Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
per_d

Summer/larm vid lågt oljetryck/laddning/temp inombordare

Rekommendera Poster

Hej Jag har en VPAQ115 och tänkte koppla en summer till oljetrycket och eventuellt laddningen. Någon som vet hur man lämpligast kopplar. Det vore ju trevligt om man kunde använda samma summer till båda funktionerna. Sedan vore det förstås kanon att ha summerton även på temperaturen (som är en mätare). Men hur gör man det enklast? Tacksam för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summer på laddning? När skall den signalera? Motorn i våran båt har dubbla givare till det mesta. Det givaren gör är att den kortslutes när en viss temeratur uppnås. Detta bidrar till en sluten krets och summern aktiveras. Med lite eftertanke så skulle inte det vara omöjligt att, med lite el-trixande åstakomma en givare som kortslutes om spänningn sjunker lägre än en viss förinställd spänning. I detta fallet kommer summer att tjuta så fort generatorn har lagt av. Bra idé!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förslag: Om du har oljetrycksvakt (ej givare som mäter storheten) och laddlampa kan du koppla dessa parallellt till en summer. Eftersom oljetrycksvakten jordar signalen måste du mata summern med permanent . Det i sin tur innebär att du behöver sätta ett relä vid laddlampan. Lågt oljetryck=> vakten jordar och summern tutar. Utebliven laddning=>lampan lyser=>relät drar och jordar så att summern tutar. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen laddlampa på min Mercruiser V8. Något tipps hur jag kan fixa det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Alltså: Om jag fattat rätt sätter jag ett relä vid: a oljetryckslampan b laddningslampan Dessa kan sedan sluta strömkretsen till en permanentmatad summer (eller signalhornet :D ). Då återstår frågan med temperaturen, som alltså bara har givare till en mätare, ingen varningslampa. Några ideer där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(Du behöver bara ha ett relä över laddlampan eftersom det är omväd funktion på laddlampa och oljetryckskontakt) Om du även vill ha larm på kylvattentemp behöver du montera en vakt. Köp en vakt med rätt omslagstemperatur (Tex på Hansen Marine). Montera vakten vid någon kylkanal på topp eller motoblock. Det brukar sitta lite pluggar som du kan skruva ur och ersätta med vakten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte heller någon laddlampa på min V8. Jag nöjer mig med voltmätaren och tycker det är bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, Torpedo. Och där sa ni ett sant ord båda två (Vicke/Torpedo)! Voltmätare får det bli! Betydligt bättre än laddlampa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...