AM2010 6 Postad 30 November , 2013 Hej, har med stort intresse tagit del av diverse mer eller mindre sakkunnigas uttalanden om roderverkan på snipor. Flera givande trådar och lite att testa nästa år. Jag har roderbladet hemma för reparation och funderar på om det skulle ge en bättre styrning om jag monterade ett parallellt horisontellt roderplan mitt på bladet, ungefär som ett kryssroder på en ubåt? Jämför man t ex hur en paravan med fasta kryssroder rör sig i vattnet borde det teoretiskt ge en önskad kursstabilitet med detta arrangemang på snipans roderblad. Som de flesta andra snipor kränger vår båt betänkligt vid sidosjö och med sjö på låringen. Är det någon som provat detta eller som med teoretiska kunskaper kan motivera ett fullskaletest? Roderbladet är rektangulärt ställt på höjden och sitter precis akter om propellern. Liksom många andra snipakaptener är det inte helt lätt att få tryck på rodret vid låg fart bakåt och att montera en bogpropeller är inte aktuellt, huvudsakligen på grund av att det saknas plats i fören. Vore trevligt med sansade svar. // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 November , 2013 Du tänker att det horisontella roderplanet ska stabilisera mot rullning? Är det inte svårt att fixa kan du ju testa. Nu är det inte bara vågens påverkan på skrovet som gör att det rullar. Det är ju också den rotation av vattnet som sker i varje våg. Det vi märker på segelbåtar och som i värsta fall kan tippa runt en båt sidledes i hög sjö. Kölen och rodret får alltså en sidkraft som väl också kommer att påverka det horisontella extraplanet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 30 November , 2013 Ja, jag har seglat och ägt både Magnifik Midget och Sheriff600 en gång i tiden. Den ena långkölad, styv och kursstabil, den andra vek, rullade lätt och värdelös på kryss. Ett fullskaletest skulle kunna ge otäcka skador på roderstock och styrning om horisontalplanen blir felutformade, eller så skadas de av trycket. Hur påverkas horisontalplanen vid fartpådrag när aktern ändå gräver ner sig? Ja, tanken är att propellerströmmen skulle delas in i fyra strömmar istället för idag två. Detta borde öka tryckfördelningen på ett positivt sätt utmed bladet. Inte minst vid backningsmanövrar med litet utslag (10-15 grader). Speciellt i trånga hamnar är det rätt svårt att gira vid back. Tänk er Pater Nosters gästhamn när det är fullbelagt och vinden driver in genom det smala gattet...usch men det går. Vid gång framåt är det inga problem med styrningen. Undrar även om det hade hjälpt upp framdriften med en tunna runt propellern för att skapa ett mer styrt flöde genom den? Annars är ju dessa tunnformer till för att slippa nät och garn i propellern, speciellt vanligt på livbåtar mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 1 December , 2013 Har under drygt 30 år ägt en Saga 27:a och dom är från fabrik är försedda med det Du kallar horisontellt roder. Från Saga kallar man det trimplan och den tänkta funktionen är att ändra gångläget i vattnet (det finns tre hål i trimplanen så att man kan ändra vinkeln på plåtarna) Jag har dock aldrig brytt mig om att ändra då jag tycker det funkar bra som det är. Jag tror att det enda som kan påverka styregenskaperna är storleken på rodret. I Saga 27 fallet verkar dom ha lyckats med storleksberäkningarna för båten går utmärkt att styra både bakåt och framåt. Bakåt dock med viss inövad teknik som på alla båtar framförallt med rak axel. Vad det gäller krängning vid sidsjö tror jag det behövs betydligt större grejer än plåtar på rodret, jämför med vissa äldre träsnipor och livräddningsbåtar som ibland hade längsgående grejer som närmast kan liknas vid grova grabbräcken halvvägs mellan köl och vattenlinje. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 December , 2013 Skulle jag göra lite prov med krängningshämmare kanske jag skulle kolla möjligheten att få något på skrovet att greppa tag i vattnet och styra emot. Studerar man gången i sidsjö kanske man ser att en något vinklad fena först vid krängning i en våg kan greppa tag i vattnet och motverka ytterligare krängning. Dessvärre blir sjövärdigheten lidande då vågen når längre upp på fribordet. Att en snipa är sjövärdig beror mycket på just att den guppar som en kork. Det får man lära sig att göra själv för att bli lika sjövärdig som sin båt. Snipan är nog den ultimata motorbåten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 1 December , 2013 Det håller jag absolut med om, att snipan är den ultimata motorbåten Sällan snabbast men definitivt sjösäker. Vi har under hösten bytt motor, från VP MD11C till en Lombardini LDW 1404 (=40 hk) som troligen kommer att öka utbytet av båtlivet ännu mer än tidigare. Det blir intressant att prova säsongen 2014! Jag har tagit del av era åsikter och skall känna lite på nytt maskineri före ett eventuellt test av trimplan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 December , 2013 AM2010 skrev: Jag har tagit del av era åsikter och skall känna lite på nytt maskineri före ett eventuellt test av trimplan. Jo, Lombardinins 40 hästar jämfört med Pentans tidigare 23 förändrar nog manövrerbarheten i hamnar rätt radikalt gissar jag? Bra alltså att känna på det nya maskineriets egenskaper en säsong innan eventuella rodermodifieringar kan jag tycka.[själv har jag en långkölad sexmeters segelbåt med en trögaccelererad gammal sexhästare. Tar typ 5 sekunder att få full snurr på det tuuunga svänghjulet från tomgång. (Har visserligen en manuellt ställbar propellerstigning á la nätbogserande fiskebåt så i princip kan jag låta motorn gå på fullvarv och reglera fram/back steglöst, men ändå.) Jag kan alltså bli litet avundsjuk när jag ser moderna segelbåtars acceleration/retardation, ett vrooom under bara ett par sekunder ger exempelvis inbromsning från en knop framåt till stillastående. Ytterligare nån sekunds motorvroomande och båtfan går baklänges med en knop. (Tro fasen att hamnmanöver underlättas av denna snabba båtfartändring eftersom fartflödet runt rodret verkar på hela roderytan till skillnad mot propellerströmmens, kan jag fundera. Tilläggas bör nog att de avundsvärda segelbåtarna ofta har foldingpropellrar som verkar ge extra bra accelerations-effekt automatiskt, åtminstone vid backning eftersom dess blad då hela tiden viker ut sig lagom enbart av centripetalkraft?]Googlade Lombardinins tekniska prestanda vid olika varvtal för att försöka begripa detta med motor/båt-accelerationen, hur mycket av den där avundsvärda vroommotorn bli kvar i din snipa utan foldingens goda backegenskaper? Svårt att säga men döm själva, de tre kurvdiagrammen i länkPDF:en borde tala för sig själva och berätta allt väsentligt ifall man bara lyckas tolka dem rätt. Vilket inte är helt lätt men klart intressant att lära sig mer om eftersom sådana berättar näranog allt om själva motorns driftegenskaper? Tolkar sajtens diagram som framgår i bilden ovan, synpunkter önskas givetvis! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 3 December , 2013 Vad väger den nya motorn i förhållande till den gamla? Vikten på moderna motorer tenderar att minska och det är kanske bra i tävlingssegelbåtar, men i en snipa med rullningsbenägenhet är det av ondo! Du kanske ska blylasta nere i kölen för att uppnå stabilitet? Dessutom undrar jag vad din båt väger? Min Saga 27:a väger 3 ton enligt krankillen och är försedd med en Penta MD-2b på 25 hästkrafter och jag har aldrig upplevt några manövreringsbekymmer beroende på för svag motor. Däremot förvånar jag mig ofta över hur fort folk kör in mot bryggor och kajer. Jag har motor/backslag med separat gas och fram/backspak vilket gör att när jag går in i hamn ställer jag gasen på cirka 900 hundra varv, glider sakta in mot bryggan på friläge och på lagom avstånd bromsar jag med en kort backiläggning. Funkar bra för mig. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 4 December , 2013 Ett sätt att få bättre styrverkan är att bygga upp en NACA 00xx-profil. Kolla sidan om hur man byggde om rodret på en Nauticat. http://www.nauticat.nu/teknik/roder/roder.htm en roderprofil hjälper ju inte mot snipans sätt att röra sig i sjön och troligen inte heller mycket när det gäller att backa. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 4 December , 2013 Att få en snipa att styra bra är att se till att roderbladet sitter ca 10 cm framför hjärtstocken när hela roderbladet är 50 cm. Jag flyttade fram mitt roder då båten var för tungstyrd. Och vips fick jag ett mera effektiv styrning. Ev. Bly som barlast i snipa skall ligga uppe i slagen. Har du mast kan du kolla min tråd om Rulliga snipor från i våras. Någon som provat slingerkölar på småbåtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad 4 Maj , 2023 2013-12-02 vid 00:19 skrev AM2010: Det håller jag absolut med om, att snipan är den ultimata motorbåten Sällan snabbast men definitivt sjösäker. Vi har under hösten bytt motor, från VP MD11C till en Lombardini LDW 1404 (=40 hk) som troligen kommer att öka utbytet av båtlivet ännu mer än tidigare. Det blir intressant att prova säsongen 2014! Jag har tagit del av era åsikter och skall känna lite på nytt maskineri före ett eventuellt test av trimplan. Nu var detta några år sedan, men skulle vara intressant att höra om det blev något test av din idé eller av av de andra åsikterna/synpunkterna. Och vad resultatet blev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser