte rör sig borde någothänt i drevet. Har ja fattat rätt?

 

Mvh/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt fattat om båten ligger i sjön eller inte. Ligger den i sjön kan man ju förstås inte ta av knutbälgen :-) så det var därför jag föreslog att känna på bälgen. Har du den på land är det en helt annan sak.

Med stor reservation för att jag verkligen inte är någon expert på området, och med all respekt för Ingemars överlägsna kunnande, men: Roterar du på propparna och knutkorsen snurrar ligger troligen felet mellan knutkorsen och motorn. Ryckutjämnare och/eller utgående axel isf och förmodligen inget fel i drevet. Inte världens vanligaste fel de heller, men det lär hända ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ligger nu på land och väntar på att få drevet bortmonterat!

Om de skulle vara ryckutjämnaren och/eller utgående axel är de svårt o reparera det själv?

Kan man ha motorn kvar eller måste den lyftas ur?

 

MVH/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andreas, du får ta detta med en hel skopa salt eftersom jag som sagt var inte är någon expert, men detta är vad jag tror:

Om inre låsringen har hoppat av, och om splines och låsringsspår är intakta, lagret inte är glappt mm så är det ganska lätt att montera tillbaka låsringen. I mitt fall fick jag hjälp av ett riktigt proffs. Han gjorde denna operation, och en del andra saker, på totalt kanske 20min. Sen kan man alltid fundera på varför låsringen hoppade av. Kanske monterades den inte ordentligt i spåret från början? Det gäller iaf att kolla så att allt är helt innan man bara återmonterar. Hoppar den loss igen är du utan drivning vilket inte är så kul om det sker mitt framför en finlandsbåt. Själv hann jag efter återmonteringen köra i planingsfart i totalt 4 timmar innan det var dags för upptagning av båten, så jag känner mig ganska övertygad om att det fungerar nu.

Om utgående axeln är skadad kan den bytas utan att motorn behöver lyftas, under förutsättning att den är likadan som den jag har. Det finns tydligen olika modeller. Är inte säker på att detta är sant för alla modeller, men det märker du när du börjar gräva.

Ryckutjämnaren är det värre med. Fast det rasslar vanligen en hel del om ryckutjämnaren har rasat. Om den måste bytas måste i allmänhet motorn lyftas eller åtminstone skjutas framåt i båten ett par decimeter.

Men eftersom du har båten på land börjar du lämpligen  med att lossa knutbälgen på drevsidan och kollar om knutkorsen snurrar när du roterar propellrarna med växeln i. Glöm inte att för säkerhets skull prova att rotera åt båda hållen för det går att snurra dem fritt åt fel håll även med ilagd växel. Så slipper du fundera på om du snurrade åt rätt håll. Roterar du åt båda hållen ska det för ett av hållen - med t ex framåtväxeln ilagd - vara så att knutkorsen är inkopplade. Är utgående axel och ryckutjämnare då ok så skall kraften överföras till motorn och det ska då vara helt stumt eftersom du inte orkar dra runt motorn bara genom att snurra på propellern, därtill är motorns kompression för stor. Om du kan se att knutkorsen snurrar fritt är det ett tecken på att något är fel med utgående axel och/eller ryckutjämnare.

Återigen, ta ovanstående med en skopa salt. Och lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för en utförlig information.

Ska försöka börja gräva i problemet omgående o återkommer med info om hur det ser ut.....

 

Mvh/andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det är riktigt att, om du vrider propellern med växeln ilagd och knuten snurrar, så ligger inte felet i drevet. Då har det hänt något mellan motor och drev. Det som beskrivs ovan om lossad låsring är nog ganska ovanligt och berodde nog på felmontering av den låsringen. Glidsko är benämningen på det man också kan kalla växelförare. Det är den som för växelkonan uppåt eller nedåt vid iläggning av back och fram.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu provat o lagt i växel på drevet o snurrat på propellrarna men knutkorset snurrade inte vilket borde betyda att det är i drevet felet ligger!

När jag växlar manuellt bak på drevet så känns det som att nånting innanför rör sig så funderar på om det är glidskon eller splineshylsan i mellanhuset som har gått åt pipan!

Om man skall kolla dessa två saker vad krävs för ingrepp på drevet?

Tänkte ge mig på och försöka fastställa vad som är trasigt så man kan uppskatta hur dyrt det kommer bli!

MVH/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

För att ta bort växelmekanismen så lossar du pinnen, som drar armen, i den nedre änden. Sedan lossar du de fyra skruvarna och drar ut mekanismen försiktigt. För att kolla splineshylsan måste du dela på drevet i någon av skarvarna.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart är de smidigast att dela drevet för att kolla drevet?

Funkar det om man delar det mellan under o mellanhuset. Följer hylsan med ner då?

Vad krävs för åter montering? Måste man schimsa om drevet isf?

 

Mvh/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att felet visade sig ligga i drevet och att du slipper lyfta motorn :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är du säker på att du roterade propparna åt båda hållen när du testade med växel i ? Drevet överför endast kraften åt ena hållet.

Jag har bytt växelkona i många drev men i samtliga fall så har det varit värre och värre att få i och ur växlarna har ej varit med om att allt plötsligt slutat funka och den stannat i friläge (däremot låst i fram och back det har hänt..)

Splines hylsan som för över kraften från övre till nedre husen är väldigt tålig har sett proppar som varit som blomkålshuvuden och hylsan fortfarande intakt, axlarna brukar bli vinda och börja vibrera innan hylsan går av ? jag skulle bli väldigt förvånad om den bara gått av utan att du gick på väldigt hårt.

Jag skulle börja med att lossa växelmekanism med glidsko och kolla så att den är ok enl verkstadshandbok, kanske har nån liten tapp eller nåt gått av så att den ej för glidskon upp och ner. Kan vara lite svårt att fatta hur allt skall funka men med rätt handbok bör du kunna se hur den skall vara monterad. Det finns flera olika varianter men gemensamt är att de sitter låsta med väldigt små tappar som drivs ut osv kolla manualen..

Lite tur har du nog med växelkonan i alla fall den kostar säkert uppåt 10 000:- att byta med mtr + arbete men så som du beskriver problemet tror jag inte det är den i alla fall :-)

Jag gissar att det är nåt med glidskon..

Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja snurrade propparna åt båda håll utan resultat.

Vad är o vart sitter växelkonan?

 

Kan tillägga att det som hände när ja flyttade båten var att det small till ordentligt i drevet när ja la i växel framåt o sen drev den inte överhuvudtaget.

 

Mvh/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen, Hände det nåt med propparna eller är de helt utan skador ? Lite konstigt problem har du fått det får jag erkänna ? Jag skulle hur somn helsbörja med att lossa glidskon börja med att tappa ur oljan ur drevet sen sitter den med fyra bult där du vrider växellägena längst akter på drevet.

Du kan i alla fall ta loss den och se så allt ser ok ut du kan ju även se in på växelkonan där.

Glidskon puttar konan upp och ner varvid växel konan greppar i en annan kona och för över kraften obs inga kuggar utan bara passning mellan två konor = smart konstruktion.

Du bör tom kunna putta konan upp och ner med fingtret lite osäker på om du kan få den att greppa med bara handen men du bör i alla fall kunna se att den funkar. Sen bör du kolla glidskon men där måste du nog ha manual om det nu inte är ett uppenbart fel som du ser direkt.

OBS det är ingen fara att lossa denna del och sen montera den åter var bara nogrann med att glidskon går in åt rätt håll inte 180 grader fel den skall in så som den kom ut kolla hur den står då du tar ut den.

Skall du plocka isär glidskon så måste du ha verkstadshandbok det är i vissa fall tapp/tappar som skall drivas ut går ej att göra om man inte har boken.

Men som sagt så som du beskriver.det är väldigt svårt att på förhand säga vad det är jag tror inte på splines hylsan dock men jag kan ha fel så klart :-)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med om flera fall där splineshylsan varit av även fast propparna sett hyfsat ok ut. Hylsan har en perforering och är egentligen meningen (även om det inte alltid funkar) att den skall gå av för att skydda dreven bl.a.

Men börja med att ta bort växelgaffeln, dra runt proppeller axlarna och se om konan snurrar. Om inte är det högst troligt att hylsan gått av.

Hylsan  byter du lättast genom att ta ner underhuset. Det är tätat med o-ringar (som jag rekomenderar att byta) samt flänstätning volvo penta original eller Loctite 5922.

Konan brukar börja slira mer och mer och växlarna svåra att få i och ur. För att byta denna krävs dock lite mer kunskap och verktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu demonterat växelmekanismen och glidskon var inte av (den pinnen som följde med ut). Snurrade på propparna men ingenting innanför växelmekanismen rörde sig.

Provade även att manuell försöka pressa upp o ner konan som sitter mellan dreven men den högg aldrig fast i nå! Ska den nypa fast om man trycker den uppåt eller neråt eller ska man kunna anurra den ändå?

Kan man se åt vilket håll glid skon skall monteras?

Nästa steg blir till att demontera underdelen o se om splineshylsan är trasig.

Mvh/andrea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det troliga är nu att splineshylsan har gått av. Som någon tidigare här skrev så finns det en brottanvisning på den för att just skydda kugghjulen. Du kan med fördel demontera undre huset. Ingen shimsning krävs om du bara ska byta hylsan. Nya o-ringar naturligtvis och tätningsmedel för att skydda aluminiumytorna.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär ja. Nu är det konstanterat vad som hänt med drevet.

Plockade bort undre delen på drevet för att kolla splineshylsan men den var hel. Det var dessvärre själva axeln som gått av precis nedanför splinesen På underväxeln.

Så nu är frågan renovera eller leta reda på ett bättre begagnat.

Nån som har en finger visning om kostnader för detta?

 

Mvh/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har axel liggandes om du vill ha? ett par hundra + frakt om det kan var a något ? även andra delar om du behöver?

Mvh

Ronny Bergh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosun

Är intresserad av o köpa axeln av dig.

Var bor du?

Har du nå nummer man kan nå dig på?

Tänkte vi kunde höras om du har nå mer av intresse att sälja.

Vill du kan du ringa mig på tele 070-779 85 80

 

Mvh/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker få tag på bosun alias ronny för att köpa en drevaxel av dig!

Kan du höra av dig till mig vore de bra!

Är de nån här ute som vet vem han är o hur man får tag på honom?

 

MVH/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat o skicka mail men inge svar!

Så sökandet fortskrider...... om ingen annan här har en axel till ett dp280 drev liggandes som dom vill sälja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den axel ja behöver är den som sitter i underdelen o går upp i splineshylsan i övre huset!

Så om nån har en hör gärna av er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...