elektrikarn 123 Postad 1 December , 2013 Hej. vinterkonserverade motorer väldigt sent. Hade en värmare på i maskinrum så jag tänkte det var lugnt men inte då. Första motorn gick bra , stängde av när glykol kom ut genom avgasrör. Motor två gick ett par sekunder sedan sade det bonk , lät motorn gå en stund och suga glykol stängde sedan av den. Utanför maskinrum under akterdäck ligger det två st ljudämpare i gummi ca 80cm långa med någon form av insats i. Någon här som vet var man kan få tag i en ny ? Dämparen sprack med ett vackert snitt hela vägen runt min kompis tror att det går att limma , själv tvivlar jag. Tar tacksamt emot förslag på åtgärder. mvh Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 1 December , 2013 http://viewer.zmags.com/publication/9437acee#/9437acee/1 från sida 70 Jag skulle inte limma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 December , 2013 Är det möjligen samma modell som vi har? Verkar vara en jättetjock gummislang med två plåtgavlar som sitter med slangklämmor. Är det den modellen skulle jag kolla om det går att montera ihop den igen. Kan tänka mig att ett högt tryck kan få den att poppa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 551 Postad 1 December , 2013 Ser ut att vara en dämpare som heter Elastomuffler Capella Marin har sålt dem tidigare vet jag. Du kan höra med dem! Förmodligen var det fruset i avgasslangen när du startade motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 1 December , 2013 Jodå.det var definitivt fruset i dämparen. Det är inga gavlar i metall så elastomuffler är nog bästa tipset hitills. Inuti dämparen så är den en lös insats ( troligen backventil eller dyl ) Det innebär att dämparen måste ha varit i två halvor när den monterades , antog i min enfald att det var fogen som gav upp . Det är ganska trångt där den ligger idag så huvudspåret är en likadan alt reparera. Googlar för fullt just nu på elastomuffler ,vilket namn :-) Om man nu skulle ge sej på att limma vad använder man för lim ? Tack för tips Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 1 December , 2013 Är det gummi bör det väl vulkas ihop, dvs samma typ av lim som man har till cykelslangar mm. Men jag skulle inte heller försöka limma. Om det inte blir helt tätt eller blir tillräckligt starkt och den går upp igen får du problem: avgaser inne i båten och du riskerar att vattenfylla motorrummet eller kanske t.o.m. hela båten. Låter tråkigare och definitivt dyrare än en ny ljuddämpare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 2 December , 2013 De Elastomuffler jag sett är inte delbara, men de har en gummiflärp inuti som fungerar som backventil. Vill minnas att de tillverkas i Kanada. Iallafall var det en bild av en katt på förpackningen och det stod att de var Purrfect ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 2 December , 2013 Är det en sådan här?http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=94885 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 2 December , 2013 Nej, Elastomufflarna har inga metallgavlar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 December , 2013 Happysix: Tack för Vetuslänken! Att hastig kylning av avgaser förändrar ljudhastigheten vilket på nåt vänster leder till effektivare ljuddämpning har jag sett antydas på annat håll, och här tycks principen bekräftas enligt bilden. Plötslig vattenkylning på avgasernas snabba väg ut i fria luften gör markant bullerskillnad utan att egentligen inkräkta på flödesmotståndet, ungefär så? Elektrikarn: Tolkar din bild med den utlagda tumstocken som att den spruckna ljuddämparn är ca 75 cm lång? Inga synliga stålgavlar i cylindern, utan mer som två långa trattar som hopfogats i sina tjockändor och där de smala ändorna sen passar direkt på anslutningsslangarna? Hade inte heller försökt limma/vulka, åtminstone inte utan proffshjälp.[För mina punkalappar på cykelslangar rullar numera ofta ihop sig och lossnar trots rigoröst daltande med slipning, solutionstjocklek, luftutmangling, väntetider, sträckningskoefficienter, you name it. Förr kunde man slarva rätt hejdlöst, kanske är solutionen numera sniffningssäker och på nåt sätt sämre trots att den fortfarande stinker så ögona tåras?? Språkgooglade f.ö. detta med mufflers, översattes där till ett svenskt ord muffel som jag aldrig hört förut. Är enligt SAOL ett substantiv vars kortfattade betydelse lyder sluten behållare för lergods i ugn. Hmm...kan nog försvåra vidare googlande efter den tydligen kanadensiska underleverantörsfirma som en gång tillverkade en elastisk muffler, så Rollens tips om Capella Marin är nog framkomligast om du vill leta efter originalet trots att alternativ tycks finnas i katalogen?] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 2 December , 2013 Tror att Rollen o s59746 har helt rätt , purrfect) Inga metallgavlar utan bara avsmalnande till avgasslangen. Elastomuffler verkar vara rätt tyvärr så verkar de inte tillverkas längre Enl källa på Vegabladet lades tillverkningen ned för ett antal år sedan Det var mycket riktigt Capella marin som saluförde dem. Försöker hitta en likadan för att det som vanligt i båtar är trångt. Det ligger en likadan under den blåsta på bilden samt att det är en vägg mellan de två luckorna som den är trädd igenom. Att jag yrar om att limma beror på att den verkar ha varit det tidigare plus att det skulle underlätta ordentligt om man kunde dra in två halvor o limma. Det är nämligen en grov fals på mitten ( syns ej på bild) och den är alltså kluven mitt itu så det är ganska kraftigt gods kvar att limma på. Avgas system består idag av ett Vetus vattenlås -elastomufflern -avgasslang i form av en svanhals. Hmm mufflar vidare... Med vänlig hälsning, Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 December , 2013 Värt ett försök och vad har du för val? Jag brukar tänka. Har apparaten monterats ihop på fabrik i flygande fläng klarar jag det om jag får ett par dar på mig. Har inget ackord eller höga krav på finish, garantier, täckningsbidrag, blablabla att tänka på. Plocka ur muffen och kolla hur du kan dra ihop den. Går det att spänna ihop den med gängstänger och ett par ändstycken. Syns nog när du kollat in den lite närmare. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 3 December , 2013 Tag kontakt med en vulkaniseringsverkstad,solution kan du glömma!https://www.google.se/search?q=hur+vulka+gummi&oq=hur+vulka+gummi&aqs=chrome.0.69i59.10994j0j4&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 3 December , 2013 Hör med dom här http://gummirenovering.com/index.php/se/services-se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 4 December , 2013 Den här klarar +65grader. http://www.loctiteproducts.com/p/12/35/pl_ca_400_voc/overview/Loctite-PL-400-VOC-SubFloor-&-Deck-Adhesive.htm Hur varmt är det inne i en ljuddämpare? Om jag skulle göra en provisorisk lagning skulle jag använda, något konstruktionslim och de grövsta buntbanden jag kunde hitta. Om jag kunde hitta något som tålde lite till i temperatur skulle det kännas bättre. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 December , 2013 Om jag inte har fel är det väl den typen av ljuddämpare som Albin använde på sin tid. Vulsten på de var mycket tjock och styv, skulle kanske gå att borra för skruvar för att dra ihop halvorna med någon form av tätningsmedel imellan. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 5 December , 2013 Tror faktiskt det kan funka,det är en ganska kraftig fals runt om. Tack! varför tänkte man inte på det ? Letar vidare på lämpligt lim,puh vilken uppsjö av olika sorter det finns. muffla på . Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser