Gäst Kalman Postad 1 December , 2013 Hej alla därute! En liten israpport från våran vik i Mälaren. Natten till lörd, sista nov, hände de sällsynta som inte hänt på kanske 30 år. Isen lade sig först i våran vik och den är slät å fin. Igår kväll vid 19 tiden var den 2 cm tjock, nästan så det bar. Jag fick stampa hårt med klacken för att göra ett hål och kunde fälla upp badstegen. Vattnet var +2 grader enl badtermometern som låg infrusen. Håller det i sig och ingen blåst så kan jag kanske åka skridskor i kväl/ i morg. Det skulle vara första gången den här tiden på året på 36 vintrar. Hur äre på andra håll i landet? Trevlig 1:a Advent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 December , 2013 Det var det värsta. Själv funderar jag på om jag skall ta båten till Smögen på onsdag när Gubbgänget samlas för diverse fastighetsunderhåll på de olika föreningarnas lokaler. Detta utifall att bilen blir kvar på verkstaden. Trotts att jag gjorde min sista arbetsdag på Fredagen, skulle jag i alla fall få lov att komma på onsdagar. Sen så har det varit på tal om en tur till Hållö i mitten av Januari - för att se till Kapellet där. Det har nästan blivit en tradition. Under årets Januaribesök hade jag en rad celebra passagerare ombord. Under den obligatoriska kaffepausen - ja det var väl egentligen det vi gjorde - åkte till Hållö, drack kaffe och åkte hem igen - syns på bifogad bild från vänster; Sotenäs och Svergies meste komunalråd, Bertil Abrahamson, som även långt efter pensioneringen är mycket angagerad i olika samhällsfrågor framför allt på Smögen, Rune Johansson, smögare, som jag hade segelbåt ihop med i ca 10 år, Erik Olsson, som ingår i min 24-timmarsbesättning och vars far var skutskeppare på Smögen, Leif Johansson, taxihaufför som under många år jobbade med ambulansen i Sotenäs och som under många år också har varit ledande politiker i Sotenäs. Numera bl.a ordförande i Smögens Öråd. Längst till höger Leif Larsson. Pastor i Smögens missionskyrkan och en hejare både på andlig och lekamlig spis. Nåt islägg blir det i varje fall inte idag. I morse , vid fyratiden, blåste det över 20 m/sek och över 24 m/sek i byarna på Hållö. Nu har det lugnat sig en hel del. Nu blåser det bara 14 m/sek med styvt 18 i byarna. Det skall visst blåsa en del denna vecka. Prognosen för onsdagen blir ungefär som just nu. Så nått islägg väntar jag mig inte. Man skulle ju kunna hoppas att vi slipper det här - längst ut i väster - denna vinter. Efter att jag kom från Smögenförra veckan och lite service på motorn mm har värmaren puttrat på låg effekt. Inte så dumt när man gör planerade eller spontana besök ombord, som i fredags kväll när jag var ombord under ett par timmar och lurade på knep. Gångvärme från motorn bla. Nej - islägg det vill vi inte ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 1 December , 2013 Väldigt tidigt här i norra Vänern också. Klarälven har en isskorpa på sig åtm från Karlstad och ner till utloppen på Hammarö. I många småvikar, hamnar etc som inte störs av vinden ligger det centimetertjocka skorpor som näääästan höll att gå på. Iallafall en bit och säsongens första plurr var ett faktum Skulle ta lillbåten ut till stugan men även om det bara är en pyttekort sträcka så var d alldeles för kallt. Blåser uppemot 18m/s i byarna så jag väntar nog till det lanat av litegrann. Blir adventsglögg hemma i värmen istället. Isen är ung 3 veckor för tidig jfrt med de senaste 3 åren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 December , 2013 Tror nog att det är alldeles för milt för att isen ska lägga sig på ett tag här på västkusten! Nästa helg blir det nog att vi tar båten in till Hamburgsund och går på julmarknad! Tänkte även fira nyår på båten i år, så är det ingen is så KANSKE det kan bli ett bad 1 januari bara för att ha det gjort! nu i år va det nog inte bad förens midsommar skulle jag tro! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 1 December , 2013 Märkligt att höra om is. I Göteborg är det 8 grader i vattnet. Håller detta i sig så blir det is tidigast i jan-feb.Vilket vore som en våt dröm för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 1 December , 2013 Våt dröm? Herregud, om isen la sig i feb så skulle det -ursäkta alla ni pryda- gå för mig som aldrig förr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 1 December , 2013 Usch det låter inte kul för båt ägare men destå roligare för långfärdsskrisko. I Amsterdam låter detta väldigt avlägset med +13 idag. Men även här är en köldknäpp förutspådd till helgen som kommer(andra advent). Bra väder sida tycker jag,speciellt för nord sjön använder vi den. Klippet ovan kommer där ifrån. http://www.weatherweb.net/wxwebtv2.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 1 December , 2013 Kalman, får man fråga vad det är för vik? Själv har jag åkt totalt 170km skridskor på diverse sjöar i Uppland, Gästrikland och Västmanland senaste veckan. Värmen och blåsten gick dock hårt åt isarna idag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 1 December , 2013 Kan lugna alla med att isen har gått. Blåsten drev upp vågor som fick isen i gungning. Ner sedan flaken bröts sönder så smälte de snabbt ner. Några enstaka hanflate stora kvar som guppar runt bryggan. Ja, jag tyckte det ar ovanligt tidigt. Hade det inte varit bleke hade det nog inte frysit till alls. Det var den skridskoturen. Men vi hade trevligt ändå. 1:a Ad vent är vår stora pepparkaksbak-dag. 4 barnbarn ställde upp och det luktar fortfarande gott i köket. Fast det är en annan historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 1 December , 2013 Synd jag inte hann se din fråga JonasP. Får bli ett inlägg till då. Jo det är våran vik hemma där jag bor. I närheten av Hjulsta bro mellan Strängnäs å Enköping i Mälaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 1 December , 2013 Fint område att ha hemmavik i! :-) Och ganska välbefaret på skridskor, även om jag seglat i området en hel del också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 2 December , 2013 10-15 cm is, Piteå skärgård och norrut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 2 December , 2013 JonasP..... bor inte du förrexten i Västerås? jo... det är fint här, ser ofta skrinnare på vintrarna från köksförstret hur de drar genom sundet här utanför. Ofta blir jag rädd för det går en råk där och det har hänt de passerade fast jag hade inte vågat göra det själv som bor här å vet hur isen är. Det roligaste är när man hör hur det skriker i bromsarna när det kommer in en segelbåt och de upptäcker elkraftlednigen på 11 meter i sista sekunden. Går man nära berget klarar man säkert 14 meter men det är svårt att se, fast jag har roligt när jag sitter på bryggan å ser eländet, när det finns både GPS å sjökort å stora tavlor....ja..ja.... :-)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 3 December , 2013 Nä, Västerås har jag aldrig bott. Stockholmare från början som har bott i Östersund några år men nu är tillbaka i Mälardalen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser